Laktoseintolerans

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.133 visninger
21 svar
2 synes godt om
13. februar 2013

TbCp

Vi har fundet ud af at Mikkel er laktoseintolerant.
Det er ret nyt for os, så vi skal til at lære at læse på varedeklarationer nu, så vi er helt sikre på at vi undgår laktose

Venter på at diætisten skal sende os nogle papirer omkring det, håber der også er lidt forskelligt med omkring hvad der er godt for ham at spise osv.

Vi var ellers begyndt at give ham laktosefri mælk... men diætisten har sat ham på 1 md. fuldstændig mælkefri kost, hvilket også gælder laktosefri mælk, da der åbenbart godt kan være en smule laktose i alligevel

Vi har allerede set forbedringer. Vi var, på et tidspunkt oppe på 18 bleer (dårlig mave) på én dag, men er tilbage på "normalen" som er på ca. 10 bleer om dagen.
Samtidig er det blevet mere fast (ja undskyld de "lækre" detaljer), hvor det tidligere krævede tøjskift ved, stort set, hvert bleskift.

Det er så skønt at have fundet en løsning, ikke mindst for Mikkels skyld!

Er der andre herinde med børn med laktoseintolerans? Med gode råd? Eller som kan fortælle om jeres barn voksede fra det og i hvilken alder?
Vi håber jo meget at Mikkel kan vokse fra det, men ved ikke om han vil gøre det, da han jo ikke har ret meget tarm.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2013

Kamulla

min søn reagerer voldsomt på laktose.. gjorde det også som spæd..

han skreg 4-7 timer i streg efter hvert måltid, og kastede stort set alt op igen... da han så kom på nutramigen MME, fik jeg den mildeste dreng.. da han var 8 mdr sagde lægen at jeg skulle prøve med alm mælk til måltider for at se reaktionen... da den ikke var som den plejede, så troede vi han var vokset fra det.. men han led af konstante infektioner og sygdom... efter han blev 3 år fik vi besked på at fjerne mælken fra hans kost, og nu er han stortset ikke syg mere (ikke mere end alle andre)

her køber vi Arlas laktosefrie mælk.. før det brugte vi rismælk.. han kan godt få alm yoghurt da det er syrnet så derfor så minimalt hvad der skulle gemme sig af laktose.. bruger soya fløde u mad og kokkos mælk til mange retter

Anmeld

13. februar 2013

Faith

Jonathan har laktoseintolerans. De første 7 uger af sit liv skreg han i døgndrift og alle "de kloge hoveder" sagde han havde kolik. Meeeeen det spiste vi os ikke sådan lige af med, og gik i gang med at undersøge hvad årsagen kunne være.

Sundhedsplejersken rådede os til at prøve Nutramigen, hvilket er mme uden laktose. Næsten fra dag til dag ændrede han sig fra at være en lille forpint dreng til at være mere glad. Men det er aldrig blevet helt godt. Lige nu er vi i gang med allergi udredning da jeg selv var multiallergiker som barn.

Pøj pøj med det.

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

Kamulla skriver:

min søn reagerer voldsomt på laktose.. gjorde det også som spæd..

han skreg 4-7 timer i streg efter hvert måltid, og kastede stort set alt op igen... da han så kom på nutramigen MME, fik jeg den mildeste dreng.. da han var 8 mdr sagde lægen at jeg skulle prøve med alm mælk til måltider for at se reaktionen... da den ikke var som den plejede, så troede vi han var vokset fra det.. men han led af konstante infektioner og sygdom... efter han blev 3 år fik vi besked på at fjerne mælken fra hans kost, og nu er han stortset ikke syg mere (ikke mere end alle andre)

her køber vi Arlas laktosefrie mælk.. før det brugte vi rismælk.. han kan godt få alm yoghurt da det er syrnet så derfor så minimalt hvad der skulle gemme sig af laktose.. bruger soya fløde u mad og kokkos mælk til mange retter

Mikkel kaster heldigvis ikke op, i stedet kommer det jo så ud den anden vej
Jo den ene gang han fik tykmælk røg det hele op igen.

Mikkel er kun 1 år og diætisten sagde vi skulle holde os fra soya og rismælk så længe han er så lille... så det gør vi.
Der er åbenbart nok laktose i den laktosefri mælk (det lyder helt åndsvagt) til at Mikkel reagerer på det...

Han får en særlig mme - neocate - pga. hans korte tarme. Det er en mme der optages bedre, da den er spaltet på forhånd. Al anden mme ryger lige igennem ham. Og han får heldigvis nok af det hver dag til at han får nok kalk.

Men når nu din søn stadig reagerer, med den alder han har, tror du så at han vil have det altid? Eller kan han stadig nå at vokse fra det?

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

Faith skriver:

Jonathan har laktoseintolerans. De første 7 uger af sit liv skreg han i døgndrift og alle "de kloge hoveder" sagde han havde kolik. Meeeeen det spiste vi os ikke sådan lige af med, og gik i gang med at undersøge hvad årsagen kunne være.

Sundhedsplejersken rådede os til at prøve Nutramigen, hvilket er mme uden laktose. Næsten fra dag til dag ændrede han sig fra at være en lille forpint dreng til at være mere glad. Men det er aldrig blevet helt godt. Lige nu er vi i gang med allergi udredning da jeg selv var multiallergiker som barn.

Pøj pøj med det.

Nå ja, det var vist dig jeg skrev med for noget tid siden? Det var inden vi havde været ved lægen med Mikkel.

Hvor var det godt at i ikke bare lod jer nøjes med hvad lægen sagde, men gjorde noget!

Mikkel får en særlig mme - neocate - pga. hans korte tarme. Det er en mme der optages bedre, da den er spaltet på forhånd. Al anden mme ryger lige igennem ham. Og han får heldigvis nok af det hver dag til at han får nok kalk.

Anmeld

13. februar 2013

Kamulla

TbCp skriver:

Mikkel kaster heldigvis ikke op, i stedet kommer det jo så ud den anden vej
Jo den ene gang han fik tykmælk røg det hele op igen.

Mikkel er kun 1 år og diætisten sagde vi skulle holde os fra soya og rismælk så længe han er så lille... så det gør vi.
Der er åbenbart nok laktose i den laktosefri mælk (det lyder helt åndsvagt) til at Mikkel reagerer på det...

Han får en særlig mme - neocate - pga. hans korte tarme. Det er en mme der optages bedre, da den er spaltet på forhånd. Al anden mme ryger lige igennem ham. Og han får heldigvis nok af det hver dag til at han får nok kalk.

Men når nu din søn stadig reagerer, med den alder han har, tror du så at han vil have det altid? Eller kan han stadig nå at vokse fra det?

Noahs afføring blev sten hård... så det modsatte af hvad det egentlig burde... men det ER laktosen han reagerer på, så jeg gider ikke skændes med min læge mere (i hans hoved umuligt han ahr dette da hverken hans far eller jeg lider af nogen som helst form for allergi)

der er jo mange grader af laktoseintolerance og det virker til min søn på 5 år har den "milde" form.. han bliver "bare" angrebet af infektioner såsom MØB, lungebetændelse, halsbetændelse mm. nu (og mener konstant... var syg hver 14. dag og 1 uge af gangen i over 2år.. )

så jeg håber da han vokser sig fra det

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

Kamulla skriver:

Noahs afføring blev sten hård... så det modsatte af hvad det egentlig burde... men det ER laktosen han reagerer på, så jeg gider ikke skændes med min læge mere (i hans hoved umuligt han ahr dette da hverken hans far eller jeg lider af nogen som helst form for allergi)

der er jo mange grader af laktoseintolerance og det virker til min søn på 5 år har den "milde" form.. han bliver "bare" angrebet af infektioner såsom MØB, lungebetændelse, halsbetændelse mm. nu (og mener konstant... var syg hver 14. dag og 1 uge af gangen i over 2år.. )

så jeg håber da han vokser sig fra det

Nu er det jo også dig der er med ham hver eneste dag, så du kan jo se hvad det er der sker med ham når han får det... det skal lægen da slet ikke tale imod!

Anmeld

13. februar 2013

Kamulla

TbCp skriver:

Nu er det jo også dig der er med ham hver eneste dag, så du kan jo se hvad det er der sker med ham når han får det... det skal lægen da slet ikke tale imod!

det gjorde han.. han kæmpede imod istedet for at kæmpe med.. det tog ham over 3 mdr før han gad udskrive den grønne recept på nutramigen, og bad mig fodre ham med alm mme for at se om der var en reaktion, og lige fra da han fik den flaske med alm mme skreg han 5 timer i streg af smerte... og selvom jeg skyndte mig give ham alm mm, så tog det alligevel et døgn med hyleri før det var ude af kroppen og han blev rolig igen

han benægter stadig han kunne fejle det, men hans ørelæge siger ALT tyder på han er allergiker så vi skulle bare fortsætte det som vi gør nu.. min dreng som har fået dræn 11 gange, er nu blevet "frifundet" for at være ørebarn mere alt dette er kun pga vi er droppet alm mælk... det jo skønt.. han har ikke haft dræn i i halvandet år...

Anmeld

13. februar 2013

Aagaard

Jeg kan vidst desværre ikke hjælpe med noget, men ville da lige fortælle at Milja er mælkeallergisk/intolerant og at vi skal ind og snakke med mave-tarm ambulatoriet på skejby midt i Marts.

Milja bliver vildt oppustet og kan ikke komme af med luften - over en dag bliver hun mere og mere oppustet og hun græder og græder om natten og få ikke sovet fordi luften er fanget i hendes mave.
Efter vi holdt op med mælk og smør er det blevet markant bedre, hun kan sove om natten og er glad og skøn. VI har ikke skåret alt mælk/laktose væk, kun de store mængder.
Hun har stadig meget uregelmæssig afføring, men måske de kan trylle der ude på sygehuset

Anmeld

13. februar 2013

TbCp

Aagaard skriver:

Jeg kan vidst desværre ikke hjælpe med noget, men ville da lige fortælle at Milja er mælkeallergisk/intolerant og at vi skal ind og snakke med mave-tarm ambulatoriet på skejby midt i Marts.

Milja bliver vildt oppustet og kan ikke komme af med luften - over en dag bliver hun mere og mere oppustet og hun græder og græder om natten og få ikke sovet fordi luften er fanget i hendes mave.
Efter vi holdt op med mælk og smør er det blevet markant bedre, hun kan sove om natten og er glad og skøn. VI har ikke skåret alt mælk/laktose væk, kun de store mængder.
Hun har stadig meget uregelmæssig afføring, men måske de kan trylle der ude på sygehuset

Det bliver da spændende at få fundet ud af om det er det så!
Så kan i også gøre noget for at hun får det bedre!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.