Særlig sensitiv og mor...andre? Hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. maj 2014

Enirt

tvaettemarnoe skriver:

Hej

Jeg ved godt, at det er lang tid siden at du har skrevet - men jeg faldt over dit indlæg, og det er også i den grad aktuelt for mig. 

Jeg er selv særligt sensitiv, og har en datter på 11 mdr. Jeg synes, at det er rigtig hårdt at have min datter en hel dag. Så ligesom dig, oplever jeg også, at jeg er helt udkørt hver aften. Jeg prøver virkelig at slappe af i hendes nærvær, men det at jeg hele tiden (i en eller anden grad) skal være på, er så krævende for mit nervesystem, at jeg går helt kold om aftenen. 

På mandag skal jeg starte på arbejde, og jeg er faktisk bekymret for hvordan det skal gå - både at skulle passe et job og så være mor, når jeg kommer hjem.

Før jeg fik barn havde jeg meget brug for at lade op alene i stilhed. Den mulighed er minimal nu, er det er virkelig en mangel i min hverdag

Jeg kan regne ud, at det må have gjort dig nogle flere erfaringer siden du skrev dit første indlæg. 

Hvordan fungerer din hverdag nu, og hvordan går det med dit moderskab? Fortæl! Jeg er meget interesseret i, hvordan du håndterer din sensitivitet i dit moderskab.

Mange hilsner herfra

Vil lige tilføje at jeg har været ledig efter barsel men nu er i vikar job. men nu er min søn så også snart 1½ år så kan nok ikke give så mange råd der.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2014

tvaettemarnoe

Tusind tak for dine erfaringer! Det lyder rigtig meget som nogle af de samme tiltag, jeg allerede har forsøgt med. 

Det har været fantastisk for mig, at tage væk en dag eller to, eller om eftermiddagen at lade min mand tage over, så jeg kan få et pusterum.

Men de dage, hvor jeg reelt har hende hele dagen (hvis min mand skal noget om aftenen) eller de enkelte gange hvor jeg har haft hende to hele døgn alene, er jeg bare ved at knække. Det er i det samvær med hende, at jeg ikke har fundet ud af, hvordan jeg skal "beskytte" min egen sensitivitet. Og så bliver det simpelthen et sanseligt bombardement for mig For hun er kun 11 mdr, så jeg er på næsten hele tiden (mad, bleskift, leg, trøst, synge, læse, osv) Men måske det hele kommer til at give sig selv, når hun bliver ældre, og kan lege mere selvstændigt. Jeg håber

God dag til alle

Anmeld

18. maj 2014

*Mor Til Albert*

Enirt skriver:

Jeg er særligsensitiv og er nu blevet mor. Jeg har gennemt livet øvet mig i at tackle det at være sensitiv og hvordan det påvirker min hverdag. Nu da jeg er blevet mor, føler jeg at jeg er blevet slået tilbage til "step one". Jeg kan slet ikke finde ud af at passe på mig selv, så jeg ikke bliver overloaded. Jeg kan jo ikke bare lukke af for min søn. Er bare så meget på i løbet af dagen at jeg er helt færdig når min kæreste kommer hjem.

De sidste uger har bare stået på en pylret søn, med mavekneb og tigerspring. Jeg har bare alle antenner ude og kan slet ikke få ro hvis han ikke har det og så bliver det en ond cirkel, for så kan han heller ikke finde ro igen.

ÅH...jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at tackle det...Hjæp

Det er ikke altid en svaghed at være særlig sensitiv. Dog kan det blive det, hvis ikke at man kender og accepterer de begrænsninger som tilstanden kan give. Det handler om, at du og din kæreste sætter jer ned og får snakket om, hvordan at din hverdag kan gøres nemmere. Selvfølgelig er det ikke altid til at sige, hvordan dagen vil forløbe med et lille barn, men det der kan planlægges og sættes i systemer kan være gode at få på plads. Jeg er ikke selv særlig sensitiv (jo måske lidt), men jeg er ADHD'er og ved hvad det vil sige at være overloaded. Det er rigtig hårdt, men det er muligt at finde en løsning, hvis du kan fortælle dig selv og din kæreste, hvad det fx kan være som kan fylde dig op. Tal sammen, forsøg at læg en plan og accepter at du har nogle peronlighedstræk der gør, at du skal have lidt støtte til at leve det liv du har det bedst i. 

Anmeld

18. maj 2014

L&V

*Heidi* skriver:

Det er ikke altid en svaghed at være særlig sensitiv. Dog kan det blive det, hvis ikke at man kender og accepterer de begrænsninger som tilstanden kan give. Det handler om, at du og din kæreste sætter jer ned og får snakket om, hvordan at din hverdag kan gøres nemmere. Selvfølgelig er det ikke altid til at sige, hvordan dagen vil forløbe med et lille barn, men det der kan planlægges og sættes i systemer kan være gode at få på plads. Jeg er ikke selv særlig sensitiv (jo måske lidt), men jeg er ADHD'er og ved hvad det vil sige at være overloaded. Det er rigtig hårdt, men det er muligt at finde en løsning, hvis du kan fortælle dig selv og din kæreste, hvad det fx kan være som kan fylde dig op. Tal sammen, forsøg at læg en plan og accepter at du har nogle peronlighedstræk der gør, at du skal have lidt støtte til at leve det liv du har det bedst i. 

Det er en gammel tråd??

Anmeld

19. maj 2014

*Mor Til Albert*

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Det er en gammel tråd??

Hvad gør det? 

Anmeld

19. maj 2014

L&V

*Heidi* skriver:

Hvad gør det? 

jamen det gør da ikke noget. det lignede bare ikke du havde set det ud fra dit svar

Anmeld

19. maj 2014

*Mor Til Albert*

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

jamen det gør da ikke noget. det lignede bare ikke du havde set det ud fra dit svar

Havde jeg heller ikke, men den stod på min "startside" eller hvad man kalder den. - Så læste jeg den og ville lige give mit besyv med. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.