Anonym skriver:
Sidder igen igen igen med en dreng som pbenbart kan køre rindt med din mor. Igen igen blev jeg så gal, frustreret og magtesløs at jeg råbte af min dreng på 2, alt har vi prøvet intet virker, intet giver tegn til at virke, han skriger bare og nægter at sove især hvis jeg ikke sidder konstant ved siden af ham. Han vækker lillesøster med sit hyleri og jeg kan jo høre på hans "gråd" at det ikke er ked af det, men at det er fordi han vil have sin vilje..... Længe leve trods.. Nååååh nej selvstændighedsalder, ikke meget selvstændighed over det, og har prøvet at finde mening i tigerspring osv og jeg har bare fået nok af at stå alene uden hjælp og ikke kunne gøre noget eller finde en løsning og det gør så ondt at jeg i desperate forsøg ender med at tale hårdt og bestemt eller råbe af ham, fordi intet virker, føler mig igen som ringe mor selv om jeg godt ved det ikke er tilfældet, orker bare ukke endeløs kamp uden resultater og mangel i søvn. Jeg sidder og er så frustreret at han stadig ikke sover og går jeg ind i seng, ja så skriger han. Overvejer serøst om sp snart skal kontaktes for er bare ikke holdbart og tror bestemt ikke det gør noget bedre jeg ender med at blive sur
Kære frustrede mor.
Først et
Til dig!
Vi har en datter på 21 mdr. som gør a'la det samme. Hun nærmest skriger når hun bliver puttet til natten. Jeg/vi har valgt, at sidde hos hende til hun er faldet til ro. Det tager 15-30 min. herhjemme. Jeg tænker at det måske handler om tryghed og/eller at der sker meget i hans udvikling pt. Det ER rigtig hårdt! Men jeg har tænkt ift. vores problematik herhjemme, at hvis hun virkelig er utryg/har mareridt el. bare har brug for os, vil jeg give hende den tryghed. Husk at de ikke er så rationelt tænkende, at de bevidst gør det før at "genere" dig. Det ved du sikkert godt
Men jeg tror(måske) det kan gøre en forskel, hvis du indstiller dig på, at det er sådan her i en periode og det måske bare handler om, at han har brug for dig, men ikke kan udtrykke det på anden vis. Måske kunne det give dig mere ro, hvis du indstillede dig på dét og trak vejret en ekstra gang, inden "tumulten" starter.
Det er aldrig rart at råbe af sit barn og de fleste af os har været i den frustration utallige gange. Det er positivt, at du er bevidst om det og ikke bryder dig om det. Derfor tænker jeg, at du måske kan "smitte" lidt af på ham ved selv at være rolig.
Jeg ved ikke om det virker for jer, men herhjemme er det dog blevet bedre. Det går langsomt, men fremad og vores datter sover hurtigere og hurtigere. Udover det, har du så nogen der kan aflaste dig lidt nogen gange? Det er skide hårdt at stå med alene!
Det værste man kan gøre(nu mener jeg generelt og ikke rettet mod dig) er at lade dem græde/skrige sig selv i søvn. Derfor vil det være godt, hvis du får fundet en måde at håndtere det på og få talt med nogen+evt aflastning, så du ikke kører surt i det.
Håber du finder lys for enden!
Masser af tanker og trøst!
Kh H.