Uddannelse som tandklinikassistent FORTÆL!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.232 visninger
12 svar
0 synes godt om
18. februar 2013

Anonym trådstarter

Jeg er nødt til at skrive som anonym, da jeg er på barsel, og har et job at vende tilbage til, men overvejer at studere!
Vil ikke risikere nogle fra mit arbejde, evt er herinde og der min tråd

Jeg har fået blod på tanden om at studere til tandklinikassistent!

Men ville gerne høre lidt fra jer som enten studere til tandklinik assistent, eller er tandklinik assistent

Hvad laver man ude i praksis?

Hvad er lønnen på skolen og i praksis - altså under uddannelse!?

Er det mon svært at komme i praktik i børnetandplejen, hvis man har pædagogisk udd, og mange års job erfaring, både i normal institution, og med ADHD?

Hvad får man lov at lave i praktik perioderne?

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2013

sandramor

Hejsa....

Jeg er uddannet tandklinikassistent.....
Jeg startede dog i mesterlære... Altså startede hos en tandlæge inden jeg overhovedet havde mit grundforløb....

Men normalt foregår det sådan af du først skal have de 20 ugers grundforløb... Evt kun 10 uger hvis du har en studenter eksamen....
Når du er færdig eller imens du går på grundforløb skal du på jagt efter en læreplads..... Og det i sig selv kan være lidt af en opgave...
Finder du en læreplads ja så starter i lære hos den gældende tandlæge og under lærertiden er der 2 skole ophold... Et på 6 uger og et på 8 uger... Resten af tiden er du på klinikken.....
Så du er egenlig ikke i det man kalder praktik....

Det du laver på klinikken er at du assistere tandlægen i alle behandlinger... Du klargører til hver behandling..du modtager patienterne og følger dem ind, Du afspritter klinikken efter behandling.... Du arbejder i sterilisationen ( meget af tiden da der blir brugt rigtig mange instrumenter). Du lærer bogføring, udskrive regninger og journal føring( dette dog kun ved de færreste Tandlægerne) du lærer at tage røntgen billeder og MÅSKE at have lidt profylaktisk arbejde på patienter ( altså læren om hvordan patienterne skal pleje deres tænder) så der er maaaange forskellige ting at lave på en klinik....

På grundforløbet skal du søge su ( medmindre du som jeg kommer i mesterlære så er det elevløn) og når du finder en tandlæge der vil ansætte dig ja så er det elevløn....

Du kan ikke komme i praktik eller i lære i børnetabsplejen da de kun benytter sig af uddannede personale... Og det er næsten umuligt at få arbejde i den kommunale tandpleje da det er de mest populære stillinger inde for faget....

Dog vil jeg sige til dig at du skal tænke dig godt om inden du går igang... Uddannelsen og faget er heeeelt fantastisk... Jeg elsker der job men vi er desværre en uddøende race og der er vidst pt 5 stillinger på landsplan!!! Der går RIGTIG mange arbejdsløse Klinikassistenter.... Og lønnen er ikke noget at råbe hurra for..... Mindste lønnen for en udlært er 18000 brutto.... Gennemsnitlig får man omkring de 20.000 ca.....

Du er velkommen til at skrive en PB hvis du har flere spørgsmål :-)

Anmeld

18. februar 2013

Kløver

Vil lige fortælle at min søster har ledt overalt i en radius af næsten 60 km og hun har stadig ikke kunnet finde praktikplads og nogle steder længere (op til 2 timers transport hver vej) ville fraråde at forlade et fast job indtil det bliver nemmere at få praktikpladser

Anmeld

19. februar 2013

sandramor

Maja84 skriver:

Vil lige fortælle at min søster har ledt overalt i en radius af næsten 60 km og hun har stadig ikke kunnet finde praktikplads og nogle steder længere (op til 2 timers transport hver vej) ville fraråde at forlade et fast job indtil det bliver nemmere at få praktikpladser

Som maja84 siger så er det at finde en læreplads næsten en umulig opgave! Det er virkelig svært... Og det har det altid været desværre....

Anmeld

19. februar 2013

Anonym trådstarter

sandramor skriver:

Som maja84 siger så er det at finde en læreplads næsten en umulig opgave! Det er virkelig svært... Og det har det altid været desværre....

Øv er det sandt, men hjælper skolen så ikke en? - der er jo ikke noget ved at starte op på en uddannelse, og så ikke kunne finde en læreplads -

Ved du om det også er gældende i kbh - hvo har du taget uddannelsen?

og tak for din lange beskrivelse, det fik mig bare til at ville det endnu mere, men hvis jeg kan risikere ikke at kunne finde læreplads, samt måske stå efter uddannelsen og ikke kunne få job, så er det godt nok lidt af et sats.. Samtidig har jeg heller ikke lyst til at hænge fast i mit job, for altid, bare fordi man så kan risikere ikke at kunne bruge en til noget.
Det er godt nok øv, som tingene hænger sammen

Anmeld

19. februar 2013

Anonym trådstarter

Maja84 skriver:

Hvor lyder det dog bare øv... Er det i kbh-området?

Hvad gør hun så nu, kan skolen ikke hjælpe eller er hun nødt til at stoppe uddannelsen?

Jeg forlader ikke mit job lige pt, men synes godt nok også at det er øv at skulle hænge fast ved et job, som jeg egentlig ikke gider beskæftige mig med - bare fordi man ikke længere kan tage en uddannelse og få sig en praktikplads og dernæst et job... øv for sådan som tingene hænger sammen

Anmeld

19. februar 2013

Kløver

Anonym skriver:

Hvor lyder det dog bare øv... Er det i kbh-området?

Hvad gør hun så nu, kan skolen ikke hjælpe eller er hun nødt til at stoppe uddannelsen?

Jeg forlader ikke mit job lige pt, men synes godt nok også at det er øv at skulle hænge fast ved et job, som jeg egentlig ikke gider beskæftige mig med - bare fordi man ikke længere kan tage en uddannelse og få sig en praktikplads og dernæst et job... øv for sådan som tingene hænger sammen

Nej der er på fyn/jylland. Skolen kan ikke hjælpe og kommunen vil ikke udbetale kontanthjælp, så har hun intet fundet til august starter hun på pædagogudd. Min søster ville nok sætte pris på hvilket som helst job, men hun har intet kunne finde.
Rigtig trels at måtte blive i et job man hader, håber det hele snart vender så kan der komme gode muligheder igen

Anmeld

19. februar 2013

Anonym trådstarter

Maja84 skriver:

Nej der er på fyn/jylland. Skolen kan ikke hjælpe og kommunen vil ikke udbetale kontanthjælp, så har hun intet fundet til august starter hun på pædagogudd. Min søster ville nok sætte pris på hvilket som helst job, men hun har intet kunne finde.
Rigtig trels at måtte blive i et job man hader, håber det hele snart vender så kan der komme gode muligheder igen

Sikke noget L * * * !!!
Sikke et samfund vi lever i...
Jeg så lige at der er åbent hus på panum instituttet i kbh på næste torsdag. Så tager jeg til det, og håber at blive lidt klogere. Man har jo lov at håbe at problemet ikke er ligeså stort her i kbh

Jeg håber din søster når at få et sted, så hun kan få lov at studere vider som det hun gerne vil, og ikke bare det hun er nødt til!

Anmeld

19. februar 2013

Kløver

Anonym skriver:

Sikke noget L * * * !!!
Sikke et samfund vi lever i...
Jeg så lige at der er åbent hus på panum instituttet i kbh på næste torsdag. Så tager jeg til det, og håber at blive lidt klogere. Man har jo lov at håbe at problemet ikke er ligeså stort her i kbh

Jeg håber din søster når at få et sted, så hun kan få lov at studere vider som det hun gerne vil, og ikke bare det hun er nødt til!

Håber det bedste for både dig og min søster

Anmeld

19. februar 2013

ZamanogDania

Jeg er uddannet Tandklinikassistent. Efter jeg blev udlært arbejdet jeg en måned hos en anden tandlæge. Uddannelsen var slet ikke mig. Jeg blev udlært hos en tandlæge som var så sød, men ville kun have elever. Så var jeg på dagpenge i lille måned hvor den tandlæge i Slagelse kontaktet mig og ville have mig. Jeg kunne slet ikke lide det arbejde mere. Så holdt jeg op. Du skal virkelig tænk over om det virkelig er det du vil have.

Jeg kender nogen som var elev i skolen, men de fik bare mindre i elevløn. Det var i panum.

Held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.