Nu er jeg selv pædagog, så jeg kan godt genkende situationen.
Der findes regler for når personale i institutionen der ikke er ansat til at passe børnene, bliver bedt om at passe dem (som regel fordi der er undertal).
Det sted jeg arbejdede blev rengøringsdamen brugt som en 'passer' omg morgenen når der var sygdom. De helt præcise regler kender jeg ikke. Der må du nok hellere kontakte BUPL. Men jeg har det sådan, at hvis der ikke står i en persons kontrakt at de skal passe børn (f.eks. håndværere, kontorassistent, rengøringsassistent, etc.), så har de i hvert fald ret til at sige nej.
Det er også et spørgsmål om forsikring og ansvar. Hvis et barn kommer til skade og det er en håndværker der har haft barnet under opsyn... ikke så smart.
Rent personligt (for nu er jeg også mor), så har jeg ikke noget problem i at det ikke er pædagoger der passer mit barn. Så længe det er mennesker der er kompetente nok og ikke bare sidder og kigger med et halvt øje, og så længe der er pædagogisk personale tilgængeligt i institutionen (her medregner jeg også pædagogmedhjælperne). Og så længe det ikke er hverdagskost; Jeg ville nok blive betænkelig over at der konstant blev sat vikare og tilfældige mennesker til at passe mit barn. Der bør være en vis form for kontinuitet i barnets institution hvis det skal trives. Mener jeg.
Men kontakt BUPL eller kommunen og spørg hvad de mener om sagen hvis det bekymrer dig.
Anmeld