Ja, advarer lige på forhånd... Det er lidt et skræmmende og følsomt emne.. Og lidt undskyld på forhånd, at jeg bringer det op.
Herhjemme har vi i den senere tid, snakket en del om tabet af ens barn. Det kommer sig lidt af, den unge mor der mistede sin 2 årige søn for nyligt. (Hende med de meget omdiskuterede billeder på FB)
Hendes tragedie har bare sat en masse tanker igang og en hjerteskærende erkendelse af, at sådanne frygtelige ting bare nogle gang sker... ( Får helt kvalme ved tanken )
Det er altså ikke sådan, at jeg sidder og planlægger begravelse eller noget, men alligevel... Der er bare nogle ting jeg gerne vil tage lidt stilling til.
F.eks kom vi til at snakke om, hvor han skulle begraves (vores familier ligger på hver deres kirkegård) Jeg ville så gerne have at han skulle begraves hos sin mormor ( min mor døde for 4 år siden) og det syntes min mand er en god ide.... Men, men, men.... kan han overhovedet blive det, når han kun er navngivet og ikke døbt...? Og hvis ikke, hvor skal han så begraves...?
Oven i den ubærelige sorg over at miste sit barn, ville jeg bare slet ikke kunne rumme, at han i det mindste ikke kom til at ligge hos sin familie efter livet... Så kære kloge kvinder, ved I hvordan det hænger sammen, når ens barn "blot" er navngivet...?
Jeg ved ikke, hvorfor jeg har et behov for at have styr på sådanne ting... Måske er det fordi, at oven i chokket over min mors død, blev jeg dengang bare blæst helt omkuld af alle de ting man pludselig skulle tage stilling til i forbindelse med et menneskes sidste rejse...
Det blev lidt langt...Undskyld... Og undskyld at jeg bringer så følsomt et emne op...
Det kommer an på om han er medlem af folkekirken hvordan reglerne er - ikke om han er døbt (alle mennesker er automatisk medlem af folkekirken, man skal aktivt melde sig ud).
I min familie er vi ikke medlem af folkekirken.
Man kan begraves på kirkegården på lige linje med andre, men man skal betale for det. Derudover kan man ikke begraves fra kirken, men fra kapellet. Men de fleste kirker har fine kapeller.
Det er vist de eneste forskelle.