Svampet, blødt, sundt lækkert brød/boller ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.090 visninger
19 svar
0 synes godt om
10. februar 2013

Muffin_girl

Ja sådan en opskrift mangler jeg .. 

En opskrift til morgenbrød/boller

En opskrift på madpakke brød 

Noget brød  som er lækkert og som ikke er tørt dagen efter 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2013

La´chrissen

AalborgPigen skriver:

Jeg har i gen residerer opskrift. Men har du en røremaskine? Så kan det virkelig gøre meget for dejen?

Hvis du har kan jeg lige komme med nogle ideer :-)

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

La´chrissen skriver:

Jeg har i gen residerer opskrift. Men har du en røremaskine? Så kan det virkelig gøre meget for dejen?

Hvis du har kan jeg lige komme med nogle ideer :-)

Jeps sådan en har jeg !  

Anmeld

10. februar 2013

La´chrissen

AalborgPigen skriver:

Jeps sådan en har jeg !  

Dejligt, jamen så se her

Jeg kan som sagt ikke give dig en præcis opskrift, men lidt mere metoden osv

Men jeg bruger ca en halv pakke gær til 500-1000 g mel alt efter hvor lang hæve tid.

Men gær og lunken vand røres ud.

Salt, lidt sukker ( kan udelades, men det er kun ca en lille spiseske ) eller honning. Evt kardemomme. Forskellige kerner, hvis det var noget. Men ikke for voldsomt hvis de skal være lette og svampet.

Røre igen.

Tilsæt først det grove mel. De sidste jeg lavede brugte jeg grahamsmel, durum og hvede. Gerne italiensk type 00, så de bliver rigtig lette.

Dog stadig mest hvede. Men rør det grove i. Og lad den røre lidt tid til det er glat, ingen klumper i. Jeg bruger ca 350 g grov af 1000 g.

Så rører du durum i ca 100 g af 1000. Bare lige til at give lidt.

Så tager du lidt hvede af gangen og rører i. Rør længe og godt. Skiftevis med melet når kostistensen er ved kage dej, tilsætter du lidt olie jeg bruger oliven, kører det helt glat igen, og sådan gør jeg et par gange. Den skal stadig være godt fugtig.

Jeg sigter mit hvedemel i.

Alt i alt rører jeg dejen i omkring 15-20 min fra start. Og gerne på lidt høj hastighed så det bliver godt banket igennem.

Lad det hæve i minimum 30 min, men gerne længere ved stuetemperatur.

Tryk dejen let igennem. Ikke ælte.

Og så med våde hænder kan du lave boller, brød. Dejen skal være godt klistret. Brød vælter jeg bare enten i form eller på bagepapir og med både hænder glatter jeg i overfladen. Også ved boller. Madbrød tager jeg lidt olie på hænderne og smører på brødet og drysser med salt og krydderi.

Bag i varmluft ved ca 200? i midten af ovn indtil de er gyldne og lyder hule når du banker på dem med en finger.

Min vand mængde virker ret voldsom når jeg fylder i skålen. Nok omkring en liter +/-.

Anmeld

10. februar 2013

L&V

AalborgPigen skriver:

Findes en sådan bolle mon

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

Månsson skriver:

Findes en sådan bolle mon

Det håber jeg da ..  

Anmeld

10. februar 2013

Muffin_girl

La´chrissen skriver:

Dejligt, jamen så se her

Jeg kan som sagt ikke give dig en præcis opskrift, men lidt mere metoden osv

Men jeg bruger ca en halv pakke gær til 500-1000 g mel alt efter hvor lang hæve tid.

Men gær og lunken vand røres ud.

Salt, lidt sukker ( kan udelades, men det er kun ca en lille spiseske ) eller honning. Evt kardemomme. Forskellige kerner, hvis det var noget. Men ikke for voldsomt hvis de skal være lette og svampet.

Røre igen.

Tilsæt først det grove mel. De sidste jeg lavede brugte jeg grahamsmel, durum og hvede. Gerne italiensk type 00, så de bliver rigtig lette.

Dog stadig mest hvede. Men rør det grove i. Og lad den røre lidt tid til det er glat, ingen klumper i. Jeg bruger ca 350 g grov af 1000 g.

Så rører du durum i ca 100 g af 1000. Bare lige til at give lidt.

Så tager du lidt hvede af gangen og rører i. Rør længe og godt. Skiftevis med melet når kostistensen er ved kage dej, tilsætter du lidt olie jeg bruger oliven, kører det helt glat igen, og sådan gør jeg et par gange. Den skal stadig være godt fugtig.

Jeg sigter mit hvedemel i.

Alt i alt rører jeg dejen i omkring 15-20 min fra start. Og gerne på lidt høj hastighed så det bliver godt banket igennem.

Lad det hæve i minimum 30 min, men gerne længere ved stuetemperatur.

Tryk dejen let igennem. Ikke ælte.

Og så med våde hænder kan du lave boller, brød. Dejen skal være godt klistret. Brød vælter jeg bare enten i form eller på bagepapir og med både hænder glatter jeg i overfladen. Også ved boller. Madbrød tager jeg lidt olie på hænderne og smører på brødet og drysser med salt og krydderi.

Bag i varmluft ved ca 200? i midten af ovn indtil de er gyldne og lyder hule når du banker på dem med en finger.

Min vand mængde virker ret voldsom når jeg fylder i skålen. Nok omkring en liter +/-.

Tak for dine gode råd ! Det vil jeg da prøve 

Anmeld

10. februar 2013

L&V

AalborgPigen skriver:

Det håber jeg da ..  

Forståeligt nok men sådan en bedstemor bolle er nu bedst men ik særlig sunde

Anmeld

10. februar 2013

La´chrissen

AalborgPigen skriver:

Tak for dine gode råd ! Det vil jeg da prøve 

Det var så lidt, håber ikke der er alt for mange tastefejl. Jeg skriver fra telefonen.

Og husk at lade brødet blive helt koldt inden du pakket det ned, jeg lader det ligge i flere timer.

Anmeld

10. februar 2013

Skouboe

2 dl mælk

250g fromage frais/kvark

1 pk gær

1 tsk salt

1 æg

2 tsk sukker

500 g mel (så det passer - gerne halvdlen noget groft, musli, havregryn eller lign.)

Varm mælken, smuldr gæren i, tilsæt æg, salt, kvark, sukker og rør lidt rundt (her kan man også tilsætte revet gulerod, det gør dem lidt søde)

tilsæt Max 250 gram grovere mel, havregryn, musli eller lign. Og derefter alm. Hvedemel for resten.

Æltes grundigt - gerne 10-15 minutter i røremaskine, og hæver 15 minutter. Formes til boller, pensles med mælk eller æg og hæver yderligere 15 minutter på pladen.

bages i ovnen ved 225 grader i ca. 15 minutter. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.