Nu begyndte min søn godt nok i børnehave i efteråret, men det er en integreret, og begge mine børn går der endnu, så jeg tillader mig at svare:
VS-delen består af to afdelinger i en en-etages bygning, som ligger for sig selv. Ved siden af står et skur, hvor de sætter barnevognene, når de skal sove.
Foran bygningen er en lille "gade" og på den anden side ligger en tilsvarende, men lidt længere, bygning hvor børnehavebørnene holder til. I hver ende af gaden er en legeplads. Den ene er dækket af sand og har gynger og klatrestativ, den anden er asfalteret, og det er her de har cykler, løbehjul osv. Bag børnehavefløjen er et skovområde, hvor de blant andet har "huler", forhindringsbane og fuglekasser. Bag vs-fløjen er der græsplæne med blant andet en båd til at lege i.
Der er masser af lys og luft og god plads.
Inde i vs-huset er der to afdelinger med ca 12 børn på hver. I midten ligger et fælles køkken, hvor de også sidder og spiser.
Hver afdeling har et stort rum, som med reoler er blevet delt ind i forskellige kroge. De ændrer lidt på inddelingen en gang i mellem. Da min søn gik der i sommer, var der en sofakrog omgivet af reoler, hvor de læste og slappede af og kunne få ro, og en lidt større del, hvor der var en slags klatrestativ med kravlegange i og forskelligt, og så et hjørne med et lille rundt bord og stole, hvor de sad og tegnede og limede og lignende. I tillæg er der reoler og kasser med mængder af forskelligt legetøj. Fra udklædningstøj til briotog, figurer, dukker og byggeklodser mm. Ved siden af hovedrummet har hver afdeling et mindre rum, som er specialindrettet. På min søns afdeling er det et musikrum med forskellige instrumenter, en stor madrass at danse rundt på, stereoanlæg mm. Naboafdelingen har et malerum, hvor de maler og gør andre ting, som kan kræve storvask af omgivelserne bagefter. Så låner de hinandens specialrum nogle gange. I tillæg har hver afdeling egen garderobe, entre med afspylingsmuligheder, varmeskab og et toilet med to puslepladser, småbarnstoilet, potter og lang fællesvask i børnehøjde, som også til tider bruges til vandleg.
Institutionen ligger i et villakvarter men har skoven lige bag sig, så børnehaven bruger skoven rigtig meget, og også stranden som ligger i gangafstand for de store børn. De små går også tur dertil, men så har de vogne med, så de kan byttes om at gå og køre efter behov.
Jeg håber, det var lidt svar på spørgsmålene.