Vores datter (3 år) er inde i en periode, hvor hun stort set konstant er inde i en eller anden rolleleg. Og hun spørger konstant om vi ikke skal lege.. fx "skulle vi ikke lege at du var en farlig tiger og så var jeg dyrepasser" eller "at du var syge og så var jeg sygeplejerske", "at jeg var moren, du var faren og så var det vores baby (en dukke), "at jeg hed freja, og hvad vil du så hedde" osv osv..
Hun kan blive inde i den samme rolle LÆNGE.. Og forventer, at jeg gør det samme.. og stopper generelt først når hun vil ind i en ny leg
Jeg synes det er skønt at følge hendes udvikling og bed totalt på i starten og har været rigtigt meget inde i den der fantasiverden med hende..
men...
Jeg må indrømme, at jeg tit bare har lyst til at være mig selv.. ikke et dyr eller en far eller mor til annika ect..
Jeg synes bare det er svært at sige nej, fordi det er en stor del af den måde man kan komme i kontakt med min pige på... Det er her hun griner, vokser og bare er i sit es..
Jeg vil hellere bare snakke om dagen i børnehaven, sidde og lave perler, tegne, læse bøger, lave mad osv med hende.. mit barn.. og ikke med pippi, eller tornerose 
Jeg har det sådan, at hun jo godt kan mærke at jeg ikke altid gider, og så synes jeg det er bedre bare at sige.. Nej jeg vil ikke lege, jeg vil hellere bare være mig selv.. Ikke at jeg ikke vil være sammen med hende.. Jeg vil bare ikke være i en rolle hele tiden..
Men igen det er mit dilemma, for jeg føler at jeg er nødt til det hvis jeg skal i kontakt med hende..
Hun vil rigtigt gerne de der hyggeting, som jeg vil, men så igen skal det foregå i rolleuniverset.. Hvis jeg spørger om hun vil være med til at lave mad, så er hun klar "ja, så kan være moren, der laver mad" eller hvis vi sidder og spiser "skal vi ikke sige, at jeg var cirkeline og du var frederik.." osv osv osv..
Jeg ved godt at det er en fase, men jeg gider faktisk ikke operere på det her metaplan, hvor man aldrig bare er sig selv.. med sit eget navn 
Måske er løsningen bare, at sige nej nogle flere gange, og så gå rigtigt ind i legen, når man så siger ja. For jeg tror faktisk at min modvilje er vokset, fordi jeg så ofte har sagt ok, selvom jeg faktisk ikke har lyst..
Og tror i bund og grund på at man skal være ærlig omkring hvad man gider og ikke gider, da hun jo alligevel kan mærke det hvis man ikke gider.. Synes bare det er svært..