Spørgsmål vedr. dåb....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.660 visninger
19 svar
4 synes godt om
2. marts 2013

AnthonsMor

Hej damer!

Jeg sidder lige og tænker over dåb vs. navngivning.. I starten var jeg 100% på, at min søn selvfølgelig skulle døbes, men i og med, at min kæreste er total antikirke menneske, ikke at han nogensinde taler grimt om noget som helst, men han gider ikke bruge tid på at gå i kirke osv., så har vi jo også haft en navngivning oppe og vende.. Nu sidder jeg så og tænker..

Skal et barn være døbt i en kirke for at kunne blive konfirmeret? Det vil blive vores søns helt eget valg, om han vil konfirmeres, jeg er konfirmeret, men det er min kæreste ikke, så vi kan jo begge tale for og imod..

Jeg håber nogen kan svare mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2013

Jupiter

Hvis i navngiver ham nu, og han senere vil konfirmeres, så skal han bare døbes samtidig.

Vi har valgt navngivning her, netop fordi ingen af os tror på kirken, og så kan barnet selv vælge når hun er gammel nok til det.

Selve dåben plejer at foregå sammen med alle konfirmationerne - barnet skal bare lige sige et par ekstra "ja" og præsten siger lidt et par ekstra sætninger

Hvis I ikke føler for kirke, så synes jeg ikke at det skal være konfirmationsmulighederne der skal holde jer fra det

Anmeld

2. marts 2013

LR85

Ja man skal være dåbt for at blive konfirmeret. 

Men man kan blive døbt senere hvis man vil. Jeg blev døbt da jeg var 12 år hvilker var en dejlig dag og mit eget valg. 

Anmeld

2. marts 2013

AnthonsMor

Jupiter skriver:

Hvis i navngiver ham nu, og han senere vil konfirmeres, så skal han bare døbes samtidig.

Vi har valgt navngivning her, netop fordi ingen af os tror på kirken, og så kan barnet selv vælge når hun er gammel nok til det.

Selve dåben plejer at foregå sammen med alle konfirmationerne - barnet skal bare lige sige et par ekstra "ja" og præsten siger lidt et par ekstra sætninger

Hvis I ikke føler for kirke, så synes jeg ikke at det skal være konfirmationsmulighederne der skal holde jer fra det

Så ikke noget fis med vand i håret som 14 årig dude med alt for meget voks i der så løber? Hvis han nu vælger, at han gerne vil konfirmeres?

Anmeld

2. marts 2013

Ciss

Så ikke noget fis med vand i håret som 14 årig dude med alt for meget voks i der så løber? Hvis han nu vælger, at han gerne vil konfirmeres?

Jeg ved jo ikke, om det er ændret, men dem, som ikke var døbt fra før og alligevel ville konfirmeres fra min årgang, måtte i hvert fald i kirken og få vand i håret før selve konfirmationsdagen. Måske er der lidt forskellig praksis fra sted til sted?

(Og jo, det var som en del af en almindelig søndagsgudstjeneste, og det fine voksede hår var ikke fuldt så fint bagefter for at sige det mildt.)

Anmeld

2. marts 2013

AnthonsMor

Ciss skriver:

Jeg ved jo ikke, om det er ændret, men dem, som ikke var døbt fra før og alligevel ville konfirmeres fra min årgang, måtte i hvert fald i kirken og få vand i håret før selve konfirmationsdagen. Måske er der lidt forskellig praksis fra sted til sted?

(Og jo, det var som en del af en almindelig søndagsgudstjeneste, og det fine voksede hår var ikke fuldt så fint bagefter for at sige det mildt.)

Der var nemlig ikke nogen da jeg blev konfirmeret, som ikke var døbt i forvejen, så jeg har nemlig ikke rigtig noget at relatere til i form af minder..

Min kæreste har absolut ikke noget imod hvis jeg sætter foden i og siger vi døber ham færdig slut, så accepterer han det fuldt ud.. Men der er bare ingen af os der er særlig troende.. Og så vidt jeg ved er vores familier heller ikke vildt troende..

Anmeld

2. marts 2013

Nemesis

ja man skal døbes først. Det kan man blive lige inden eller når man starter konfirmationsundervisning eller som det nu passer.

ved dåb skal man have vand i håret men det behøver jo ikke at være helt vildt meget.

Her er alle ungerne navngivet. Det store valgte ikke at blive konfirmeret, men nu må vi se med de små.

:-D

Anmeld

2. marts 2013

AnthonsMor

Nemesis skriver:

ja man skal døbes først. Det kan man blive lige inden eller når man starter konfirmationsundervisning eller som det nu passer.

ved dåb skal man have vand i håret men det behøver jo ikke at være helt vildt meget.

Her er alle ungerne navngivet. Det store valgte ikke at blive konfirmeret, men nu må vi se med de små.

:-D

Jeg kan nemlig huske, at jeg egentlig kun blev konfirmeret fordi alle de andre i klassen gjorde.. Og min kæreste er slet ikke konfirmeret.. Så tænker også, at man evt. kan tage snakken med dem når de bliver lidt ældre og selv kan vælge til og fra, omkring dåb og konfirmation..

Anmeld

2. marts 2013

Nemesis

Martsbaby skriver:

Jeg kan nemlig huske, at jeg egentlig kun blev konfirmeret fordi alle de andre i klassen gjorde.. Og min kæreste er slet ikke konfirmeret.. Så tænker også, at man evt. kan tage snakken med dem når de bliver lidt ældre og selv kan vælge til og fra, omkring dåb og konfirmation..

Det er nemlig det vi har gjort.Jeg synes det er langt vigtigere at man får snakket om religion og tro uden at det skal være med fokus på fest. Her får de naturligvis en fest uanset hvad de vælger. Det er de rent faktisk kan tage et valg og stå ved det..selvom alle deres kammerater vælger noget andet synes jeg er stærkt og vidner om en modenhed.

Her var det en lang process før den store han valgte som han gjorde.

Anmeld

2. marts 2013

Maja_4000

Vi har valgt at få Caroline døbt, ikke fordi vi er voldsomt troende, og vi går sådan set kun i kirke til højtider
Men fordi det er tradition i begge vores familier.. Jeg synes det hører sig til!

Derudover kender jeg et par stykker som ikke er døbt, men gerne ville konfirmeres, og de synes det var frygtelig pinligt, da de så skulle døbes som teenagere

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.