Hej piger! Jeg har lige læst en annonce omkring angst for at føde.
Først var jeg ret overrasket over hvor meget mere et kejsersnit koster.
-Det er jo ikke noget man tænker over.
Og næst. Var i så angste for at føde at i overvejede/valgte kejsersnit? Og i så fald hvorfor? Tror i at det vil hjælpe med bedre fødselsforberedelse? Og hvad er jeres holdning helt generelt?
Nu har jeg ikke prøvet at føde, så skal ikke gøre mig klog på hvilke tanker man får op til fødsel.
Men lige nu, som ikke-gravid, så glæder jeg mig til den dag jeg får lov til at opleve en fødsel.
Smerterne og den alt overskyggende glæde ved at få sit barn i armene. Tror jeg ville blive skuffet hvis jeg fik kejsersnit. (ikke at kejsersnit er en dårlig ting, dette er bare mine tanker)
Sakset fra :
http://www.magasinet-sundhed.dk/sundhed/flere-er-a ngste-for-at-foede.html''Økonomisk set er trygge fødende også en rigtig god forretning. Det viser blandt andet en undersøgelse, Aarhus Universitet offentliggjorde sidste år. Her lod man flere hundrede gravide gennemgå et fødselsforberedende forløb i stil med det norske og svenske, mens en testgruppe fik almindelig dansk fødselsforberedelse.
Resultatet viser blandt andet, at velforberedte fødende venter lidt længere, før de møder op på fødegangen, får færre epiduralblokader og kejsersnit og har lettere ved at klare fødslen.
Oversat til kolde kontanter bliver det enkelte fødselsforløb hurtigt 10.000 eller 20.000 kroner billigere. Et planlagt kejsersnit koster eksempelvis 10.000 kroner mere end en almindelig fødsel.
Jordemoderforeningen regnede for et års tid siden ud, at hvis bare halvdelen af de mødre, der i dag beder om kejsersnit uden, at der er lægelig grund til det, i stedet valgte at føde normalt, ville der blive frigjort 45 mio. kr. til mere omsorg og støtte før, under og efter fødslen. Men udviklingen går den modsatte vej. Når der skæres i budgetterne, stiger fødselsangsten, hvilket fordyrer fødslerne og fører til yderligere nedskæringer i omsorgen''