"Pædagoger" i børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2013

RilahFalco

Nu er jeg selv pædagog, så jeg kan godt genkende situationen.

Der findes regler for når personale i institutionen der ikke er ansat til at passe børnene, bliver bedt om at passe dem (som regel fordi der er undertal).

Det sted jeg arbejdede blev rengøringsdamen brugt som en 'passer' omg morgenen når der var sygdom. De helt præcise regler kender jeg ikke. Der må du nok hellere kontakte BUPL. Men jeg har det sådan, at hvis der ikke står i en persons kontrakt at de skal passe børn (f.eks. håndværere, kontorassistent, rengøringsassistent, etc.), så har de i hvert fald ret til at sige nej.

Det er også et spørgsmål om forsikring og ansvar. Hvis et barn kommer til skade og det er en håndværker der har haft barnet under opsyn... ikke så smart.

Rent personligt (for nu er jeg også mor), så har jeg ikke noget problem i at det ikke er pædagoger der passer mit barn. Så længe det er mennesker der er kompetente nok og ikke bare sidder og kigger med et halvt øje, og så længe der er pædagogisk personale tilgængeligt i institutionen (her medregner jeg også pædagogmedhjælperne). Og så længe det ikke er hverdagskost; Jeg ville nok blive betænkelig over at der konstant blev sat vikare og tilfældige mennesker til at passe mit barn. Der bør være en vis form for kontinuitet i barnets institution hvis det skal trives. Mener jeg.

Men kontakt BUPL eller kommunen og spørg hvad de mener om sagen hvis det bekymrer dig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2013

TNBC

Anonym skriver:

Læs nu hvad der står, det står ikke "ikke uddannet"; der står "personer uden erfaring", det er ikke det samme

Og du ved med 100% sikkerhed at de ikke har erfaring eller ved noget om børn?
Jeg havde da heller ikke nogen erfaring da jeg passede barn første gang. Og de er jo ikke alene med børnene og man skal jo starte et sted.
At hjælpe et barn med at få noget mad, eller lege med dem, skal der jo ikke den store erfaring til. Det er naturligt.
Som en anden siger, jeg vil hellere have at der kommer en ven af pædagogerne ind, og hjælper med børnene end at der er to pædagoger til 25 børn.

Anmeld

17. februar 2013

Muhmi

Anonym skriver:

Læs nu hvad der står, det står ikke "ikke uddannet"; der står "personer uden erfaring", det er ikke det samme

Hvem siger de ikke har børn derhjemme?

Anmeld

17. februar 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Jeg var selv som 19-20 årig en af dem, der kom ind fra gaden.
Min veninde, som var pædagog studerende i en bh ringede en dag og sagde, de akut havde brug for en til at være der.

Jeg blev derefter fast tilkalde vikar, og især om sommeren havde jeg mange timer / uger i børnehaven, men jeg havde da hverken erfaring eller planer om at uddanne mig inden for faget. Jeg kunne dog godt bruges af den grund

Anmeld

17. februar 2013

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Hvem siger de ikke har børn derhjemme?

Fordi jeg kender dem privat

Anmeld

17. februar 2013

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Anonym skriver:

Jamen, feks i hjemmeplejen, hvis der er sygdom ringes der efter vikar fra et vikarservice, hvor det er folk der har erfaring.

Nu findes der også vikarer/afløser inden for hjemmeplejen/plejehjem hvor de heller ikke er uddannet.

Anmeld

17. februar 2013

Muhmi

Anonym skriver:

Fordi jeg kender dem privat

Okay, men så kan jeg ikke se problemet i at de passer dine børn, du har jo godkendt de mennesker til at nærme sig dine børn i og med at du har lukket dem ind i dit hjem? Det må jo være mennesker du kan lide, tænker jeg og er problemet så, så stort?

Anmeld

17. februar 2013

LMA

Karina84 skriver:

Altsaa jeg var heller ikke klar over at det hang saadan sammen, saa jeg kan godt forstaa at du undre dig over det 

Synes at det bliver noget andet naar de gaar direkte ind og tager uddannede pædagogers arbejde, som f.eks. det var fremme her den anden dag. Med en by hvor de bruger forældrene - var det endda ik som nærmest frivillig arbejdskraft? Jeg kan ikke huske det, men hvis de gaar ind og tager næsten en fuldtidsstilling fra en der er uddannet, saa synes jeg ogsaa det er forkert.

Men er det ved sygdom, som tilkaldevikar, saa kan jeg ikke se det store i det. Selvfølgelig ville det være bedst med en der har den faglige viden eller erfaring indenfor faget, men det er jo ofte nemmere lige at spørge en kollega om de kender eller kan staa inde for en der lige kan træde til hvis det brænder paa et par dage.

I forhold til det med, at forældre passer børnene i børnhaven, så vil de aldrig tage en fuldtidsstilling fra en pædagog  Det, der er blevet sagt ift. det forslag er, at forældrene frivilligt kan vælge, at være i børnehaven EFTER den almindelige lukketid, så de forældre, som har sent fri, stadig har mulighed for pasning af deres børn. 

Men jeg har ikke lige hørt mere til, hvad det forslag har endt ud i, andet end, at der vist var én børnehave, hvor de ville prøve det 

Anmeld

17. februar 2013

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Okay, men så kan jeg ikke se problemet i at de passer dine børn, du har jo godkendt de mennesker til at nærme sig dine børn i og med at du har lukket dem ind i dit hjem? Det må jo være mennesker du kan lide, tænker jeg og er problemet så, så stort?

Nej, ikke sådan privat

De har ikke noget at gøre med os, udover vi bor i samme by og snakker med hinanden, når vi render på hinanden

Anmeld

17. februar 2013

TNBC

Anonym skriver:

Nej, ikke sådan privat

De har ikke noget at gøre med os, udover vi bor i samme by og snakker med hinanden, når vi render på hinanden

Hvorfra ved du så at de overhovedet ikke har noget erfaring med børn?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.