Første skemad ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2013

modesty

Bliver nød til at kommentere på dit indlæg, 

Jeg ville selv ikke starte fra 4 mdr alderen men blev anbefalet af min Sundhedsplejsk at starte pga min søn desværre ikke spiser særlig meget mme mere, han er ikke interesseret i det længere, derfor for at holde ham mæt og at han kan få kød på kroppen sagde hun at det var allerbedste at starte op med mad (grød) 

Udfra hendes synsvinkel synes hun det bedst, da når han er 6 mdr skal han begynde at spise kød/fisk og hvis han starter med det nu vil han lærer at smage på en masse, så han ikke bliver introduceret til alt på engang. 

Det jo op til en selv, tror nu ikke der ville være fødevarer klar til børn i alderen 4 mdr hvis de ikke kunne tåle d eller spise d 

SP'er er ikke alvidende eksperter. Der er mange SP'er der siger at man kan starte ved 4 mdr., men det er nu engang sådan at tarmsystemet er umodent op til de 6 mdr. For nogle børn vil det ikke betyde noget som helst - men for andre børn kan det betyde store maveproblemer. Jeg kender SÅ mange der har døjet med forstoppelse fordi de startede for tidligt op på fast føde. Prøv bare at se hvor mange tråde der er om emnet herinde. Der er også mange SP'er der anbefaler at starte med sitvelsesholdig kost, hvilket er decideret hul i hovedet, da stivelse kan være årsag til forstoppelse.

Som en anden også skriver - Sundhedsstyrelsen anbefaler at man først starter på fast føde ved 6 mdr. bortset fra særtilfælde hvor barnet decideret er undervægtigt eller taber sig (din SP har måske ment at din søn faldt i, eller var i risiko for at falde i, den sidstnævnte gruppe - men det er jo ikke normen).

M.h.t. at blive introduceret for mange ting på engang - altså, det ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til. Jeg synes det er en fjollet begrundelse. For det første SKAL man ikke introducere kød ved 6 mdr., og for det andet kan man da sagtens holde smagsindtrykkene nede selvom man både giver grønt og kød. Hvis det overhovedet er nødvendigt at holde smagsindtrykkene nede - jeg har aldrig hørt om babyer der OD'ede på for mange smage.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2013

nielsen80

Jeg introduceret fast føde ved en 5 måneder. Jeg gjorde det meget langsomt, hvor hun bare fik lov til at smage lidt - startede med sød kartoffelmos. Jeg blev faktisk anbefalet til at starte ved 3,5 måneder- men valgte at vente til min pige selv viste interesse for maden.

Sst anbefaler fuldamning til 6 måneder, men kan faktisk godt forstå, hvorfor mange bliver forvirret. Dels anbefaler RIGTIG mange SPer at starte før, og i den folder man får fra sst, står der ved 6 måneder skal man være godt i gang med fast føde(2-3 måltider om dagen), hvilket jo ikke er muligt, hvis man først starter der. Synes faktisk der mangler en samlet front fra sst og SPer også som en anden nævner, opdateret materiale om, hvad der er godt at starte med.

Anmeld

3. marts 2013

AnnaK89

Carolina startede omkring 6 mdr - det var meget små portioner bestående af sweet potatos og gulerødder, men hun ville ikke rigtig have det, så første da hun var knap 7 mdr kunne hun spise større portioner. Og siden da er det bare gået rigtig stærkt.
Nu spiser hun rugbrød, kartofler, grønsager, kød, frugt, ost og grød Hun er knap 8 mdr.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.