Han er "kun" navngivet.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.874 visninger
16 svar
5 synes godt om
8. marts 2013

Elgaard73

Ja, advarer lige på forhånd... Det er lidt et skræmmende og følsomt  emne..  Og lidt undskyld  på forhånd, at jeg bringer det op.

Herhjemme har vi i den senere tid, snakket en del om tabet af ens barn. Det kommer sig lidt af, den unge mor der mistede sin 2 årige søn for nyligt. (Hende med de meget omdiskuterede billeder på FB)

Hendes tragedie har bare sat en masse tanker igang og en hjerteskærende erkendelse af, at sådanne frygtelige ting bare nogle gang sker... ( Får helt kvalme ved tanken ) 

Det er altså ikke sådan, at jeg sidder og planlægger begravelse eller noget, men alligevel... Der er bare nogle ting jeg gerne vil tage lidt stilling til.

F.eks kom vi til at snakke om, hvor han skulle begraves (vores familier ligger på hver deres kirkegård) Jeg ville så gerne have at han skulle begraves hos sin mormor ( min mor døde for 4 år siden) og det syntes min mand er en god ide.... Men, men, men.... kan han overhovedet blive det, når han kun er navngivet og ikke døbt...? Og hvis ikke, hvor skal han så begraves...?

Oven i den ubærelige sorg over at miste sit barn, ville jeg bare slet ikke kunne rumme, at han i det mindste ikke kom til at ligge hos sin familie efter livet... Så kære kloge kvinder, ved I hvordan det hænger sammen, når ens barn "blot" er navngivet...?

Jeg ved ikke, hvorfor jeg har et behov for at have styr på sådanne ting... Måske er det fordi, at oven i chokket over min mors død, blev jeg dengang bare blæst helt omkuld af alle de ting man pludselig skulle tage stilling til i forbindelse med et menneskes sidste rejse...

Det blev lidt langt...Undskyld... Og undskyld at jeg bringer så følsomt et emne op...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2013

Dorthe1986

Jeg prøvede lige at se hvad jeg kunne finde på nettet og umiddelbart lyder det til, at for at kunne blive begravet i en kirke, kræver det at man er medlem af folkekirken og det kan man vidst kun blive, ved at blive døbt...

Anmeld

8. marts 2013

karisima

Skulle det værste ske kan han godt blive begravet på en kirkegård men så koster det (medlemmer af folkekirken betaler jo "kontingent" via kirkeskatten) og I har ikke præsten til at hjælpe jer med praktiske ting.

Anmeld

8. marts 2013

karisima

Dorthe1986 skriver:

Jeg prøvede lige at se hvad jeg kunne finde på nettet og umiddelbart lyder det til, at for at kunne blive begravet i en kirke, kræver det at man er medlem af folkekirken og det kan man vidst kun blive, ved at blive døbt...

Jo man kan godt blive begravet på en kirkegård men præsten er ikke forpligtet til at hjælpe.

Anmeld

8. marts 2013

Noneother

Min mor blev begravet på en kirkegård, uden nogensinde at have været medlem af folkekirken. Det kostede bare en bondegård.

Så det burde kunne lade sig gøre.. Hvorvidt det så kan blive en kirkelig begravelsesceremoni ved jeg ikke noget om.

Anmeld

8. marts 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Så vidt jeg ved så er alle der bliver født i dk medlem af folkekirken. Hvis man ik ønsker at være medlem, ska men melde sig ud. Alle medlemer har ret til en kirkelig begravelse! Vh stine

Anmeld

8. marts 2013

Kløver

Hvis i er medlem af den danske folkekirke, skulle navngivning eller dåb ikke have betydning
Mener kun man kan blive begravet på kirkernes kirkegård hvis man er medlem af folkekirken, ellers bliver man begravet på en alm kirkegård, omkostningerne er bare anderledes hvis man ikke er medlem af folkekirken.
Feks har vi her i Fredericia, kirkegårde liggende tilhørende de forskellige kirker, men har bla også assistenskirkegården få meter fra hvor vi bor, og der ligger både medlemmer af folkekirken, muslimer, jøder, katolikker, jhv, mormoner, ateister osv osv :-)

Anmeld

8. marts 2013

Elgaard73

Dorthe1986 skriver:

Det er jo netop det jeg blev bange for... Ved jo at man f.eks ikke kan blive konfirmeret, hvis ikke man er døbt... Så tænkte at så kunne man jo nok heller ikke blive begravet....

Anmeld

8. marts 2013

Dorthe1986

Noneother skriver:

Min mor blev begravet på en kirkegård, uden nogensinde at have været medlem af folkekirken. Det kostede bare en bondegård.

Så det burde kunne lade sig gøre.. Hvorvidt det så kan blive en kirkelig begravelsesceremoni ved jeg ikke noget om.

Ja så godt det andet indlæg, hvor der stod at det kostede penge, fordi medlemmer jo betaler via kirkeskat

Men nej, skal heller ikke kunne sige noget om, hvorvidt man kan få den kirkelige del af begravelsen med.

TS: Du kunne jo prøve at ringe til præsten i den kirke du har i tankerne

Anmeld

8. marts 2013

Pikku Myy

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at præsten vil sige nej, men jeg er selvfølgelig ikke sikker ...

Hvad med at spørge den pågældende præst?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.