Hvad dælen gør vi? (Problemer i dagplejen med sensitiv pige)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.886 visninger
23 svar
5 synes godt om
7. marts 2013

Den lykkelige

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind 
Min datter på 2 år er en MEGET følsom pige.. Kan ikke lide for store forandringer, nye mennesker osv.. hun er vist det man kalder meget sensitiv!! 
Hun var meget lang tid om at blive kørt ind i dagplejen.. altså at finde sig helt til rette og da hun endelig var stoppede den store dreng som gik der og det var rigtig hårdt for hende.. Så fik hun det så vildt godt med den store pige.. men hun holdte så også op og der er kommet to små drenge ind.. og hun kan bare IKKE lide dem.. 
Hun har altid haft svært ved legepladser, legestuer, gæstepleje osv.. hun er lang tid om at tø op og hun ser folk an MEGET længe.. Hun kan ikke have hvis en i køen i supermarkedet kigger på hende eller snakker til hende.. 
Hun kan IKKE lide kælke, få sne på tøjet.. hun skal have orden i tingene.. altså hun kan ikke klare have noget på fingrene, hvis hun taber noget, spilder eller lignende.. hendes verden kan bryde helt sammen..
Hendes dagpleje er rigtig god.. men jeg får 1-2 gange om ugen smidt i hovedet når jeg kommer og henter at nu er den gal med min datter, det har været en rigtig dårlig dag og hun har grædt og grædt..  hendes dasgpleje tror at hun "køre med" hende, prøver straffe hende (ubevidst) osv.. men har jeg prøvet at sige at jeg altså ikke tror en pige på to år gør.. men at det er fordi hun har nogle behov.. 
Dagplejen har mange gange haft pædagog ude for at observere min datter.. 
Forrige uge var min datter syg med halsbetændelse, hun fik pencillin og var hjemme og jeg tog fri fra mandag til søndag.. Pencillinen gjorde hende meget træt.. om mandagen skulle hun så hos sin gæste dagpleje da hendes alm. havde ferie.. I gæsteplejen oplevede jeg at hente en pige med overskud, som fortalte og var glad.. 
Så havde vi weekend og hun kom så i mandags tilbage til sin alm. dagpleje.. hun GRÆDER om morgenen, i bilen derhen og når jeg henter hende kan jeg se hun ser så trist ud.. øjnene er blanke og   røde i kanten  OG så får jeg igen afvide at hun ikke kan med de andre børn, hun græder osv.. 
I gæstedagplejen er der kun børn som er 2-3 år.. (min datter er lige fldt 2 for nogle dage siden) Og det er som om hun har det meget bedre med større børn..
Derudover sagde gæsteplejen at hun havde været ok hos hende.. (altså stadig følsom, forsigtig, holdt sig lidt til hende når de var i skoven og på legeplads osv).. Men at hun virkede glad.. og det gjorde hun virkelig også..
Jeg ANER virkelig ikke hvad jeg skal stille op.. jeg tænker ikke på andet.. selv om natten drømmer jeg om det!!!  Jeg er så ked af hun ikke trives og at det føles som om der ikke er tid/overskud/forståelse for at hun er lidt anderledes.. Plus at jeg hele tiden skal høre for at hun ødelægger det for de andre og bare ikke kan fungere.. Ej jeg er helt lost og total ked af det her  Nogle som har stået i lignende situation??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2013

foto på lærred

Min datter på 2 år er en MEGET følsom pige.. Kan ikke lide for store forandringer, nye mennesker osv.. hun er vist det man kalder meget sensitiv!! 
Hun var meget lang tid om at blive kørt ind i dagplejen.. altså at finde sig helt til rette og da hun endelig var stoppede den store dreng som gik der og det var rigtig hårdt for hende.. Så fik hun det så vildt godt med den store pige.. men hun holdte så også op og der er kommet to små drenge ind.. og hun kan bare IKKE lide dem.. 
Hun har altid haft svært ved legepladser, legestuer, gæstepleje osv.. hun er lang tid om at tø op og hun ser folk an MEGET længe.. Hun kan ikke have hvis en i køen i supermarkedet kigger på hende eller snakker til hende.. 
Hun kan IKKE lide kælke, få sne på tøjet.. hun skal have orden i tingene.. altså hun kan ikke klare have noget på fingrene, hvis hun taber noget, spilder eller lignende.. hendes verden kan bryde helt sammen..
Hendes dagpleje er rigtig god.. men jeg får 1-2 gange smidt i hovedet når jeg kommer og henter at nu er den gal med min datter, det har været en rigtig dårlig dag og hun har grædt og grædt.. 
Forrige uge var min datter syg med halsbetændelse, hun fik pencillin og var hjemme og jeg tog fri fra mandag til søndag.. Pencillinen gjorde hende meget træt.. om mandagen skulle hun så hos sin gæste dagpleje da hendes alm. havde ferie.. I gæsteplejen oplevede jeg at hente en pige med overskud, som fortalte og var glad.. 
Så havde vi weekend og hun kom så i mandags tilbage til sin alm. dagpleje.. hun GRÆDER om morgenen, i bilen derhen og når jeg henter hende kan jeg se hun ser så trist ud.. øjnene er blanke og   røde i kanten  OG så får jeg igen afvide at hun ikke kan med de andre børn, hun græder osv.. 
I gæstedagplejen er der kun børn som er 2-3 år.. (min datter er lige fldt 2 for nogle dage siden) Og det er som om hun har det meget bedre med større børn..
Derudover sagde gæsteplejen at hun havde været ok hos hende.. (altså stadig følsom, forsigtig, holdt sig lidt til hende når de var i skoven og på legeplads osv).. Men at hun virkede glad.. og det gjorde hun virkelig også..
Jeg ANER virkelig ikke hvad jeg skal stille op.. jeg tænker ikke på andet.. selv om natten drømmer jeg om det!!!  Jeg er så ked af hun ikke trives og at det føles som om der ikke er tid/overskud/forståelse for at hun er lidt anderledes.. Plus at jeg hele tiden skal høre for at hun ødelægger det for de andre og bare ikke kan fungere.. Ej jeg er helt lost og total ked af det her  Nogle som har stået i lignende situation??

Nu er jeg slet ikke inde i problematiken, så undskyld hvis jeg tager helt fejl. Men har hørt, at der er specielle dp til f.eks for tidlig fødte børn eller lign. altså børn som har andre behov end "almindelige" børn. Måske hvis i gennem SP eller læge kan dokumentere, at hun har nogle behov som ikke kan tilgodeses i en alm. dp, at I så kan få kontakt til sådan et sted. Men om 8 måneder eller lign. skal dit barn jo i børnehave og der gælder det jo også om at finde det helt rigtige sted.

held og lykke med det hele.

Camilla

www.foto-paa-laerred

foto på lærred, wallstickers og invitationer til dåb og fødseldag

Anmeld

7. marts 2013

Den lykkelige

Nu er jeg slet ikke inde i problematiken, så undskyld hvis jeg tager helt fejl. Men har hørt, at der er specielle dp til f.eks for tidlig fødte børn eller lign. altså børn som har andre behov end "almindelige" børn. Måske hvis i gennem SP eller læge kan dokumentere, at hun har nogle behov som ikke kan tilgodeses i en alm. dp, at I så kan få kontakt til sådan et sted. Men om 8 måneder eller lign. skal dit barn jo i børnehave og der gælder det jo også om at finde det helt rigtige sted.

held og lykke med det hele.

Camilla

www.foto-paa-laerred

foto på lærred, wallstickers og invitationer til dåb og fødseldag

Tusind tak for svar! 
Ja jeg har godt selv tænkt den tanke og har også spurgt.. men der var ikke noget at komme efter.. og hun fungere også ok, men man skal bare bruge lidt ekstra "krudt" på hende fordi hun f.eks når de skal i legestue eller gymnastik ikke er det barn der løber over og leger med de andre, en bold eller hvad der nu er.. Hun holder sig til dagplejemor, og ser det hele an og nogle gange når hun slet ikke at lege før de skal hjem.. Og når dagplejen så siger de skal hjem er hun super glad osv.. 
Jeg FRYGTER for VILDT for når hun skal i børnehave.. hun starter om præcis 11 måneder... 

Anmeld

7. marts 2013

VIPpigen

Jeg har flyttet min datter. Ikke pga hun var sensitiv, men fordi der hele tiden var noget galt... 

Hun var så i privat dp, og derfor valgte jeg at flytte hende i kommunal, fordi at havde dp ret, så havde vi nok bedre hjælp i en kommunal, også selvom de private har samme muligheder...

Da Lilje flyttede dp fik jeg en helt ny pige. Tidligere tog det mig gerne 20-30 min om at aflevere, og 5 min om at hente... Nu tager det max 5 min at aflevere, og gerne 20-30 min om at hente...

jeg syntes du skal kontakte pladsanvisningen, og sige du har oplevet det med gæste dp, og om gæste dp måske får en åben plads, så hun kunne flytte derover når noget tyder på hun bedre trives...

jeg lagde alle kortene på bordet da vi fandt en dp, og fortalte om de problemer der tidligere havde været, og de ville hjælpe med alt hvis det var, lige nu viskede vi tavlen rent, men opstod der noget, så ville de kigge på det, og sætte hjælp ind... Jeg har en datter som stortrives, har det godt, er glad for sin dp, og hendes faste gæste dp... Hun er med udviklingsmæssigt, snakker, hopper og danser. Kan udpege sine krusseduller og fortælle hvad hun har tegnet... Lilje er lige rundet de 28 måneder...

Jeg håber for jer, specielt din datter at hun får lidt hjælp, for det lyder ikke som om hun trives... Nogen gange er det bare den trykhed der skal til ved en dp...

Anmeld

7. marts 2013

MissMaria

Den lykkelige skriver:

Hendes dagpleje er rigtig god.. men jeg får 1-2 gange om ugen smidt i hovedet når jeg kommer og henter at nu er den gal med min datter, det har været en rigtig dårlig dag og hun har grædt og grædt..  hendes dasgpleje tror at hun "køre med" hende, prøver straffe hende (ubevidst) osv.. men har jeg prøvet at sige at jeg altså ikke tror en pige på to år gør.. men at det er fordi hun har nogle behov.. 

Vores dreng har lige fået lavet en sensorisk profil - det var en Ergoterapeut som kom ud til vores dagplejemor og lavede den. Vi og dagplejemoren skulle svare på en masse spørgsmål.

Måske det var en mulighed for jer ?

Vi har i samarbejde med vores sundhedsplejerske, dagplejemor og dagplejepædagogen holdt mødre fordi vores dreng også har det svært med nye steder, mennesker og i det hele taget hvis tingene ikke er forudsigelige.

Håber i kan finde en løsning og sat ord på din datters reaktioner.

Anmeld

7. marts 2013

bøllen

Hvor føler jeg med dig  Det er SÅ hårdt når de små ikke trives. Min dreng er lige stoppet i sin børnehave efter kun 4 mdr. 

hvis din datter er sensitiv , som det lyder som. Ville jeg bede om at der kommer en fys eller ergo på hende. Så i kan få hjælp til at hjælpe hende.

det er sindsygt hårdt og stå med et barn der ikke vil afsted , har lige været der i 4 mdr. 

Kæmpe 

Anmeld

7. marts 2013

millesofie

jeg havde ikke samme problem som dig
men min pige trives heller ikke i den dp som hun var i
og der var også altid noget galt plus hun var understimuleret når jeg hentede hende

jeg flyttede mit barn så snart jeg havde muligheden for det

mit barn har gået i privat vuggestue (det værste sted på denne jord)
kommunal dagpleje (fin nok bare ik for mit barn)
kommunal vuggestue (verdens bedste sted, hvor der også var børnehave - der går hun nu)

jeg finder mig ikke i at mit barn ikke har det godt
men det skyldes tildels at jeg har dårlig samvittighed over at aflevere så lille et barn til fremmede og tager de fremmede sig så ikke ordenligt af mit lille barn (eller andre børn) så skal vi bare videre... det er lidt noget andet når de små poder selv kan berette om dagens gang osv

Anmeld

8. marts 2013

Den lykkelige

bøllen skriver:

Hvor føler jeg med dig  Det er SÅ hårdt når de små ikke trives. Min dreng er lige stoppet i sin børnehave efter kun 4 mdr. 

hvis din datter er sensitiv , som det lyder som. Ville jeg bede om at der kommer en fys eller ergo på hende. Så i kan få hjælp til at hjælpe hende.

det er sindsygt hårdt og stå med et barn der ikke vil afsted , har lige været der i 4 mdr. 

Kæmpe 

Ja jeg tror jeg vil snakke med pædagogen som er tilknyttet om at få en ergo til at vurdere min datter..
Î morges var de to små i dagplejen syge.. så der var to andre børn som er lidt ældre end min datter og hun var SÅ glad..  
Ej hvad kan man gøre ved at hun ikke kan lide yngre børn....

Anmeld

8. marts 2013

Den lykkelige

MissMaria skriver:

Vores dreng har lige fået lavet en sensorisk profil - det var en Ergoterapeut som kom ud til vores dagplejemor og lavede den. Vi og dagplejemoren skulle svare på en masse spørgsmål.

Måske det var en mulighed for jer ?

Vi har i samarbejde med vores sundhedsplejerske, dagplejemor og dagplejepædagogen holdt mødre fordi vores dreng også har det svært med nye steder, mennesker og i det hele taget hvis tingene ikke er forudsigelige.

Håber i kan finde en løsning og sat ord på din datters reaktioner.

Mange tak!
Da i fik lavet den profil hvad brugte i den så til efterfølgende?? Altså hvad betyder det for fremtiden??

Anmeld

8. marts 2013

Den lykkelige

millesofie skriver:

jeg havde ikke samme problem som dig
men min pige trives heller ikke i den dp som hun var i
og der var også altid noget galt plus hun var understimuleret når jeg hentede hende

jeg flyttede mit barn så snart jeg havde muligheden for det

mit barn har gået i privat vuggestue (det værste sted på denne jord)
kommunal dagpleje (fin nok bare ik for mit barn)
kommunal vuggestue (verdens bedste sted, hvor der også var børnehave - der går hun nu)

jeg finder mig ikke i at mit barn ikke har det godt
men det skyldes tildels at jeg har dårlig samvittighed over at aflevere så lille et barn til fremmede og tager de fremmede sig så ikke ordenligt af mit lille barn (eller andre børn) så skal vi bare videre... det er lidt noget andet når de små poder selv kan berette om dagens gang osv

Mange tak for dit svar
Men tror ikke det vil hjælpe at kaste hende rundt til nye steder.. for det er jo "hende den er gal med".. forstå mig ret.. at hun er sensitiv bliver jo ikke bedre i ny dagpleje.. Med mindre den nye dagpleje måske har mega meget overskud og lige præcis ved hvordan man skal håndtere en med de behov..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.