Hjelp! Norsk jente gravid i Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.399 visninger
16 svar
0 synes godt om
19. juni 2009

PigeFraNord

Jeg flyttet til Danmark med min mann og vår dejlige datter på snart 3, sommeren 2008.

Nå er jeg gravid igjen (jippi!), men siden det er for tidlig for å fortelle det til noen, trenger jeg HJELP til å finne frem i den danske gravidjungel!

Hvor lang permisjon har jeg krav på? Med hvor mange % av min løn?
Skal man være tilmeldt en A-kasse, for at få noget av permisjonen?
Hvor mange svangerskapskontroller er vanlig, og foregår disse kun hos læge?
Velger man fritt hvem av forældrene som tar permissionen, eller er deler av den forbeholdt barnefar?

Det eneste jeg vet er at jeg, i og med at jeg arbejder i det kommunale, skal ud i permission 8 uger før termin. Så, jeg trenger all den viten jeg kan få, som dere nok forstår!

På forhånd tusen tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
TILLYKKE  Først!!! 

Altså i Danmark, har vi normalt permision i et år. Det er sådan at de første 14 uger, er 100% mors og noget med at resten kan deles. Men i alt er det omkring 24 uger (EFTER fødsel) der er med løn og herefter dagpenge sats i de sidste 24 uger eller noget i den stil. Derudover skal man bruge sin ferie til resten også ender man på lige over et år. Skønt!! - HVis man tager det hele selv. Derudover har far 4 uger der er dedikeret til ham. 2 uger inden for de første 14 uger og 2 uger efter.

Mht lægebesøg skal man til et tjek omkring 8 - 10 uger. Så bliver man indkaldt til nakkefoldsscanning (ved at min veninde i norge ikke fik automatisk nf med sin sidste datter, så det er vidst ikke automatisk i norge). Du skal til NF omkring 12 uger +/-2 uger.

Derefter bliver du indkaldt til JM og skal til JM omkring uge 14 første gang. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor mange JM besøg man får og skal have.

Omkring uge 20 skal du til misdannelses scanning. Herefter bliver du kun scannet, hvis der er noget uregelmæssigt eller hvis der er noget de skal observere på.

Permission starter mellem 4 og 8 uger før forventet termin. Dvs. hvis du føder en uge efter forventet termin, har du 5-9 ugers perminsion inden.

Hmmm  Håber det var svar nok på dine spørgsmål, ellers fyr løs med mere...

Anmeld

19. juni 2009

kiroo

du kanfå en lille bog hos lægen hvor alle reglerne står, om barsel og meget andet... tør ikke lige svare på noget jeg ikke er helt sikker på..

Anmeld

19. juni 2009

PigeFraNord

Tusen takk for svar!

Men skal man være tilmeldt A-kasse, for at få de 24 ugene med dagpengesats? Og hvor lang tid skal man i så fall ha været tilmeldt A-kassen, før man er berettiget til dette?

Og et spørsmål til: Jeg arbejder som socialrådgiver på er Rådgivningscenter. Har en prøveperiode på 3 måneder, startet der 1. april, dvs perioden er frem til 1. juli. Har jo skrevet under en kontrakt, men er dette en fast kontrakt mon tro, eller kun en for prøverperioden?

Jeg vet der er glade for mig på mit arbejde, og de forteller også at de forventet at jeg snart blir gravid da de ansatte meg, men jeg er allikevel bange for at leder, hvis jeg nå forteller at jeg er gravid, sier at jeg ikke har noget arbejde efter prøveperioden!

Har fået tid hos læge 7.juli, jeg kan godt kjenne det er merkelig at gå gravid i et "fremmed" land, for selv om Norge og Danmark ligger tett, så er det jo nogle forskeller.

Anmeld

19. juni 2009

PigeFraNord

Forresten, Zafir.

Du sier, at 2 uger indenfor de første 14 uger efter fødsel er tilegnet far. Kan vi da ha permission sammen, eller forventes det at jeg er i arbejde disse to uger?

Og når man igjen starter at arbejde, har man krav på ammefri? I Norge fikk jeg, hvis jeg ville, 1 eller 2 timer (husker ikke helt) ammefri hver dag, hvis jeg ville. Denne ordningen gjaldt til jeg sluttet å amme, da min datter var 18 mnd. Brukte den sjelden, men synes det er en veldig fin ordning.

Ja, og så en ting til: Når man skal til scanning, undersøgelser osv i forbindelse med svangerskapet: Har man så krav på fri med løn fra sit arbejde?

Anmeld

19. juni 2009

Moderator

PigeFraNord skriver:

Tusen takk for svar!

Men skal man være tilmeldt A-kasse, for at få de 24 ugene med dagpengesats? Og hvor lang tid skal man i så fall ha været tilmeldt A-kassen, før man er berettiget til dette?

Og et spørsmål til: Jeg arbejder som socialrådgiver på er Rådgivningscenter. Har en prøveperiode på 3 måneder, startet der 1. april, dvs perioden er frem til 1. juli. Har jo skrevet under en kontrakt, men er dette en fast kontrakt mon tro, eller kun en for prøverperioden?

Jeg vet der er glade for mig på mit arbejde, og de forteller også at de forventet at jeg snart blir gravid da de ansatte meg, men jeg er allikevel bange for at leder, hvis jeg nå forteller at jeg er gravid, sier at jeg ikke har noget arbejde efter prøveperioden!

Har fået tid hos læge 7.juli, jeg kan godt kjenne det er merkelig at gå gravid i et "fremmed" land, for selv om Norge og Danmark ligger tett, så er det jo nogle forskeller.

Man skal ikke være i A-kasse, men i job, for at få de 24 uger på dagpenge  Det er kommunen, der udbetaler barselsdagpenge.

Når du er ansat første april, med 3 mrds prøvetid, så vil jeg vente med at fortælle at du er gravid til efter prøvetiden. Kontrakten, vil jeg mene er for hele ansættelsen, der er blot specielle vilkår i prøveperioden.

Anmeld

19. juni 2009

PigeFraNord

Tusen tak! Det var godt å få svar kjenner jeg.

Så får jeg lære meg mer underveis som det blir aktuelt, og ja, jeg kommer nok til å vente til 1. juli før jeg sier noe. Best å være på den sikre siden!

Hva er forresten dagpengesatsen på? Er den basert på min løn, eller er det fast sats? Har godt nok arbejdet på et Jobcenter, så burde jo kunne lidt, men det var på sygedagpengeområdet

Anmeld

19. juni 2009

Moderator

PigeFraNord skriver:

Så får jeg lære meg mer underveis som det blir aktuelt, og ja, jeg kommer nok til å vente til 1. juli før jeg sier noe. Best å være på den sikre siden!

Hva er forresten dagpengesatsen på? Er den basert på min løn, eller er det fast sats? Har godt nok arbejdet på et Jobcenter, så burde jo kunne lidt, men det var på sygedagpengeområdet

Hmmm... jeg er ikke helt sikker på, hvad dagpenge satsen er, men den er baseret på din løn, det er vidst noget med max 75% af ens løn, men den maximale dagpenge sats, er meget lavere i forhold til de fleste almindelige menneskers løn.

Fx har jeg 29700 kr om måneden og når jeg engang skal på barselsdagpenge, så vil det jo være meget mindre fordi jeg mener at den maximale dagpenge sats er omkring 17000 kr før skat :-S

Men altså, det kan du vidst tjekke på din kommunes hjemmeside. 

Anmeld

19. juni 2009

Plysbjørnen

PigeFraNord skriver:

jeg får fuld dagpengesats og det er 97 kr pr time...

Og forresten ja de 2 uger inden for de første 14 uger er noget din mand holder samtidig med dig, de fleste mænd tager gerne at holde dem når mand lige er kommet hjem fra sygehuset...

ps tillykke

Anmeld

19. juni 2009

Moderator

Trold skriver:

jeg får fuld dagpengesats og det er 97 kr pr time...

Og forresten ja de 2 uger inden for de første 14 uger er noget din mand holder samtidig med dig, de fleste mænd tager gerne at holde dem når mand lige er kommet hjem fra sygehuset...

ps tillykke

Gyyyys... Det er kun 15500 kr før skat om måneden

mmm... Nå, men det skal jo nok gå, når jeg engang når så langt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.