Koloskopi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.906 visninger
12 svar
0 synes godt om
20. februar 2013

tine1985

Godaften de damer

Jegefterlyser nogen som har fået foretaget en koloskopi indenfor de sidste par år.

Jeg skal nemlig selv til at have lavet en og har i den forbindelse googlet lidt for at høre andres erfaring, så jeg er forberedt på hvad jeg kan forvente.

Jeg er stødt på mange delte meninger. Nogle mener det er frygteligubehageligt og smertefuldt. Andre synes blot det er en lidt spøjs fornemmelse. Også udrensningen er der også meeeeget blandede erfaringer med, og det samme gælder ang. smerter/ ubehag i de efterfølgende dage.

mange af debatterne er 2-4 år gamle, så jeg tænkte at det ville være rart, at høre fra nogen som har fået lavet undersøgelsen lidt senere, da man jo kan håbe at de måske har fundet på nogle forbedringer med årene som gør oplevelsen mindre ubehagelig 

På forhånd tak

Tine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2013

blomst84

Jeg har fået det foretaget 2 gange, dog er det 6 og 3 år siden... Jeg tror ikke de har lavet så meget om på det... Men skriv endelig hvis du vil høre min mening kom det ��

Anmeld

20. februar 2013

tine1985

blomst84 skriver:

Jeg har fået det foretaget 2 gange, dog er det 6 og 3 år siden... Jeg tror ikke de har lavet så meget om på det... Men skriv endelig hvis du vil høre min mening kom det ��

Du må meget gerne dele ud af erfaring alligevel

Anmeld

20. februar 2013

blomst84

tine1985 skriver:

Du må meget gerne dele ud af erfaring alligevel

Jamen jeg syntes begge gange at selve udrensningen var et helvede... Ubehageligt at gå uden fast føde så længe og det væske man skal drikke smager ikke særlig godt... Det døgn syntes jeg er en meget hård omgang.. Selve undersøgelsen er ikke slem, da jeg begge gange har fået en del beroligende og noget at sove på, så kan faktisk intet huske  Andet end nogle mærkelig drømme om at jeg var en kælen hundehvalp  hvis du er meget nervøs skal du bare sige til dem at de skal give dig nok med beroligende  

Anmeld

20. februar 2013

tine1985

blomst84 skriver:

Jamen jeg syntes begge gange at selve udrensningen var et helvede... Ubehageligt at gå uden fast føde så længe og det væske man skal drikke smager ikke særlig godt... Det døgn syntes jeg er en meget hård omgang.. Selve undersøgelsen er ikke slem, da jeg begge gange har fået en del beroligende og noget at sove på, så kan faktisk intet huske  Andet end nogle mærkelig drømme om at jeg var en kælen hundehvalp  hvis du er meget nervøs skal du bare sige til dem at de skal give dig nok med beroligende  

Tak for dit svar. Lægen har allerede lovet at jeg vil blive godt dopet. Så satser på at det også virker for mig så

Det jeg frygter mest er nok også udrensningen da det virker somom at alle synes den er ubehagelig. Kastede du også op? Har læst om flere som sammenligner udrensningen med mavevirus og sådan en tur har jeg lige været igennem og husker den desværre ALT for tydeligt :/

Lyder meget spøjst med din drøm Jeg er bange for at jeg kommer til at sige noget dumt i min brændert, da min læge som skal udføre undersøgelsen hedder Killerick

Var du helt ved dine fulde fem dagen efter?

Anmeld

20. februar 2013

blomst84

tine1985 skriver:

Tak for dit svar. Lægen har allerede lovet at jeg vil blive godt dopet. Så satser på at det også virker for mig så

Det jeg frygter mest er nok også udrensningen da det virker somom at alle synes den er ubehagelig. Kastede du også op? Har læst om flere som sammenligner udrensningen med mavevirus og sådan en tur har jeg lige været igennem og husker den desværre ALT for tydeligt :/

Lyder meget spøjst med din drøm Jeg er bange for at jeg kommer til at sige noget dumt i min brændert, da min læge som skal udføre undersøgelsen hedder Killerick

Var du helt ved dine fulde fem dagen efter?

Jeg kastede heldigvis ikke op, men havde voldsom kvalme og sad på toilettet hele tiden.... Og jeg var bare sååå sulten  Haha killerick det kan godt være du kommer til at forveksle det midt i din rus  sygeplejersken sagde til mig at jeg livligt havde fortalt om mig selv som lille hund dagen efter kan du intet mærke... Men samme dag er man ret så træt... 

Anmeld

21. februar 2013

tine1985

Hehe. De har nok hørt en del sjove kommentare fra skæve patienter Men godt at høre at man hurtigt er på benene igen! 

Endnu engang tak for svarene. Det er rart at høre om andres oplevelse, så jeg bedre kan forholde mig til det

Anmeld

21. februar 2013

MKBP

Profilbillede for MKBP
tine1985 skriver:

Godaften de damer

Jegefterlyser nogen som har fået foretaget en koloskopi indenfor de sidste par år.

Jeg skal nemlig selv til at have lavet en og har i den forbindelse googlet lidt for at høre andres erfaring, så jeg er forberedt på hvad jeg kan forvente.

Jeg er stødt på mange delte meninger. Nogle mener det er frygteligubehageligt og smertefuldt. Andre synes blot det er en lidt spøjs fornemmelse. Også udrensningen er der også meeeeget blandede erfaringer med, og det samme gælder ang. smerter/ ubehag i de efterfølgende dage.

mange af debatterne er 2-4 år gamle, så jeg tænkte at det ville være rart, at høre fra nogen som har fået lavet undersøgelsen lidt senere, da man jo kan håbe at de måske har fundet på nogle forbedringer med årene som gør oplevelsen mindre ubehagelig 

På forhånd tak

Tine

Hey ! Jeg har både fået en alm koloskopi, samt en "halv" koloskopi, da de skulle tjekke noget igen. Jeg synes ikke udtømningen var slem, jeg fulgte bare de instrukser jeg havde fået. Var nervøs for om jeg var tømt godt nok ud, men det var fint :-) Fik ikke noget smertestillende, det ville jeg ikke ha' for så måtte jeg ikke køre hjem bag efter ;-) Og jeg klarede det, men det gjorde satme nas !! Havde en meget sød sygeplejeske der hjalp med at trykke ind på maven, der hvor slangen kørte rundt i tarmene. Bagefter var det ubehageligt fordi der var meget luft i maven. Men men det tager jo ikke sååå lang tid, så det er til at holde ud. God fornøjelse :-)

//Mette

Anmeld

21. februar 2013

tine1985

MKBP skriver:

Hey ! Jeg har både fået en alm koloskopi, samt en "halv" koloskopi, da de skulle tjekke noget igen. Jeg synes ikke udtømningen var slem, jeg fulgte bare de instrukser jeg havde fået. Var nervøs for om jeg var tømt godt nok ud, men det var fint :-) Fik ikke noget smertestillende, det ville jeg ikke ha' for så måtte jeg ikke køre hjem bag efter ;-) Og jeg klarede det, men det gjorde satme nas !! Havde en meget sød sygeplejeske der hjalp med at trykke ind på maven, der hvor slangen kørte rundt i tarmene. Bagefter var det ubehageligt fordi der var meget luft i maven. Men men det tager jo ikke sååå lang tid, så det er til at holde ud. God fornøjelse :-)

//Mette

Hej Mette,

Tak for svaret, og godt klaret at du tog den uden smertestillende! Jeg bliver heldigvis kørt frem og tilbage, så jeg har bestemt tænkt mig at få så hatten passer. Men dejligt at høre, at resten ikke er så slemt. 

Håber jeg får en ligeså god oplevelse med det 

Anmeld

21. februar 2013

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Jeg fik en koloskopi i juni sidste år,og det var lige omvendt for mig.Jeg havde også hørt rædselshistorier om udrensningen,men det var ingenting.Tror det kommer meget an på hvad for noget du får.Jeg havde ingen kvalme,og fra jeg drak det gik der ca. 20 min.,så skulle jeg på toilettet,og det var det.

Fasten synes jeg heller ikke var så slem,for man skal jo drikke så meget væske,og det fylder godt.Få købt noget klar suppe,det er godt.Sorbet is må du også spise.Så føler man trods alt at man spiser noget.
Da jeg kom derud var de 1½ time forsinket,det var egentlig der jeg synes det var værst,for jeg var godtnok ved at være pænt sulten og tørstig!

Men selve undersøgelsen var et helvede,synes jeg.Jeg ville nemlig også prøve uden bedøvelse,for det blev jeg helt vildt svimmel af,og fik det ret skidt,men til sidst råbte jeg at de skulle stoppe,jeg ville ikke mere.De tilkaldte endda en overlæge.Men så besluttede jeg alligevel at tage imod bedøvelsen,og så mærkede jeg intet,og kan heller intet huske.Så tag imod alt hvad de vil give dig ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.