Svampet, blødt, sundt lækkert brød/boller ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2013

Carina:-)

Skouboe skriver:

2 dl mælk

250g fromage frais/kvark

1 pk gær

1 tsk salt

1 æg

2 tsk sukker

500 g mel (så det passer - gerne halvdlen noget groft, musli, havregryn eller lign.)

Varm mælken, smuldr gæren i, tilsæt æg, salt, kvark, sukker og rør lidt rundt (her kan man også tilsætte revet gulerod, det gør dem lidt søde)

tilsæt Max 250 gram grovere mel, havregryn, musli eller lign. Og derefter alm. Hvedemel for resten.

Æltes grundigt - gerne 10-15 minutter i røremaskine, og hæver 15 minutter. Formes til boller, pensles med mælk eller æg og hæver yderligere 15 minutter på pladen.

bages i ovnen ved 225 grader i ca. 15 minutter. 

Kan man bruge skyr istedet for fromage frais?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2013

Skouboe

Carina:-) skriver:

Kan man bruge skyr istedet for fromage frais?

Det kan man ganske givet, men jeg ved ikke hvad det betyder for smagen, der er jo væsentligt forskel. 

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

Månsson skriver:

Forståeligt nok men sådan en bedstemor bolle er nu bedst men ik særlig sunde

Ja de er dælme gode ! Men nu har jeg bagt nogle med most kartoffel, gulerod og græskarkerner.. De virker utrolig lækre ! Og er helt svampede ..

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

Skouboe skriver:

2 dl mælk

250g fromage frais/kvark

1 pk gær

1 tsk salt

1 æg

2 tsk sukker

500 g mel (så det passer - gerne halvdlen noget groft, musli, havregryn eller lign.)

Varm mælken, smuldr gæren i, tilsæt æg, salt, kvark, sukker og rør lidt rundt (her kan man også tilsætte revet gulerod, det gør dem lidt søde)

tilsæt Max 250 gram grovere mel, havregryn, musli eller lign. Og derefter alm. Hvedemel for resten.

Æltes grundigt - gerne 10-15 minutter i røremaskine, og hæver 15 minutter. Formes til boller, pensles med mælk eller æg og hæver yderligere 15 minutter på pladen.

bages i ovnen ved 225 grader i ca. 15 minutter. 

Den vil jeg også prøve !   Takker 

Anmeld

10. februar 2013

L&V

AalborgPigen skriver:

Ja de er dælme gode ! Men nu har jeg bagt nogle med most kartoffel, gulerod og græskarkerner.. De virker utrolig lækre ! Og er helt svampede ..

Uf det lyder skisme moderne og avanceret

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

Månsson skriver:

Uf det lyder skisme moderne og avanceret

Hahah De virker rigtigt gode.. Men slet ikke så moderne og avanceret 

Anmeld

10. februar 2013

L&V

AalborgPigen skriver:

Hahah De virker rigtigt gode.. Men slet ikke så moderne og avanceret 

Arh men jeg er så dårlig til at bage brød.. Amo pakken er min ven i det tilfælde så det lyder sku lidt avanceret

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

Månsson skriver:

Arh men jeg er så dårlig til at bage brød.. Amo pakken er min ven i det tilfælde så det lyder sku lidt avanceret

FY SKAMME!! Det bruger jeg aldrig .. Men gjorde jeg altid førhen 

Anmeld

10. februar 2013

L&V

AalborgPigen skriver:

FY SKAMME!! Det bruger jeg aldrig .. Men gjorde jeg altid førhen 

Ej undskyld så.. De er altså bare vildt gode

Anmeld

10. februar 2013

Victoria2013

Deler altid gerne denne opskrift - for de er altid fantastiske. Morgenboller, de kan sikkert også sagtens bruges i madpakken. Og man kan jo modificere opskriften som man vil - det gør ikke noget, hvis ikke lige man har hørfrø eller græskarkerner hjemme. Jeg vil mene det er vigtigst med melet og havregrynene og så hvad man nu har af kerner i skuffer/skabe. Men de er ALTID et hit i min familie

Jeg får opskriften hér til 9 stk

Koldhævede morgenboller

3,3 dl vand
ca. 15 g. gær
1 tsk salt
20 g. solsikkekerner
8 g. græskarkerner
40 g. hørfrø
25 g. havregryn
300 g. hvedemel

Opløs gær og salt i koldt vand aftenen før de skal bages - sørg for at bruge en mellemstor/stor skål, da dejen hæver meget. Tilsæt frø/kerner og mel og rør dejen godt sammen. Den skal være ret våd/klæg. Sæt dejen i køleskabet natten over.

Om morgenen tændes ovnen på ca. 180 grader til varmluft/200 grader alm. ovn. Sæt dejen i klatter på bagepapir med en ske (dyp den i koldt vand mellem hver skefuld, så glider det nemmest af) og kom dem i den varme ovn. Bages 15-20 minutter til de er gyldne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.