fødselsdags menu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.365 visninger
16 svar
0 synes godt om
19. juni 2009

Stineve

God aften d'damer ...

Jeg sidder her og er igang med at planlægge fødselsdags menuen til min kærestes 26 års fødselsdag d. 4/7...
jeg vil når gæsterne kommer servere boller m. the og kaffe.. samt lagkage.. har i nogle gode forslag til lagkage fyld?... samt er de inviteret til aftensmad, men hvad kan vi lave.. det skal ikke være for tung mad, men gerne lidt let.. måske noget buffet ?.. måske i havde nogle gode idéer ?.. 

kærlig hilsen stine..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2009

sarahb

hvad med kyllinge spyd med sesam.. Pasta salat.. kartofler marineret i olie og rosmarin.. små lakse trekant sandwich...

Noget i den stil.. det er også noget du kan lave i forvejen og ikke stresse over

Anmeld

19. juni 2009

Stineve

sarahb skriver:

hvad med kyllinge spyd med sesam.. Pasta salat.. kartofler marineret i olie og rosmarin.. små lakse trekant sandwich...

Noget i den stil.. det er også noget du kan lave i forvejen og ikke stresse over

det lyder lækkert ! ..

har du en opskrift og en fremgangsmåde til de forskellige ting? ..

sætter virkelig også pris på, hvis jeg kan lave det i forvejen, så jeg kan koncentere mig mest om gæsterne!..

Anmeld

19. juni 2009

sarahb

Kyllingespyd med sesam, 4 pers.:

4 kylligebrystfileter, skåret i tern
8 små bambusspyd
1½ dl vand
3 spsk. soya
1 spsk. friskpresset citronsaft
1 lille fed hvidløg, presset
3 spsk. flydende honning
friskkværnet peber
3 tsk. sesam

Skær kyllingekødet i tern og sæt dem på 8 små bambusspyd - skær dem evt. til så de passer til (grill)panden. Kom vand, soya, citronsaft, hvidløg, honning og friskkværnet peber i en gryde og kog det ind - uden låg - til det bliver tyk og lidt sirupsagtig. Pensl (grill)panden med lidt olie når den er godt varm og læg spyddene på, krydr med lidt salt og friskkværnet peber. Pres dem ned mod panden med en spatel - steg dem evt. ad 2 omgange. Steges ca. 6-8 minutter ialt, til de er gennemstegte, vend dem af og til. Læg dem i et lille fad og hæld den sirups-agtige sovs over. Drys med sesam.

Kartofler:
150-200 g kartofler pr. person
olivenolie
vindruekerneolie
frisk eller tørret rosmarin
groft havsalt

Vask kartoflerne og skær dem i både. Pres væden af med et viskestykke.
Kom kartoffelbådene i en plastpose (frysepose) og hæld olien i. Bland det godt.
Kom kartoflerne i en bradepande og drys med rosmarinen.
Bages i ovnen ca. 40 min. ved 200°.
300 g varmrøget laks

Lakse sandwich
ca. 3 spsk. mayonnaise
1 stor spsk. cremefraiche
2-3 spsk. finthakket dild
1 spsk. hakkede kapers
lidt skal fra en økocitron
salt og peber
sandwichbrød jeg plejer riste det, så det er sprødt.

Bland mayonnaise og cremefraiche med dild, kapers og citronskal.
Hak den varmrøgede laks fint og bland den i mayonnaisen. Smag til med salt og peber. Sandwichbrød skæres i tynde skiver og skorperne skæres af.
Dæk halvdelen af brødskiverne med et jævnt lag af lakseblandingen og læg endnu en skive brød ovenpå. Det er ikke nødvendigt med smør.
Del dem i fire små trekanter, eller skær dem i mindre, aflange 'fingersandwich'.
Drys med salt inden servering

Og paste salatn putter du jo bare i hva du kan lide, evt også solsikkekerner og tranebær.. mums!!
Eller chashew nødder og pinjekerner!!

ej nu bliver jeg helt sulten!!

Anmeld

19. juni 2009

Klitgaard

Når jeg laver lagkager har jeg tit blendet hindbær og blandet det i flødeskum med lidt makroner det er frisk og sødt på samme tid har også nogle gange blandet halv kagecreme og halv flødeskum med en masse frugt og mørk chokolade.  til aften kan du evt lave fyldte pandekager med salat til el tærter. tillykke med ham

Anmeld

19. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg er fan af banan lagkage, og den er nem og lave... Til aften ville jeg nok vælge at lave noget tapas, da det nemt kan forberedes på forhånd og er nemt og let, samtidig med at det mætter

Anmeld

19. juni 2009

Guldet

Den letteste lagkage at lave er rutebil lagkagen.. også er den bare et kæmpe hit,, hvergang jeg har serveret den, så er folk bare ellevilde,,

Det er bare at smuldre ruttebilerne ned i flødeskummet og rører det sammen.. også i mellem lagene.. nemmere bliver det ikke..! man kan også smadre nogle flødeboller og putte med i .. det smager også godt! Men ellers bare ruttebiler..

Anmeld

19. juni 2009

Stineve

Caroline86 skriver:

Jeg er fan af banan lagkage, og den er nem og lave... Til aften ville jeg nok vælge at lave noget tapas, da det nemt kan forberedes på forhånd og er nemt og let, samtidig med at det mætter

Caroline, jeg har aldrig lavet tapas.. så er lidt 'dum' på det område.. hvordan plejer du at lave det?.. og hvad erd et, helt præcist?..

Anmeld

19. juni 2009

Stineve

sarahb skriver:

Kyllingespyd med sesam, 4 pers.:

4 kylligebrystfileter, skåret i tern
8 små bambusspyd
1½ dl vand
3 spsk. soya
1 spsk. friskpresset citronsaft
1 lille fed hvidløg, presset
3 spsk. flydende honning
friskkværnet peber
3 tsk. sesam

Skær kyllingekødet i tern og sæt dem på 8 små bambusspyd - skær dem evt. til så de passer til (grill)panden. Kom vand, soya, citronsaft, hvidløg, honning og friskkværnet peber i en gryde og kog det ind - uden låg - til det bliver tyk og lidt sirupsagtig. Pensl (grill)panden med lidt olie når den er godt varm og læg spyddene på, krydr med lidt salt og friskkværnet peber. Pres dem ned mod panden med en spatel - steg dem evt. ad 2 omgange. Steges ca. 6-8 minutter ialt, til de er gennemstegte, vend dem af og til. Læg dem i et lille fad og hæld den sirups-agtige sovs over. Drys med sesam.

Kartofler:
150-200 g kartofler pr. person
olivenolie
vindruekerneolie
frisk eller tørret rosmarin
groft havsalt

Vask kartoflerne og skær dem i både. Pres væden af med et viskestykke.
Kom kartoffelbådene i en plastpose (frysepose) og hæld olien i. Bland det godt.
Kom kartoflerne i en bradepande og drys med rosmarinen.
Bages i ovnen ca. 40 min. ved 200°.
300 g varmrøget laks

Lakse sandwich
ca. 3 spsk. mayonnaise
1 stor spsk. cremefraiche
2-3 spsk. finthakket dild
1 spsk. hakkede kapers
lidt skal fra en økocitron
salt og peber
sandwichbrød jeg plejer riste det, så det er sprødt.

Bland mayonnaise og cremefraiche med dild, kapers og citronskal.
Hak den varmrøgede laks fint og bland den i mayonnaisen. Smag til med salt og peber. Sandwichbrød skæres i tynde skiver og skorperne skæres af.
Dæk halvdelen af brødskiverne med et jævnt lag af lakseblandingen og læg endnu en skive brød ovenpå. Det er ikke nødvendigt med smør.
Del dem i fire små trekanter, eller skær dem i mindre, aflange 'fingersandwich'.
Drys med salt inden servering

Og paste salatn putter du jo bare i hva du kan lide, evt også solsikkekerner og tranebær.. mums!!
Eller chashew nødder og pinjekerner!!

ej nu bliver jeg helt sulten!!

det lyder bare vildt lækkert!, det er i hvert fald kommet med i overvejelserne!..  tusinde tak, for opskrifterne..

Anmeld

19. juni 2009

Stineve

og tak til jer andre for jeres forslag, de kommer helt sikkert med i mine betragtninger...

jeg har nu bestemt mig for at lave to lagkager, den første med lyse bunde, vanille kagecreme, bananer, jordbør og flødeskum..
den anden med mørke kakao bunde, og toblerone creme mellem lagene..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.