Jeg tænkte en del over, at navnene skulle være ok at bruge i dagligdagen. Jeg forstår ikke helt det der med at stave et almindeligt navn på en utraditionel måde. Det udtales jo ens så den eneste effekt bliver at barnet altid er nødt til at bruge en masse tid på at stave sit navn. (Christophpher f eks).
Når det er sagt: Navnet er ikke årsagen til mobning. Jeg kender til en dreng, som hed Lam (asiatisk). Han blev så vidt jeg ved aldrig mobbet med navnet. Mens pigen i samme klasse, som hed Pernille, blev mobbet med "Persilledusken" så hun brød helt sammen.
Navne, som bliver set som "småbarnsnavn" i dag vil om 20 år være helt almindelige voksennavn, og så vil det være helt andre navn, som bliver anset for at være typiske søde småbarnsnavn.
Jeg tror også, at man skal huske på, at navnemoden skifter. At vokse op i dag med et typisk 70'ernavn f eks kan være langt mere belastende, end at vokse op med et navn som - selvom det ikke var normalt i brug for 10-20 år siden - er på vej frem nu og glider mere ubemærket ind i tidens navne. Da jeg var lille, ville vi da have gloet en omgang, hvis der kom en ny dreng, som hed Storm eller Odin eller en pige, som hed Sne eller Rose. De navne var bare ikke i brug, og forældrerne den gang kunne ikke have tænkt sig at bruge dem, men det betyder ikke, at det bliver forkert at bruge dem i dag.
Vi valgte navne til vores børn, som vi begge kunne lide, og som vi synes passer til dem. Vi er så endt med et meget sjældent (men gammelt og enkelt) pigenavn og et meget almindeligt og traditionelt drengenavn.
Anmeld