Laktoseintolerans

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2013

quindelist

TbCp skriver:

Vi har fundet ud af at Mikkel er laktoseintolerant.
Det er ret nyt for os, så vi skal til at lære at læse på varedeklarationer nu, så vi er helt sikre på at vi undgår laktose

Venter på at diætisten skal sende os nogle papirer omkring det, håber der også er lidt forskelligt med omkring hvad der er godt for ham at spise osv.

Vi var ellers begyndt at give ham laktosefri mælk... men diætisten har sat ham på 1 md. fuldstændig mælkefri kost, hvilket også gælder laktosefri mælk, da der åbenbart godt kan være en smule laktose i alligevel

Vi har allerede set forbedringer. Vi var, på et tidspunkt oppe på 18 bleer (dårlig mave) på én dag, men er tilbage på "normalen" som er på ca. 10 bleer om dagen.
Samtidig er det blevet mere fast (ja undskyld de "lækre" detaljer), hvor det tidligere krævede tøjskift ved, stort set, hvert bleskift.

Det er så skønt at have fundet en løsning, ikke mindst for Mikkels skyld!

Er der andre herinde med børn med laktoseintolerans? Med gode råd? Eller som kan fortælle om jeres barn voksede fra det og i hvilken alder?
Vi håber jo meget at Mikkel kan vokse fra det, men ved ikke om han vil gøre det, da han jo ikke har ret meget tarm.

Lige et hurtigt indspark.
Som udgangspunkt kan man ikke vokse sig fra laktoseintolerans ihvertfald hvis den er "ægte"

Man mangler det enzym der spalter laktosen i tarmene og hvis man mangler genet der koder for enzymet ja så vil man altid mangle det enzym (lige så snart jeg har trykket besvar kommer jeg i tanke om enzymnavnet )

Der kan formentlig være andre årsager til at man i perioder ikke tåler mælk/laktose ret godt -men det vil i så fald ikke være en decideret laktoseintoleranse selvom der sikkert er læger der for nemheds skyld kalder det sådan.

Det er iøvrigt en ret almindelig lidelse, det er stort set kun i den vestlige verden vi har det enzym endnu og her er der også flere og flere uden. -derfor det er en dårlig ide at sende mælkepulver som nødhjælp til Afrika

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2013

Koen.

Lærke er laktoseintolerans og hendes kan hun desværre ikke vokse fra, hun producere ikke enzymet laktase som er det enzym der nedbryder laktosen

Anmeld

13. februar 2013

Koen.

quindelist skriver:

Som udgangspunkt kan man ikke vokse sig fra laktoseintolerans ihvertfald hvis den er "ægte"

Man mangler det enzym der spalter laktosen i tarmene og hvis man mangler genet der koder for enzymet ja så vil man altid mangle det enzym (lige så snart jeg har trykket besvar kommer jeg i tanke om enzymnavnet )

Der kan formentlig være andre årsager til at man i perioder ikke tåler mælk/laktose ret godt -men det vil i så fald ikke være en decideret laktoseintoleranse selvom der sikkert er læger der for nemheds skyld kalder det sådan.

Det er iøvrigt en ret almindelig lidelse, det er stort set kun i den vestlige verden vi har det enzym endnu og her er der også flere og flere uden. -derfor det er en dårlig ide at sende mælkepulver som nødhjælp til Afrika

Enzymet er laktase, det er det som nedbryder laktosen

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

quindelist skriver:

Det jeg har kunne læse mig til, så kan det ofte komme efter store tarm operationer og Mikkel har været igennem flere, så vi håber på at når han vokser og tarmen også vokser, at han så vil begynde at kunne tåle laktosen igen... tænker at der til den tid kan produceres nok laktase til at det kan spalte laktosen.

Men jeg ved det ikke, synes ikke sygehuset har været specielt informative på det område.

Anmeld

13. februar 2013

quindelist

Tanja. skriver:

Enzymet er laktase, det er det som nedbryder laktosen

Tak -skal jo kunne en million enzym navne til mystiske eksamener i tide og utide = kan aldrig huske dem efter eksamen.
Men så længe jeg kan huske mekanismen er det vel ikke så skidt

Anmeld

13. februar 2013

quindelist

TbCp skriver:

Det jeg har kunne læse mig til, så kan det ofte komme efter store tarm operationer og Mikkel har været igennem flere, så vi håber på at når han vokser og tarmen også vokser, at han så vil begynde at kunne tåle laktosen igen... tænker at der til den tid kan produceres nok laktase til at det kan spalte laktosen.

Men jeg ved det ikke, synes ikke sygehuset har været specielt informative på det område.

Vil gerne prøve om jeg kan blive klogere på det på dine vegne men det bliver først om en god uges tid, har lige en irriterende sygeeksamen i næste uge (dumme dumme influenza)

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

quindelist skriver:

Vil gerne prøve om jeg kan blive klogere på det på dine vegne men det bliver først om en god uges tid, har lige en irriterende sygeeksamen i næste uge (dumme dumme influenza)

øj det lyder godt!

Altså ikke influenzaen

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

Tanja. skriver:

Lærke er laktoseintolerans og hendes kan hun desværre ikke vokse fra, hun producere ikke enzymet laktase som er det enzym der nedbryder laktosen

Ved man hvad det skyldes? Og hvor tidligt fandt i ud af det?

Anmeld

13. februar 2013

Koen.

TbCp skriver:

Ved man hvad det skyldes? Og hvor tidligt fandt i ud af det?

De mener Lærkes er medfødt, det ses ikke så tit i vores del af verden og slet ikke under 3 år, men ja der er nogle der har det.. de fandt desværre først ud af det da hun var 20 mdr og inden da var hver dag nærmest et stort skrigeri og ondt i mavsen for hende, men hun har fået det SÅ meget bedre nu hvor hun er på laktosefri kost

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

Tanja. skriver:

De mener Lærkes er medfødt, det ses ikke så tit i vores del af verden og slet ikke under 3 år, men ja der er nogle der har det.. de fandt desværre først ud af det da hun var 20 mdr og inden da var hver dag nærmest et stort skrigeri og ondt i mavsen for hende, men hun har fået det SÅ meget bedre nu hvor hun er på laktosefri kost

Dejligt at i har fundet en løsning!
Der er selvfølgelig nogle hensyn der så skal tages, men bliver det mon ikke hverdag på et tidspunkt?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.