Når du vælger navn til dit barn....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2013

Fenja09

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Eller har du både tænkt mobning og yderligheder?
Ser bare tit navne hvor jeg tænker; "Det mener du bare ikke?"

Er navnet valgt for "dit" behov eller for dit barns?
Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Jeg/vi har valgt vores datters navn efter hvad vi kan lide og ikke hvad der er moderne, unikt eller andet. Siden jeg var omkring de 18 år har jeg ønsket at få en datter der hedder Alberte og da jeg så blev gravid sagde kæresten "bliver det en pige skal hun hedde Alberte" og det blev det, så nu har vi en bette Berte i huset

Jeg er forresten 31 år her i næste måned, så det er nogle år siden jeg valgte min datters navn

Synes nogle gange det er lidt trist at nogen forældre har et brændende ønske om at gøre deres barn unikt udfra det navn de vælger - barnet er unikt uanset om det hedder Jens eller Nitte.

Har faktisk ikke tænkt på mobning ved navnevalg, tror på at børn der mobber gør det uanset hvad barnet hedder. Men jeg mener så heller ikke at man som forældre behøver at lægge op til mobning - f.eks det par i England som har navngivet deres søn Adolf Hitler. Det er jo ikke engang mobning der bliver det sværeste at håndtere for sådan et barn - sikke noget at skulle "bære på sine skuldre".

Generelt synes jeg at kirkeministeriet har været meget large omkring at godkende navne de sidste år - nogle af dem er helt vanvittige i mine øjne. Jeg synes også det er sært at ville kalde sine børn Messias, Judas og andre navne i den dur. Heldigvis er de ikke godkendte.

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

TNBC

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Altså i teorien kan du blive mobbet lige meget hvad du hedder.
Jeg hedder Julie, blev kaldt Julius cæsar. Og ko fod(mit gamle efternavn) og det er jo ganske almindelige navn og efternavn, men folk fandt alligevel noget sjovt ud af det.
Jeg kender en der har en hans og en eva(er vist præst) vi jokkede i søndags at hun i det mindste ikke havde kaldt dem hans og grethe eller Adam og eva.
Kender en anden der har en bjørn og skal have en anders.
Jeg er ligeglad med hvad folk kalder deres børn, vi har jo forskellige smag, men er enig i at forældre nogen gange skal tænke over hvad de kalder deres børn.

Anmeld

12. februar 2013

StudPsyk

jeg har det svært med når folk vælger specielle navne KUN fordi de er specielle.. eller når folk tager et almindeligt navn og staver det fuldstændig tåbeligt bare for at gøre det specielt. men i sidste endevælger man vel ud fra egen smag, og jeg tror fx ikke man bliver mobbet fordi man hedder nuggi, hvis man har en "stærk" person. jeg har alle dage været meget følsom og let at påvirke, og derfor var det nok nemt at mobbe mig. og jeg hedder altså Janne, hvilket ikke er et specielt navn

vi har valgt Rose, fordi vi elsker det og kan lide det som det symboliserer for os. det er en smule specielt, og så alligevel ikke, da det var et moderne navn i gamle dage.
lillebror får nok et navn som mange har, hvis det bliver det. men det er et vi kan lide, og så er det ligemeget hvor specielt eller ej det er..

Anmeld

12. februar 2013

TeamRocket

Jeg tror ikke det er navnet der gør man bliver mobbet, vi havde mange udlændinge med mærkelige navne i klassen, alligevel var det en mette der blev mobbet. Hvis man synes arne nuggagren er pænt skal man vælge det, og huske at fortælle sit barn om muligheden for at skifte navn :-P men hvem ved, måske vil barnet/personen elske sit navn og så passer det jo perfekt selv om du og andre måske tænker WHAT?! Hvad sker der for det navn :-D

Anmeld

12. februar 2013

marie_jon

Sabsy skriver:

Jeg må indrømme at jeg har vidst hvad han skulle hedde for mange år siden... Så kom dagen, og vi var stadig ikke i tvivl.. Og så er det ikke et navn som særlig mange hedder, i hans generation(tror jeg )

Anmeld

12. februar 2013

marie_jon

Janne T. skriver:

jeg har det svært med når folk vælger specielle navne KUN fordi de er specielle.. eller når folk tager et almindeligt navn og staver det fuldstændig tåbeligt bare for at gøre det specielt. men i sidste endevælger man vel ud fra egen smag, og jeg tror fx ikke man bliver mobbet fordi man hedder nuggi, hvis man har en "stærk" person. jeg har alle dage været meget følsom og let at påvirke, og derfor var det nok nemt at mobbe mig. og jeg hedder altså Janne, hvilket ikke er et specielt navn

vi har valgt Rose, fordi vi elsker det og kan lide det som det symboliserer for os. det er en smule specielt, og så alligevel ikke, da det var et moderne navn i gamle dage.
lillebror får nok et navn som mange har, hvis det bliver det. men det er et vi kan lide, og så er det ligemeget hvor specielt eller ej det er..

Det er jeg nu enig i

Anmeld

12. februar 2013

lycly

Jeg tænker meget over at det er et navn de har resten af livet og at det ikke kan lægge an til mobning, at det ikke er et navn de altid skal stave for folk, at det er nemt at udtale og så også at det er et navn de ikke kommer til at være den 3. i klassen der hedder. Så jeg har mange kriterier og der ligger mange overvejelser bag mit valg af navn til mine børn

Desuden skal det også passe til efternavnet. Forstår fx ikke at man vælger at kalde sit barn Jens Jensen fx

Anmeld

12. februar 2013

LBK

Sabsy skriver:

Vi har valgt Emmelies navn ud fra hvad vi kunne lide, men de andre faktorer har vi også haft tænkt på. Men ikke som de afgørende faktorer.

Anmeld

12. februar 2013

Ciss

Jeg tænkte en del over, at navnene skulle være ok at bruge i dagligdagen. Jeg forstår ikke helt det der med at stave et almindeligt navn på en utraditionel måde. Det udtales jo ens så den eneste effekt bliver at barnet altid er nødt til at bruge en masse tid på at stave sit navn. (Christophpher f eks).

Når det er sagt: Navnet er ikke årsagen til mobning. Jeg kender til en dreng, som hed Lam (asiatisk). Han blev så vidt jeg ved aldrig mobbet med navnet. Mens pigen i samme klasse, som hed Pernille, blev mobbet med "Persilledusken" så hun brød helt sammen.

Navne, som bliver set som "småbarnsnavn" i dag vil om 20 år være helt almindelige voksennavn, og så vil det være helt andre navn, som bliver anset for at være typiske søde småbarnsnavn.

Jeg tror også, at man skal huske på, at navnemoden skifter. At vokse op i dag med et typisk 70'ernavn f eks kan være langt mere belastende, end at vokse op med et navn som - selvom det ikke var normalt i brug for 10-20 år siden - er på vej frem nu og glider mere ubemærket ind i tidens navne. Da jeg var lille, ville vi da have gloet en omgang, hvis der kom en ny dreng, som hed Storm eller Odin eller en pige, som hed Sne eller Rose. De navne var bare ikke i brug, og forældrerne den gang kunne ikke have tænkt sig at bruge dem, men det betyder ikke, at det bliver forkert at bruge dem i dag. 

Vi valgte navne til vores børn, som vi begge kunne lide, og som vi synes passer til dem. Vi er så endt med et meget sjældent (men gammelt og enkelt) pigenavn og et meget almindeligt og traditionelt drengenavn.

Anmeld

12. februar 2013

Victoria2013

Ingen af de navne vi har kan vist rigtig lægge op til mobning... og det er heller ikke rigtig noget vi tænker over. Det skal bare være et navn, vi syntes er pænt. Det må gerne være lidt specielt og helst ikke på top10 over mest populære navne, men det skal heller ikke være altfor sært og ualmindeligt

De to navne vi er gladest for er lidt forskellige på det punkt dog... ifølge "navnelisten" herinde, så er der 6 andre der har valgt det ene navn og det andet navn er der 39 andre der har valgt til deres barn.  Men vi kan lide begge navne, både lyden og hvordan de "ser ud" og også betydningen af navnet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.