Hjælp til mix ideer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.785 visninger
14 svar
4 synes godt om
8. februar 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg sidder og vil gerne prøve at mixe vores mad lidt imellem de ting vi plejer at spise sammen.

jeg har følgende i fryseren og skabene til at lave mix af:

Starter med fryserens indhold: Hakket oksekød, Koteletter, Fiskepinde, lange grønne bønner (haricoverts), grønne ærter, majs, kartoffelskiver, pomfritter, pizza, mangekornet flute(de der små nogen man også kan få som helt hvidt brød).

Køleskabet indeholder: letmælk, minimælk, stegemargerine, ketchup, remoulade, mayonaise.

Skabene har: Pastaskruer, ris(både parboiled og basmati i kogeposer), kartoffelmospulver, brun sovsejævner, Bearnaisesauce breve, cocktailpølser, hvide bønner i tomatting (ikke noget for mig men kæresten kan godt lide det ind imellem), salt, peber, kulør, sukker, mel, havregryn, bagepulver, vaniljesukker, kakaopulver, flormelis, krymmel, kagecreme.

Jeg har fået mig en wok så lige pt. bliver den flittigt brugt til at lave grøntsagerne og cocktailpølserne i.

Kunne godt bruge nogen ideer der ikke kræver at jeg skal købe noget.

Jeg er begyndt at lave fiskepindene i ovnen fremfor panden og MUMS det skulle jeg have gjort for længe siden...

Andre tilberedningsideer?

Nogen der ved hvordan jeg undgår at koteletterne bliver skosåler når de laves efter at have været frosset? sys det er praktisk taget umuligt at undgå uanset om de ryger i et fad i ovnen eller på panden eller i wokken...

Har ikke nogen hakkede tomater hjemme pt. ellers laver jeg nogen gange kødsovs og pasta der bare bliver mums siger manden

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2013

Mamalou

Wampires skriver:

jeg sidder og vil gerne prøve at mixe vores mad lidt imellem de ting vi plejer at spise sammen.

jeg har følgende i fryseren og skabene til at lave mix af:

Starter med fryserens indhold: Hakket oksekød, Koteletter, Fiskepinde, lange grønne bønner (haricoverts), grønne ærter, majs, kartoffelskiver, pomfritter, pizza, mangekornet flute(de der små nogen man også kan få som helt hvidt brød).

Køleskabet indeholder: letmælk, minimælk, stegemargerine, ketchup, remoulade, mayonaise.

Skabene har: Pastaskruer, ris(både parboiled og basmati i kogeposer), kartoffelmospulver, brun sovsejævner, Bearnaisesauce breve, cocktailpølser, hvide bønner i tomatting (ikke noget for mig men kæresten kan godt lide det ind imellem), salt, peber, kulør, sukker, mel, havregryn, bagepulver, vaniljesukker, kakaopulver, flormelis, krymmel, kagecreme.

Jeg har fået mig en wok så lige pt. bliver den flittigt brugt til at lave grøntsagerne og cocktailpølserne i.

Kunne godt bruge nogen ideer der ikke kræver at jeg skal købe noget.

Jeg er begyndt at lave fiskepindene i ovnen fremfor panden og MUMS det skulle jeg have gjort for længe siden...

Andre tilberedningsideer?

Nogen der ved hvordan jeg undgår at koteletterne bliver skosåler når de laves efter at have været frosset? sys det er praktisk taget umuligt at undgå uanset om de ryger i et fad i ovnen eller på panden eller i wokken...

Har ikke nogen hakkede tomater hjemme pt. ellers laver jeg nogen gange kødsovs og pasta der bare bliver mums siger manden

Chili con carne: oksekød, ris, bønner i tomat og majs.

Kødsauce med kartoffelmos og bønnesalat: oksekød, kartoffelmos pulver og de frostne bønner. Du kan lave en brun udgave og bruge sovsekulør

Koteletter i fad med ris - kræver dog at du handler hakkede tomater. 

Risret med ærter og majs og koteletter. 

Det var lige hvad jeg kunne komme på i farten

Vh. Louise

Anmeld

8. februar 2013

Wampires

Mamalou skriver:

Chili con carne: oksekød, ris, bønner i tomat og majs.

Kødsauce med kartoffelmos og bønnesalat: oksekød, kartoffelmos pulver og de frostne bønner. Du kan lave en brun udgave og bruge sovsekulør

Koteletter i fad med ris - kræver dog at du handler hakkede tomater. 

Risret med ærter og majs og koteletter. 

Det var lige hvad jeg kunne komme på i farten

Vh. Louise

mange tak

Der var da i hvert fald nogle nye indgangsvinkler

havde slet ikke overvejet at kunne lave kødsovs uden tomaterne og bare med kødet og brun sovsejævner

Det er det med at man lidt sidder fast nogen gange i bestemte måder at lave bestemt mad på og glemmer at overveje om det kunne gøres anderledes

Anmeld

8. februar 2013

Mamalou

Wampires skriver:

mange tak

Der var da i hvert fald nogle nye indgangsvinkler

havde slet ikke overvejet at kunne lave kødsovs uden tomaterne og bare med kødet og brun sovsejævner

Det er det med at man lidt sidder fast nogen gange i bestemte måder at lave bestemt mad på og glemmer at overveje om det kunne gøres anderledes

Det kender jeg kun alt for godt. Man kan også have perioder hvor man ender med det samme igen og igen  

Anmeld

9. februar 2013

Wampires

Mamalou skriver:

Det kender jeg kun alt for godt. Man kan også have perioder hvor man ender med det samme igen og igen  

lige præcis det prøver jeg ihærdigt at undgå...

Vores søn har tendens til hård måve så der skal varieres med tingene for at undgå den går i stå...

Og så er der kæresten der ikke kan tåle krydret eller fed mad grundet øget mavesyreproduktion (var meget tæt på mavesår for nogle år siden hvor det blev opdaget og taget seriøst af lægerne), og så er der mig der er kræsen og har meget nemt ved at få enten blød mave eller hård mave...

Så det kan nogen gange være svært at finde nye ting der ligesom passer ind med os allesammen...

har heller ikke det store tidsoverskud til at lave aftensmaden... Eller energi til at have for mange ting igang på samme tid

Anmeld

9. februar 2013

Kløver

Hvis man banker koteletterne og vender dem i æg og rasp skulle de blive rigtig lækre, det samme med mørbrad

Anmeld

9. februar 2013

Wampires

Maja84 skriver:

Hvis man banker koteletterne og vender dem i æg og rasp skulle de blive rigtig lækre, det samme med mørbrad

jo men de bliver frosset med det samme de kommer hjem da vi køber kød til en lang periode ad gangen i store pakker...

så de er frosne når de skal bruges... så kan jeg jo ikke rigtig banke dem...

nogen gange har jeg tid til at få dem banket inden de ryger i fryseren...

selv de par gange jeg havde banket og raspet dem inden de blev frosset endte de med at være tørre efter tilberedning...

Anmeld

9. februar 2013

Kløver

Wampires skriver:

jo men de bliver frosset med det samme de kommer hjem da vi køber kød til en lang periode ad gangen i store pakker...

så de er frosne når de skal bruges... så kan jeg jo ikke rigtig banke dem...

nogen gange har jeg tid til at få dem banket inden de ryger i fryseren...

selv de par gange jeg havde banket og raspet dem inden de blev frosset endte de med at være tørre efter tilberedning...

Jeg tager dem op så de når at tø inden de skal på panden, de ligger ofte og tøer op i køleskabet, og så er de nemme at banke, mørbraden skærer jeg i skiver som bliver banket ud og det kan feks laves tidligere på dagen, hvis man ikke har tid om aftenen, så skal de bare lige en tur på panden

Anmeld

9. februar 2013

Wampires

Maja84 skriver:

Jeg tager dem op så de når at tø inden de skal på panden, de ligger ofte og tøer op i køleskabet, og så er de nemme at banke, mørbraden skærer jeg i skiver som bliver banket ud og det kan feks laves tidligere på dagen, hvis man ikke har tid om aftenen, så skal de bare lige en tur på panden

hvornår bør jeg tage dem op for de kan nå at tø i køleskabet?

ved udmærket godt det er et begynderspørgsmål men ender altid med først at finde ud af aftensmaden 10 min førend jeg skal igang med det...

også lidt fordi nogen dage ender det med bare at være rugbrød pga sønnen er for urolig til jeg kan lave noget mad til os allesammen...

Anmeld

9. februar 2013

LilleSmølf

Ved jo ikke hvad du plejer at lave men du får lige dem, jeg ville have lavet ud fra det du har:

Hjemmelavet pizzabund med sauce af hakket oksekød, ærter, majs, cocktailpølser. Ketchup fungerer i stedet for tomatsauce.

Koteletter m. pastaskruer blandet med ærter, majs, haricoverts

Frikadeller af oksekød og ovnbagte/råstegte kartofler til + sauce, evt. salat-tilehør form af enten friske eller stegte grøntsager

Evt. erstat kartofflerne med kartoffelmos og grønt. Man kan også lave grøntsagsmos, det smager faktisk meget godt til trods for hvordan det lyder. Bare husk at krydre/salte det.

Hvad angår koteletterne:

Hvis du steger dem på panden skal du først varme olien helt op, så smide dem på og brune dem 30 sekunder på hver side, og skrue ned til medium varme. Herefter vender du dem hvert minut indtil de er færdige.
Det tager måske lidt mære opmærksomhed fra én selv men jeg har aldrig oplevet at de har smagt af gummisåler (:

Jeg tør dem altid op i køleskabet fra dagen før, ellers ender jeg med at stå og forsøge at tø dem op 30 minutter før aftensmaden burde være færdig... Ellers kan man til nøds tø det op i en skål med koldt vand, så tager det et par timer afhængigt af kødstykket.

Håber du finder på noget interessant (: VI har også lige fået en wok og den bliver allerede flittigt brugt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.