Min læge har sladret.. Tavshedpligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.560 visninger
18 svar
0 synes godt om
6. februar 2013

Anonym trådstarter

Hej,
Hurtigt spørgsmål herfra.

Jeg har været til lægen for fire mdr siden og fik konstateret stress, PTS og depression - nu har min eks mand ringet og fortalt at han sad nede ved lægen med han egne små kampe, hvortil lægen går ind på MIN journal (læge historie) og viser ham hvad jeg har fortalt om de ting jeg slås med..

Sig mig lige kort, må han overhovedet det?..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2013

babyonboard

Nej det må han ikke, det rager jo ikke nogen andre, det er en sag mellem dig og din læge så han har bestemt brudt hans tavshedspligt, og ville melde ham hvis det var mig.. 

Anmeld

6. februar 2013

Hullabullabulla

Anonym skriver:

Hej,

Jeg har været til lægen for fire mdr siden og fik konstateret stress, PTS og depression - nu har min eks mand ringet og fortalt at han sad nede ved lægen med han egne små kampe, hvortil lægen går ind på MIN journal (læge historie) og viser ham hvad jeg har fortalt om de ting jeg slås med..

Nej det må han da under ingen omstændigheder ! Jeg havde skiftet læge..

Anmeld

6. februar 2013

Anonym trådstarter

lottepigen12 skriver:

Nej det må han ikke, det rager jo ikke nogen andre, det er en sag mellem dig og din læge så han har bestemt brudt hans tavshedspligt, og ville melde ham hvis det var mig.. 

Til politiet? Eller patientklagenævnet?

Anmeld

6. februar 2013

Anonym trådstarter

Britt88 skriver:

Nej det må han da under ingen omstændigheder ! Jeg havde skiftet læge..

Mente også..
Det overvejer da nu..

Anmeld

6. februar 2013

Hvem?

Anonym skriver:

Hej,

Læger, psykologer og andre sundhedspersoner m.m. må under ingen omstændigheder fortælle andre personer om dig, medmindre det er relevant mellem tværfaglig personer for dig,

Brud på tavshedspligten kan straffes ved straffelovens §§ 152-152f. Du kan som udgangspunkt anlægge sag ved domstolene.

Der en frist på 6 måneder for at indbringe en sag undergivet privat påtale for domstolene.

Klager om brud på tavshedspligten kan indbringes for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.

Anmeld

6. februar 2013

Amanda Stage

Nej DET må han ikke! 

www.retsinformation.dk 

Anmeld

6. februar 2013

babyonboard

Ville nok kontakte patientklagenævnet og klage over ham og evt. spørge din eks mand om han ville vidne i sagen hvis det blev nødvendigt. 

Anmeld

6. februar 2013

SKbaby

Anonym skriver:

Hej,

Nej og jeg havde uden tvivl anmeldt lægen med det samme. Det er simpelthen forkert, og selv hvis der var tale om
ens ægtemand, så må lægen stadig ikke fortælle noget om hvad du har betroet til din læge.

Anmeld

6. februar 2013

babyonboard

Hvem? skriver:

Læger, psykologer og andre sundhedspersoner m.m. må under ingen omstændigheder fortælle andre personer om dig, medmindre det er relevant mellem tværfaglig personer for dig,

Brud på tavshedspligten kan straffes ved straffelovens §§ 152-152f. Du kan som udgangspunkt anlægge sag ved domstolene.

Der en frist på 6 måneder for at indbringe en sag undergivet privat påtale for domstolene.

Klager om brud på tavshedspligten kan indbringes for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.