Grød af ruggryn til 6 mdrs. baby - må man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.304 visninger
13 svar
2 synes godt om
4. marts 2013

Tulle28

Ja her i huset spiser vi ruggryn og ikke havregryn - men jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg må give min lille datter på 6 mdr. det? Er det ikke noget med glutenindhold eller er det "ligemeget" når først de er 6 mdr.? De må jo godt få øllebrød? Åååhhh jeg kan slet ikke huske en DYT fra nr. 1...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2013

nielsen80

Tulle28 skriver:

Ja her i huset spiser vi ruggryn og ikke havregryn - men jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg må give min lille datter på 6 mdr. det? Er det ikke noget med glutenindhold eller er det "ligemeget" når først de er 6 mdr.? De må jo godt få øllebrød? Åååhhh jeg kan slet ikke huske en DYT fra nr. 1...

De må gerne få gluten, men de anbefaler man introducerer det langsomt, og starter med ting som indeholder lidt gluten(f.eks havregrød).

Anmeld

4. marts 2013

Nemesis

off topic...ruggryn - hvor får du det henne?? Det lyder til det kunne være et alternativ til havregrøden en gang i mellem..og hvordan spiser man det så. - med sukker som havre eller??

Anmeld

4. marts 2013

Tulle28

Nemesis skriver:

off topic...ruggryn - hvor får du det henne?? Det lyder til det kunne være et alternativ til havregrøden en gang i mellem..og hvordan spiser man det så. - med sukker som havre eller??

Jeg køber dem i Fakta eller Superbest, synes de smager SÅ meget bedre end havregryn. Vi spiser dem bare som "normalt" - altså med mælk og frugt eller som grød. De er lidt grovere i konsistensen og har mere smag

Anmeld

4. marts 2013

Tulle28

nielsen80 skriver:

De må gerne få gluten, men de anbefaler man introducerer det langsomt, og starter med ting som indeholder lidt gluten(f.eks havregrød).

Ja nemlig... Men det slog mig lige at de jo må få øllebrød? Det er jo lavet på rugbrød (=rug) og så var det at jeg blev helt i tvivl

Anmeld

4. marts 2013

nielsen80

Tulle28 skriver:

Ja nemlig... Men det slog mig lige at de jo må få øllebrød? Det er jo lavet på rugbrød (=rug) og så var det at jeg blev helt i tvivl

Men har rugbrød et højt indhold af gluten? Der står i min sst folder.

" børn over 6 måneder bør i starten undgå grød tilberedt på hvede, da hvede har et højt glutenindhold. Det gælder også spelt, mannagryn, fuldkornshvedemel og hvedeflager. Fra 6 måneder bør gluten indholdet stige gradvis, så start med havregrød og øllebrød, der har et lille indhold"

Mon ikke ruggryn er ok så?

Anmeld

4. marts 2013

Tulle28

nielsen80 skriver:

Men har rugbrød et højt indhold af gluten? Der står i min sst folder.

" børn over 6 måneder bør i starten undgå grød tilberedt på hvede, da hvede har et højt glutenindhold. Det gælder også spelt, mannagryn, fuldkornshvedemel og hvedeflager. Fra 6 måneder bør gluten indholdet stige gradvis, så start med havregrød og øllebrød, der har et lille indhold"

Mon ikke ruggryn er ok så?

Jo - men hvorfor er det så at de først anbefaler rugbrødshapsere fra 8 mdr? Er det pga. de skal kunne tygge?

Ej for faen det er da helt forfærdeligt så lidt jeg kan huske Vi kørte jo ret meget BLW med den store, men ved ikke om det er alderen (altså min) der gør at jeg er blevet mere forsigtig, men jeg får simpelthen gåsehud ved tanken om at den lille truttelut skal sidde og gnave af noget hun kan få galt i halsen... Synes jeg var lidt mere hardcore med min store pige

Anmeld

4. marts 2013

nielsen80

Tulle28 skriver:

Jo - men hvorfor er det så at de først anbefaler rugbrødshapsere fra 8 mdr? Er det pga. de skal kunne tygge?

Ej for faen det er da helt forfærdeligt så lidt jeg kan huske Vi kørte jo ret meget BLW med den store, men ved ikke om det er alderen (altså min) der gør at jeg er blevet mere forsigtig, men jeg får simpelthen gåsehud ved tanken om at den lille truttelut skal sidde og gnave af noget hun kan få galt i halsen... Synes jeg var lidt mere hardcore med min store pige

Hmmm du må ikke sige sådan noget til pyldremor nr 1

Tror altså kun det er rugbrød med kerner, de fraråder - og det tror jeg er pga risikoen for de sætter sig fast. Men nu bliver jeg helt i tvivl

Anmeld

4. marts 2013

Team Putte

Tulle28 skriver:

Rugbrødshapsere er fordi de skal kunne mestre at tygge dem.. Det har intet med indholdet i rugbrød at gøre

Jeg tror sagtens du kan give ruggryn uden problemer

Anmeld

4. marts 2013

BellaCiinea

Nemesis skriver:

Jeg køber det i Spar.. Mener det er fra Kornkammeret.. men laver det aldrig nogensinde til ruggrød igen.. Føj det kan jeg ikke li

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.