Spørgsmål vedr. dåb....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2013

AnthonsMor

Maja_4000 skriver:

Vi har valgt at få Caroline døbt, ikke fordi vi er voldsomt troende, og vi går sådan set kun i kirke til højtider
Men fordi det er tradition i begge vores familier.. Jeg synes det hører sig til!

Derudover kender jeg et par stykker som ikke er døbt, men gerne ville konfirmeres, og de synes det var frygtelig pinligt, da de så skulle døbes som teenagere

Det er nemlig også tradition i begge vores familier, og vi er begge selv døbt, men vi bruger nu altså kun kirken når der er dåb, begravelse, bryllup også enkelte gange har jeg været i kirke til jul, bare fordi det er hyggeligt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2013

Ciss

Bare en lille kommentar.

I min klasse var der faktisk mange, som ikke ville konfirmeres. Det var en protest og en slags lille ungdomsoprør.

For mig var det modsat. Ingen af mine søsken er konfirmeret, og mine forældrer ønskede absolut ikke, at jeg skulle konfirmere mig. De er ganske imod alt kirkeligt. Så for mig gik oprøret den anden vej: Jeg skulle i hvert fald nok konfirmeres uanset, hvad DE mente.

Der er så mange grunde til, at de unge vælger at konfirmeres eller ikke konfirmeres, og rigtig meget af det har absolut intet med tro at gøre...

Anmeld

2. marts 2013

AnthonsMor

Ciss skriver:

Bare en lille kommentar.

I min klasse var der faktisk mange, som ikke ville konfirmeres. Det var en protest og en slags lille ungdomsoprør.

For mig var det modsat. Ingen af mine søsken er konfirmeret, og mine forældrer ønskede absolut ikke, at jeg skulle konfirmere mig. De er ganske imod alt kirkeligt. Så for mig gik oprøret den anden vej: Jeg skulle i hvert fald nok konfirmeres uanset, hvad DE mente.

Der er så mange grunde til, at de unge vælger at konfirmeres eller ikke konfirmeres, og rigtig meget af det har absolut intet med tro at gøre...

jeg tror på, at de fleste i dagens Danmark bliver konfirmeret kun for gaverne og festen.. Men der må man som forælder så bare sige, jamen vi kan da sagtens enten holde fest, eller bruge de penge der måske skulle have været brugt til en eventuel konfirmation til en rejse i stedet eller sådan noget.. Det kender jeg i hvert fald flere der har gjort, fået en rejse eller pengene der skulle være brugt til eventuel konfirmation

Anmeld

2. marts 2013

UnderCover37

Hej damer!

Jeg sidder lige og tænker over dåb vs. navngivning.. I starten var jeg 100% på, at min søn selvfølgelig skulle døbes, men i og med, at min kæreste er total antikirke menneske, ikke at han nogensinde taler grimt om noget som helst, men han gider ikke bruge tid på at gå i kirke osv., så har vi jo også haft en navngivning oppe og vende.. Nu sidder jeg så og tænker..

Skal et barn være døbt i en kirke for at kunne blive konfirmeret? Det vil blive vores søns helt eget valg, om han vil konfirmeres, jeg er konfirmeret, men det er min kæreste ikke, så vi kan jo begge tale for og imod..

Jeg håber nogen kan svare mig

Jeg blev døbt en måneds tid inden min konfirmation, fordi jeg på daværende tidspunkt troede på gud og ønskede at blive døbt/konfirmeret.

Min mor havde valgt at lade være, da de ikke er troende og selv ville ha' at jeg skulle vælge - hvilket jeg synes er rigtigt fint.

Jeg har snakket om samme metode for vores søn, da vi heller ikke som sådan tror herhjemme (vi er dog gift i kirken) men min mand synes traditionen omkring barnedåben er fin og synes vi skal lade ham døbe og det har jeg det faktisk fint med - han kan jo altid fravælge konfirmationene og medlemsskabet i kirken senere hvis det er det, han ønsker.

Dåben foregik en helt alm søndag til alm gudstjeneste hvor jeg dog var oppe for at få "vand i håret" dvs blev velsignet og præsten der døbte mig brugte altså kun få dråber og så fik jeg et stykke stof til at tørre mig med efterfølgende - det var nu en fin oplevelse og ikke pinlig trods mine 13 år og rasende teenage hormoner

Anmeld

2. marts 2013

Mettefpigen

Lukas er blevet døbt fordi det er tradition, og for at undgå at stå i situationen hvor han skal døbes inden han skal konfirmeres...

Anmeld

2. marts 2013

AnthonsMor

UnderCover35 skriver:

Jeg blev døbt en måneds tid inden min konfirmation, fordi jeg på daværende tidspunkt troede på gud og ønskede at blive døbt/konfirmeret.

Min mor havde valgt at lade være, da de ikke er troende og selv ville ha' at jeg skulle vælge - hvilket jeg synes er rigtigt fint.

Jeg har snakket om samme metode for vores søn, da vi heller ikke som sådan tror herhjemme (vi er dog gift i kirken) men min mand synes traditionen omkring barnedåben er fin og synes vi skal lade ham døbe og det har jeg det faktisk fint med - han kan jo altid fravælge konfirmationene og medlemsskabet i kirken senere hvis det er det, han ønsker.

Dåben foregik en helt alm søndag til alm gudstjeneste hvor jeg dog var oppe for at få "vand i håret" dvs blev velsignet og præsten der døbte mig brugte altså kun få dråber og så fik jeg et stykke stof til at tørre mig med efterfølgende - det var nu en fin oplevelse og ikke pinlig trods mine 13 år og rasende teenage hormoner

Det er jo nemlig lige det der med, at så længe de er så små de ikke kan svare for sig selv må forældrene tage beslutningerne for dem, men konfirmationen skal de selvfølgelig selv have lov til at vælge til eller fra, og medlemskab af den danske folkekirke skal han da heller ikke tvinges til..

Jeg tror nu også vi holder os til, at han skal døbes, også mest fordi det er en tradition i begge vores familier..

Jeg kunne nu også godt tænke mig kirkebryllup, fordi det bare er noget andet end på rådhuset

Anmeld

2. marts 2013

UnderCover37

Martsbaby skriver:

Det er jo nemlig lige det der med, at så længe de er så små de ikke kan svare for sig selv må forældrene tage beslutningerne for dem, men konfirmationen skal de selvfølgelig selv have lov til at vælge til eller fra, og medlemskab af den danske folkekirke skal han da heller ikke tvinges til..

Jeg tror nu også vi holder os til, at han skal døbes, også mest fordi det er en tradition i begge vores familier..

Jeg kunne nu også godt tænke mig kirkebryllup, fordi det bare er noget andet end på rådhuset

I bund og grund "tvinger" du ham jo til medlemskab af kirken ved at lade ham døbe - men det kan han jo heldigvis nemt melde fra hvis han ender med ikke at ønske det - så værre er det jo ikke

Jeg synes også det er fint nok at lade barnet døbe udfra traditioner - og det samme omkring ægteskabet da ja, i mine øjne sætter en lidt anden ramme omkring ceremonien end på et rådhus

Anmeld

2. marts 2013

lycly

Han har mulighed for at blive døbt inden han bliver konfirmeret hvis han vil det I og med at konfirmationen er en bekræftelse af dåben skal man være døbt for at blive konfirmeret

Anmeld

2. marts 2013

AnthonsMor

UnderCover35 skriver:

I bund og grund "tvinger" du ham jo til medlemskab af kirken ved at lade ham døbe - men det kan han jo heldigvis nemt melde fra hvis han ender med ikke at ønske det - så værre er det jo ikke

Jeg synes også det er fint nok at lade barnet døbe udfra traditioner - og det samme omkring ægteskabet da ja, i mine øjne sætter en lidt anden ramme omkring ceremonien end på et rådhus

Havde det ikke været så nemt at melde sig ud af kirken, så havde jeg heller ikke villet døbe ham, for han skal selv kunne vælge når han bliver større

Ja det gør nemlig det hele lidt mere specielt i kirken med bryllup.. Selvfølgelig kan man gøre nærmest ligeså meget ud af et bryllup på rådhuset, og dagen bliver jo ligeså god uanset hvad

Anmeld

2. marts 2013

Annette A

Min mor fik ikke døbt mig pga vanskelige omstændigheder i hendes liv så jeg blev heller ikke konfirmeret. Til gengæld valgte jeg at blive døbt som voksen da jeg var 22 da min tro betyder alt for mig. Idag har jeg tre børn som alle er blevet døbt og min kæreste er ikke på nogen måder troende, men vi har valgt at se sådan på det at vi svarer på deres vegne nu og så kan de selv vælge hvad de vil senere. Så har det selvfølgelig været mig der bar dem i kirken og svarede på deres vegne og ikke kæresten da det ville være helt forkert når han ikke tror på Gud. Nogen synes det er bedre at barnet selv får lov at vælge som voksen og evt lade sig døbe senere. Så der må man jo overveje hvad man selv synes er mest fornuftigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.