Mos og grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2013

modesty

Jeg forstår bare ikke de opskrifter. Fx står der at der skal 1/2 dl modermælk i, men så kan det jo ikke fryses ned? Og at lave sådan en stor portion er ret dyrt i længden når hun ikke spiser så meget

Grønsagsmos kan snildt holde i 3 måneder i fryseren (og kød kan holde cirka 3 uger). Du koger grønsagerne, blender dem og fryser dem ned i mindre portioner (vi brugte gamle syltetøjsglas). Så kan du enten tø dem op ved at stille dem i køleskabet natten over og varme dem i vandbad når de skal spises, eller give dem en tur i mikrobølgeovnen direkte fra fryseren.

Jeg har aldrig puttet MME i grød eller mos - det er ikke nødvendigt, men hvis du vil gøre det, skal du bare gøre det umiddelbart inden du serverer det. 

Jeg vil anbefale dig at holde dig fra stivelsesholdige produkter når dit barn er så lille, da de kan skabe forstoppelse. Altså primært ris, kartofler og hvede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2013

modesty

Vidste ikke man kunne fryse mme 

og så bare en isterning mme ned i grøden ?

Det tror jeg heller ikke at du kan. Men prøv at tjekke med din SP eller læs på pakken.

Men det er jo vildt nemt at lave mme...

Anmeld

5. februar 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Jeg er ny begynder og Gud hvor er det indviklet.

mit barn er 4 mdr og er blevet anbefalet at sundhedsplejske at begynde på grød Og Mos Da hun ikke tager på

vi har indtil videre kørt hirsegrød i 14 dage og vil prøve noget nyt. Jeg var i fakta igår og så at et glas sveske mos koster 11kr og så kan det kun holde 24timer åbent. Min datter spiser jo højest 3 skeer /:

hvad gør i? Hvordan opbevare i og hvor længe? Evt opskrift på både mos og grød 

knus

Jeg ville holde mig fra sveskemos, selvom der er delte meninger om det  Det er ikke særlig sundt for deres små maver.

Hvis du synes glas-mad  er for dyrt, så lav det selv, det tager ingen tid. Såfremt du har overskuddet til det. Hjemmelavet mos kan holde sig i op 12 måneder i fryseren.

/Fenja

Anmeld

5. februar 2013

MorDk

Anonym skriver:

Vidste ikke man kunne fryse mme 

og så bare en isterning mme ned i grøden ?

Kommer an på hvor meget der er i posen. Men jeg kan ikke huske hvor mange jeg kom i... men 2 stykker måske 3 (ka ik huske det)

Anmeld

5. februar 2013

MorDk

modesty skriver:

Grønsagsmos kan snildt holde i 3 måneder i fryseren (og kød kan holde cirka 3 uger). Du koger grønsagerne, blender dem og fryser dem ned i mindre portioner (vi brugte gamle syltetøjsglas). Så kan du enten tø dem op ved at stille dem i køleskabet natten over og varme dem i vandbad når de skal spises, eller give dem en tur i mikrobølgeovnen direkte fra fryseren.

Jeg har aldrig puttet MME i grød eller mos - det er ikke nødvendigt, men hvis du vil gøre det, skal du bare gøre det umiddelbart inden du serverer det. 

Jeg vil anbefale dig at holde dig fra stivelsesholdige produkter når dit barn er så lille, da de kan skabe forstoppelse. Altså primært ris, kartofler og hvede.

Jamen hvorfor anbefales det så?

Det forstå jeg ik...

Anmeld

5. februar 2013

2babygirls

MorDk skriver:

Det forstå jeg ik...

Tænker det samme. Hvordan når baby så op på sit daglige behov

Anmeld

6. februar 2013

modesty

Det forstå jeg ik...

Jeg tror at det anbefales til børn hvor man trapper en del ned på amning/flaske - som en sikkerhed for at de får hvad de skal have.

Jeg prøvede i starten at putte mme i mosen, og syntes at det virkede fjollet da der nærmest ikke kunne komme noget i før mosen blev helt flydende. Så snakkede jeg med min SP som sagde at det ikke var nødvendigt så længe jeg stadig ammede en del ved siden af. Og jeg fuldammede stadig min søn ved siden af mos til han var cirka 7 mdr. hvor jeg så begyndte at trappe stille og roligt ned.

Og man må jo gå ud fra at TS stadig ammer en hel del ved siden af når hendes barn er så lille. 

Anmeld

6. februar 2013

modesty

Baby2påvej skriver:

Tænker det samme. Hvordan når baby så op på sit daglige behov

Se mit svar til mordk herover. 

Anmeld

6. februar 2013

MorDk

modesty skriver:

Jeg tror at det anbefales til børn hvor man trapper en del ned på amning/flaske - som en sikkerhed for at de får hvad de skal have.

Jeg prøvede i starten at putte mme i mosen, og syntes at det virkede fjollet da der nærmest ikke kunne komme noget i før mosen blev helt flydende. Så snakkede jeg med min SP som sagde at det ikke var nødvendigt så længe jeg stadig ammede en del ved siden af. Og jeg fuldammede stadig min søn ved siden af mos til han var cirka 7 mdr. hvor jeg så begyndte at trappe stille og roligt ned.

Og man må jo gå ud fra at TS stadig ammer en hel del ved siden af når hendes barn er så lille. 

Jeg puttede det aldrig i mos, men i basisgrøden...

Anmeld

6. februar 2013

raca

det giver ikke rigtigt mening at give et så lille barn mos og grød IMO.

grød og mos er nær så næring tæt som modermælk..

den lills mave kan havde svært ved at fordøje grøden og få nærings stoffer ud af den. dvs grød og mos er ikke særlig god mad, ernærings messigt, da barnet ikke kan udnytte nærings stofferne endnu.. særligt grød er problematisk da barnet slet ikke har ensymerne i tarmene til at nedbryde grøden så nærings stofferne kan blive optaget.

så jeg ville bare droppe det og lade mit barn følge sin egen kurve..

og som min. ville jeg være sikker på det var en kurve for ammebørn i stedet for flaske/bladet kurve sp brugte.

da ammebørns vægst kurve er anderledes end flaskebørn, amme børn vokser ofte hurtigt i starten også stagnere de omkring 4-6 mdr.. hvor vægsten ikke er så hurtig  dette er helt normalg..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.