Kyllingespyd med sesam, 4 pers.:
4 kylligebrystfileter, skåret i tern
8 små bambusspyd
1½ dl vand
3 spsk. soya
1 spsk. friskpresset citronsaft
1 lille fed hvidløg, presset
3 spsk. flydende honning
friskkværnet peber
3 tsk. sesam
Skær kyllingekødet i tern og sæt dem på 8 små bambusspyd - skær dem evt. til så de passer til (grill)panden. Kom vand, soya, citronsaft, hvidløg, honning og friskkværnet peber i en gryde og kog det ind - uden låg - til det bliver tyk og lidt sirupsagtig. Pensl (grill)panden med lidt olie når den er godt varm og læg spyddene på, krydr med lidt salt og friskkværnet peber. Pres dem ned mod panden med en spatel - steg dem evt. ad 2 omgange. Steges ca. 6-8 minutter ialt, til de er gennemstegte, vend dem af og til. Læg dem i et lille fad og hæld den sirups-agtige sovs over. Drys med sesam.
Kartofler:
150-200 g kartofler pr. person
olivenolie
vindruekerneolie
frisk eller tørret rosmarin
groft havsalt
Vask kartoflerne og skær dem i både. Pres væden af med et viskestykke.
Kom kartoffelbådene i en plastpose (frysepose) og hæld olien i. Bland det godt.
Kom kartoflerne i en bradepande og drys med rosmarinen.
Bages i ovnen ca. 40 min. ved 200°.
300 g varmrøget laks
Lakse sandwich
ca. 3 spsk. mayonnaise
1 stor spsk. cremefraiche
2-3 spsk. finthakket dild
1 spsk. hakkede kapers
lidt skal fra en økocitron
salt og peber
sandwichbrød jeg plejer riste det, så det er sprødt.
Bland mayonnaise og cremefraiche med dild, kapers og citronskal.
Hak den varmrøgede laks fint og bland den i mayonnaisen. Smag til med salt og peber. Sandwichbrød skæres i tynde skiver og skorperne skæres af.
Dæk halvdelen af brødskiverne med et jævnt lag af lakseblandingen og læg endnu en skive brød ovenpå. Det er ikke nødvendigt med smør.
Del dem i fire små trekanter, eller skær dem i mindre, aflange 'fingersandwich'.
Drys med salt inden servering
Og paste salatn putter du jo bare i hva du kan lide, evt også solsikkekerner og tranebær.. mums!!
Eller chashew nødder og pinjekerner!!
ej nu bliver jeg helt sulten!!