Nu synes jeg faktisk ikke, at drakterne ligner flygtningebørn. For mig er ikke dagens flygtningebørn klædt i stilfulde, pæne og rene kreationer af den type der. Det ser mere ud som de billeder, man ser i historiebøgerne af flygtningebørn fra 2. verdenskrig.
Dragterne er såmænd fine nok, men ideen om, at mine børn skal klæde sig ud som flygtninge, synes jeg, er usmagelig. Det er tanken bag, jeg synes er forkert. Jeg ville jo heller ikke bryde mig om, at børnene klædte sig ud som atombombeofre, voldtægtsofre, narkomane eller andre mennesker, som har fået en grum og vanskelig skæbne. Det bliver jo næsten lidt, som at gøre nar af det, at man gør det til en ren underholdningsting. Formålet er jo ikke at lære de små empati, de skal bare klæde sig ud og til fest, og fatter slet ikke det store billede bag dragterne.
Det ville være noget andet, hvis en flok teenagere fandt på den slags, fordi de var socialt engagerede og ønskede at få folks fokus på flygtningeproblemerne, men som børneunderholdning synes jeg, det bliver helt forkert...
Anmeld