Kvinder tør ikke vise sig i badetøj

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.672 visninger
14 svar
0 synes godt om
23. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Politiken.dk

Hver fjerde kvinde tør ikke vise sig på stranden i bikini. Kønsforsker kalder det for »en forskruet selvopfattelse«.

Kvinder tør ikke vise sig i badetøj4 ud af 10 danskere har ikke lyst til at vise sig frem i badetøj, fordi de føler, at deres krop er for utrimmet og uegnet til at blive vist frem i badetøj. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Gallup for Urban fremgår det, at mere end hver tredje danske kvinde i år dropper strandturen, fordi de væmmes over eget udseende.

Samtidig kaster hver femte mand drømmen om en sommer som strandløve over bord af samme årsag.

På Århus Universitet kalder lektor og ph.d. Karen Klitgaard Povlsen tallene forskrækkende, men ikke overraskende. Hun har i mange år forsket i krop og køn og mener, at flertallet af de kvinder, som føler skam over alt lige fra bagdel til overarme, lider af en forskruet selvopfattelse.

»Kvinder reflekterer uafbrudt over, hvordan de opfattes. De har et konstant kritisk blik på egen krop og formåen - og selvom det også er det, der typisk får dem til at yde mere end mændene, så er det en faktor, som ofte fører til spiseforstyrrelser og anden selvskadende adfærd«, siger Karen Klitgaard Povlsen.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2009

Honningblomst

Ja, desværre er det nok sådan...men mon ikke medierne har en alt for stor skyld i det...alle steder man kikker hen er der mirakel kure på hvordan man kan få den perfekte krop og dermed blive lykkelig...hmm..
Jeg synes det er synd at man skal have det sådan med sin krop, men ikke desto mindre er det nok også derfor jeg ikke rigtig har brugt starnden i mange år..ikke engang som fast 17 årig-smiler
Trist..at tendensen er som beskrevet..
Knus Eva.

Anmeld

23. juni 2009

Diana...

Puha jeg er nok en af dem for første gan nogen sinde, jeg glæder mig overhoved ikke til jeg skal på stranden i uge 33 og flasje (staves) min graviditets mave 

Håber sådan den er skrumpet lidt ind inden da 

Anmeld

23. juni 2009

A.

ja jeg gå så aldrig på strand

Anmeld

23. juni 2009

Cris

Jeg kan ikke se noget nyt i det. Det er kvindernes historien, siden badedragter og bikinier blev opfundet! Der sker tit i starten af sommeren, når man smider alle de der trøjer og jakker af og pludseligt er man lidt mere bevidst om kroppen. Og man synes, at man er såååå bleg... Men så tager man på ferie og man kan se, "alt andet" der ligger på stranden og man tænker: hold da kæft! jeg har slet ikke noget problem!!! hahahahahahaha

Og så er det overstået og man bliver ked, når efteråret kommer og det bliver for koldt, til at ligge i solen...

Anmeld

24. juni 2009

Miamaja

ja, jeg har aldrig haft problemer med at hoppe i bikinien - jeg ville da gerne have et par storre babser at vise frem, men jeg er viiiild med at bade paa stranden og lobe rundt i varmen uden al det toj. saa jeg taenker faktisk ikke over det! desuden er der altid en masse andre paa stranden som ikke er totalt perfekte, saa der kan jeg ikke se det som noget problem.

synd mange kvinder har det saadan. kender mange modre der ikke gider at tage paa stranden eller i vandland eller i deres pool sammen med andre, netop pga at de ikke vil vise sig i badetoj. OV! siger jeg bare. det er da trist at have saadan en daarlig folelse om sin krops udseende. det kan da ikke vaere sundt 

Anmeld

24. juni 2009

Cris

Miamaja skriver:

ja, jeg har aldrig haft problemer med at hoppe i bikinien - jeg ville da gerne have et par storre babser at vise frem, men jeg er viiiild med at bade paa stranden og lobe rundt i varmen uden al det toj. saa jeg taenker faktisk ikke over det! desuden er der altid en masse andre paa stranden som ikke er totalt perfekte, saa der kan jeg ikke se det som noget problem.

synd mange kvinder har det saadan. kender mange modre der ikke gider at tage paa stranden eller i vandland eller i deres pool sammen med andre, netop pga at de ikke vil vise sig i badetoj. OV! siger jeg bare. det er da trist at have saadan en daarlig folelse om sin krops udseende. det kan da ikke vaere sundt 

Og de oplever ikke en masse sjov og ballade! Jeg elsker også stranden!!!!! Jeg synes, at det er bare mærkeligt i starten af sommeren. Kroppen føles anderledes uden alt den tøj på, pludseligt kan man mærke, at vi har en krop! Og så er man mere bevidst over, hvad det kunne være bedre. Men man kan også tænke, at hvor er vi heldige, at vi har en sund krop til at nyde!!!! Mon ikke, at der er masser at syge mennesker, som ligger i sengen eller handicappede som ville ønske vores krop til at have det godt! Lige meget hvordan vores krop ser ud?????? Så snart det bliver varmt, elsker jeg at gå på stranden. Der er ikke så voldsomt mange strand dage i DK, men i Spanien smider jeg bare tøjet af og siger: hvor er sommer dejligt!!!!! Og pyt med kroppen!

Anmeld

24. juni 2009

sarahb

Jeg er så ligeglad, jeg har det godt med mig selv uanset hva og min mand elsker mig ligesom jeg er..Jeg har lidt lidt mave men det generer mig ikke, jeg synes man udstråler en helt anden ro når man har det godt m sig selv..
Jeg har da jeg var yngre været lidt buttet men dengang var jeg også fuld af selvtillid sevom maven var lidt blævret... Synes det er vigtigt man har det godt med sig selv, så det ikk går ud over familie livet osv.

Anmeld

24. juni 2009

LotteN

Jeg synes det er så mærkeligt at folk har det sådan...
men det er nok fordi jeg er gammel konkurrencesvømmer, så jeg har nærmest levet i en badedragt og ja, bikini på stranden er bare en selvfølge for mig!!

Anmeld

24. juni 2009

Diana...

LotteN skriver:

Jeg synes det er så mærkeligt at folk har det sådan...
men det er nok fordi jeg er gammel konkurrencesvømmer, så jeg har nærmest levet i en badedragt og ja, bikini på stranden er bare en selvfølge for mig!!

dårlig selvvære måske. Tror absolut ikke at folk selv synes det er sjovt at de har det sådan. Jeg hader at jeg ikke kan li at ligge på stranden i bikini selv da jeg var MEGET tynd kunne jeg ikke lidt det... Jeg bryder mig ikke om folk kikker på mig så føler jeg mig grim... Men jeg gør det jo altså alligevel har det bare skidt med det. 

Knus Diana der skal flasje (staves) sin graviditets mave på stranden for første gang i uge 33 uhhh hold jeg for øjnene alle sammen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.