lad mig starte med at sige at vi kender godt til det herhjemme! Så det er ikke fordi jeg sidder som 'den perfekte mor, der gør alting rigtigt' Det gør jeg ikke, desværre...
Men børn er jo som små spejle og kopimaskiner. Når vi vil bestemme og siger NEJ til vores børn, så svare de igen med NEJ. Når vi er søde og imødekommende, så er vores børn det også.
Vi har perioder hvor vi er inde i gode cirkler, hvor alle taler pænt til hinanden, vi lytter og finder kompromiser, og vi har dårlige perioder, hvor vi (forældrene) råber for meget af børnene, med det til følge at børnene råber (anstrengende meget!) enten af hinaden eller af os. Jo mere jeg prøver at tvinge noget igennem (NU skal du have tøj på!!!) jo mere modstand møder jeg. Jo mere overskud jeg har til at sætte mig ned i børnehøjde, og høre om hvorfor tøjet ikke lige kommer på, jo hurtigere får jeg en forklaring, som vi så kan 'snakke' om, og hvor vi når frem til at ungerne alligvel tager tøjet på. Måske er det ikke lige den blå trøje der kommer på, men så er det den grønne. Måske bliver tøjet ikke lige taget på i på værelset, men ude i bryggerst, men på kommer det, og ud af døren kommer vi også. Jo flere trusler jeg kommer med. (Hvis du ikke tager tøj på nu, kommer du i Børnehave i nattøj) jo flere trusler får jeg tilbage (Mor, enten får jeg en is lige nu, eller også ødelægger jeg din iPad)
Når vi er i en dårlig cirkel herhjemme er der ingen der trives med det, og så taler vi om det (altså os voksne) og sætter nogle retningslinjer op for hvordan vi vil tale til børnene og hvordan vi vil gribe det an, og det tager aldrig mere end en uge at vende stemningen, hvis vi altså kan holde os fra at falde tilbage i det gamle dårlige mønster.
Anmeld