"Pædagoger" i børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Hvorfra ved du så at de overhovedet ikke har noget erfaring med børn?

Fordi vi har boet næste side og side i 10 år og de er meget unge  og vi har mange af samme omgangskreds

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2013

Karina84

LMA skriver:

I forhold til det med, at forældre passer børnene i børnhaven, så vil de aldrig tage en fuldtidsstilling fra en pædagog  Det, der er blevet sagt ift. det forslag er, at forældrene frivilligt kan vælge, at være i børnehaven EFTER den almindelige lukketid, så de forældre, som har sent fri, stadig har mulighed for pasning af deres børn. 

Men jeg har ikke lige hørt mere til, hvad det forslag har endt ud i, andet end, at der vist var én børnehave, hvor de ville prøve det 

Ah okay, saadan forstod jeg det ikke, men hørte ogsaa kun efter med et halvt øre og kan som sagt ikke helt huske det 

Mener nu ogsaa der var mere i det, end lige det jeg skrev her, som du ogsaa skriver... 

Anmeld

17. februar 2013

LMA

Anonym skriver:

Alle kan åbenbart passe vores børn nede i børnehaven, sidst var det en tømre og imorgen er det en kontorassistent

Jeg blir lidt "harm" når jeg på face, kan læse at en pædagog's veninder/venner skal ind som vikar,

kan det virkelig passe at man bare hiver folk ind fra gaden?

Jeg har INTET imod disse personer, overhovedet, men jeg betaler sgu fuld pris for pasning af mine børn og jeg regner med det er folk med erfaring eller teoretisk perspektiv, men det er åbenbart heller ikke et krav mere?

Kom med jeres mening, tak

Det er de færreste institutioner, der har råd til udelukkende at have uddannet pædagoger ansat. Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt mistænksom, når det er en tømre og kontorassistent, der nogle gange passer børnene - hvilket jeg aldrig har oplevet gennem min uddannelse.

Men i forhold til vikarer, så har det aldrig kommet bag på mig, at det kan være personer uden erfaring. Hvis ikke de bliver ansat som vikar, hvordan skal de så nogensinde få erfaring? Der er jo mange, som bruger deres erhvervserfaring til at komme ind på uddannelse (hvis de f.eks. har haft sabbatår), og hvis de ikke kan blive vikarer på grund af manglende erfaring, så ville der jo aldrig kunne blive ansat vikarer.. Der er jo ikke mange uddannede pædagoger, som er interesseret i vikararbejde (med mindre det er et fast vikariat, og ikke bare, når der lige er en medarbejder syg). Er det ikke bedre, at der i det mindste er en ekstra person til at passe børnene end, at det resterende personale skal blive stresset og ikke har det optimale overskud til børnene og deres pædagogiske arbejde? 

Anmeld

17. februar 2013

Lene Unik

Yurie skriver:

Jeg har også passet børn i en del år, og jeg er heller ikke uddannet, men får altid af vide at jeg er super god til børn og er da også god Til at komme med gode råd herinde. Og det irritere mig at bare fordi man ikke er uddannet, kan man ikke passe børn.

Snakken om uddannet og ikke uddannet er sprængfarlig. Jeg er ansat et sted lige nu hvor der er stor respekt for de kompetencer vi har, og der bliver ikke kun set på eksamenspapirer. Men jeg har også været ansat et sted, hvor vi medhjælpere var på niveau med vikarerne og klart et helt andet sted end pædagogerne. Vi var ikke med til personalemøder og julefrokost - vi passede børn (døgninstitution) og klarede det praktiske.

Jeg er helt enig i at det optimale i en institution er at der er kendt og erfaren personale. Men lige præcis i vikarsituationen kan det være svært.

Anmeld

17. februar 2013

Lene Unik

helle85 skriver:

ja men det har man vist ikke i børnehaver

men jeg kan godt se pointen i at det var smart hvis de gjorde det nu nå der gå så mange ledige og sikkert også pædagoger og medhjælper

men jeg syntes det er okay at der også kommer andre ind så de kan få noget erfaring hvis de senere vil have en uddannelse inde for faget

Der er også vikarbureauer der tilbyder vikarer indenfor det pædagogiske område. Men disse vikarer skal have en højere løn end dem man henter ind fra gaden, vikarbureauet skal have betaling for formidlingen, og derfor bliver de ofte valgt fra. Jeg har været med i sådan et vikarbureau - nåede ikke at få arbejde derigennem, men fandt vikararbejde ved at henvende mig til forskellige institutioner.

Anmeld

18. februar 2013

helle85

Lene Unik skriver:

Der er også vikarbureauer der tilbyder vikarer indenfor det pædagogiske område. Men disse vikarer skal have en højere løn end dem man henter ind fra gaden, vikarbureauet skal have betaling for formidlingen, og derfor bliver de ofte valgt fra. Jeg har været med i sådan et vikarbureau - nåede ikke at få arbejde derigennem, men fandt vikararbejde ved at henvende mig til forskellige institutioner.

så er det derfor de ikke bruger det, da de jo ikke har så mange penge på det område så de spare jo hvor de kan

Anmeld

18. februar 2013

Sara.

Hej.

Jeg er ny uddannet pædagog fra januar i år, så har lidt erfaring indenfor dette.... Både som medhjælper, studerende og som pædagog.

Mht at "hive folk ind fra gaden" så oplever jeg MANGE steder at institutioner vælger vikarer som kender nogen som kender nogen, der er i institutionen..... Så ledes ved de måske en lille smule om personen og sikrer sig at der kommer en glad og venlig vikar som de kan regne med.
Det er efter min mening meget logisk....

Ved at hente vikar i et vikar bureauer kan hvem som helst komme.... Og samtidig er det dyrere = Mindre timer der er råd til at have personale blandt børnene.

Jeg har arbejdet som vikar både som ufaglært, som studerende og også nu som pædagog.Mit gamle praktik sted hører til sjældenhederne og bruger engang imellem pædagoger som vikarer fordi vi må mere.

En tømrer kan nu også være rigtig god som vikar kan være tømreren kan sætte noget træ værksted igang eller er frisk på at tage en fodbold turnering

Anmeld

18. februar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Alle kan åbenbart passe vores børn nede i børnehaven, sidst var det en tømre og imorgen er det en kontorassistent

Jeg blir lidt "harm" når jeg på face, kan læse at en pædagog's veninder/venner skal ind som vikar,

kan det virkelig passe at man bare hiver folk ind fra gaden?

Jeg har INTET imod disse personer, overhovedet, men jeg betaler sgu fuld pris for pasning af mine børn og jeg regner med det er folk med erfaring eller teoretisk perspektiv, men det er åbenbart heller ikke et krav mere?

Kom med jeres mening, tak

Så længe det er vikarer ser jeg faktisk ikke det store problem, så længe der er uddannet personale/ erfarne medarbejder samtidigt. Faktisk tror jeg nogen gange at det giver lidt "frisk blod" - tømreren har jo nogle andre evner end uddannede pædagoger og tror at børnene nyder at lære nye ting.

Jeg er uddannet som sosu-hjælper og kan fortælle dig at der bruges rigtig mange vikarer som ikke er uddannede indenfor området og som "bare" hives ind fra gaden - omfanget af det kommer an på regionen. Det eneste jeg syntes var irriterende da jeg kørte som vikar var at de u-uddannede fik samme løn som mig, som er uddannet.

/Fenja

Anmeld

18. februar 2013

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
Anonym skriver:

Jamen, feks i hjemmeplejen, hvis der er sygdom ringes der efter vikar fra et vikarservice, hvor det er folk der har erfaring.

Ahhh, det passer dog ikke - i hvert fald ikke på min arbejdsplads ..
Vi har mange faglærte og ufaglærte vikarer tilknyttede, og det er dem der først bliver ringet til, i tilfælde af sygdom .. Hvis der ikke er nogen der kan, klarer vi os som regel uden .. Det er sparetider, og vikarbureauer er for dyre ..

Anmeld

18. februar 2013

tarkoflen

Alternativet er vel, at der er underbemanding, det synes jeg da ikke er bedre!

Jeg har selv været medhjælpervikar og der hvor jeg arbejdede, der var det faktisk mere mig, der legede og tog mig af børnene end de ansatte pædagoger og ja jeg var også bare vikar og 20 år gammel! Man behøver ikke være uddannet pædagog for at møde børnene der hvor de er og lege med dem!

Jeg synes da det er mega fedt, at der er en tømrer der kommer ind, han/hun kan da lave nogle andre sjove ting med børnene, som pædagogerne måske ikke kan

Så længe der stadig er uddannet personale, så synes jeg det er helt ok! Og ved sygdom er der jo ikke andet for, end at finde dem, der kan og vil!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.