Hvordan hjælper jeg ham videre ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.114 visninger
16 svar
0 synes godt om
4. februar 2013

bøllen

Min dreng startede i børnehave d 1/11 det gik fint . Han virker glad derover , siger pædagogerne . Men min dreng giver dagligt udtryk for han ikke vil afsted . Siger han ikke vil i børnehave men over til H.... ( dagplejemor )

i starten legede han med 2 drenge men det gik ikke godt , de bed , krattede hinanden osv. Så fandt han sammen med en pige og det var kys og kram. Pigen afviste ham for et stykke tid siden og tror det går ham på . Han siger hver dag vi skal afsted , vil ikke i børnehave - L.. Vil ikke lege med mig , og at L.. Bliver sur på mig. Når han leger i weekenden eller på fridage indgår det også i legen ..

må indrømme jeg syntes det er øv og starte hver morgen med en dreng der bare ikke vil afsted. Forrige fredag måtte vi vende om og gå hjem.

har snakket med pædagogerne om det. Men de siger han virker tilfreds derover

HVAD STILLER JEG OP ???????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2013

PernilleogLouis

bøllen skriver:

Min dreng startede i børnehave d 1/11 det gik fint . Han virker glad derover , siger pædagogerne . Men min dreng giver dagligt udtryk for han ikke vil afsted . Siger han ikke vil i børnehave men over til H.... ( dagplejemor )

i starten legede han med 2 drenge men det gik ikke godt , de bed , krattede hinanden osv. Så fandt han sammen med en pige og det var kys og kram. Pigen afviste ham for et stykke tid siden og tror det går ham på . Han siger hver dag vi skal afsted , vil ikke i børnehave - L.. Vil ikke lege med mig , og at L.. Bliver sur på mig. Når han leger i weekenden eller på fridage indgår det også i legen ..

må indrømme jeg syntes det er øv og starte hver morgen med en dreng der bare ikke vil afsted. Forrige fredag måtte vi vende om og gå hjem.

har snakket med pædagogerne om det. Men de siger han virker tilfreds derover

HVAD STILLER JEG OP ???????

Kan godt forstå det er svært og slet ikke rart at se på at ens dreng ikke vil i børnehave. 

Synes for det første at det er pædagogernes opgave at sørge for at han få nogle relationer med børnene - gør de noget?? Ellers ville jeg bede dem om at komme i gang

Jeg synes så det er en rigtig dårlig ide at vende om når I nu er på vej derovre - det viser ham jo at det hjælper og det gør det måske bare værre de andre dage.. så måske hellere få ham derover også hente tidligt

Anmeld

4. februar 2013

bøllen

PernilleogLouis skriver:

Kan godt forstå det er svært og slet ikke rart at se på at ens dreng ikke vil i børnehave. 

Synes for det første at det er pædagogernes opgave at sørge for at han få nogle relationer med børnene - gør de noget?? Ellers ville jeg bede dem om at komme i gang

Jeg synes så det er en rigtig dårlig ide at vende om når I nu er på vej derovre - det viser ham jo at det hjælper og det gør det måske bare værre de andre dage.. så måske hellere få ham derover også hente tidligt

Tak for svar . Nej det er ikke særlig sjov , og jeg ved ikke hvordan jeg vender situationen igen.

ved ikke om de gør noget derover , som sagt virker det til han trives når han er der.

tog en snak med medhjælperen idag, og hun ville være lidt obs på hvem han leger med . Så jeg evt kan bruge dem istedet om morgnen.

helt enig , og viste godt den kom. Det er ikke smart og vende om. Men lige den dag kunne jeg bare ikke mere. Det havde taget 1 time og få ham ud af døren, og han stod gal og frustreret ude på stien og nægtede at komme med . Jeg havde ikke selv resourcer til bare at tage ham. 

Den dag var det bare for meget for både ham og jeg . Vi tog hjem , og besøgte istedet dagplejemoderen. 

Det er ikke muligt at aflevere før og hente tidligere. Grundet hele vores familie situation  Han bliver afleveret 8.30-9 og hentet kl 15. Det er det der passer bedst 

Anmeld

4. februar 2013

Mettefpigen

Har du snakket med ham om hvad der er galt?... Børnene er måske for vilde??...

Anmeld

4. februar 2013

bøllen

Mettefpigen skriver:

Har du snakket med ham om hvad der er galt?... Børnene er måske for vilde??...

Både og , han er først nu rigtigt begyndt at udvikle sig sprogligt. Ikke at han ikke kunne snakke , der har bare været meget russisk

der er sket en kæmpe udvikling på det 3 mdr.

Når jeg siger , nu skal vi afsted i børnehave

siger han , nej jeg vil blive hjemme dag 

mig : nej ikke idag , nu skal vi i børnehave.

ham : nej gider ikke , L.. Vil ikke lege med mig , hun bliver sur på mig

mig : hvorfor er L.. Sur på dig ?? 

Kan han ikke rigtig svare på.

så siger han , jeg vil over til H.... ( dagplejemoderen ) 

mig : det skal vi ikke idag , vi besøgte H den anden dag. Du går jo i børnehave nu.

ham : skrigende NEJ jeg vil over til H....

sådan ca forløber det sig ofte , håber det giver mening

Anmeld

4. februar 2013

Mettefpigen

bøllen skriver:

Både og , han er først nu rigtigt begyndt at udvikle sig sprogligt. Ikke at han ikke kunne snakke , der har bare været meget russisk

der er sket en kæmpe udvikling på det 3 mdr.

Når jeg siger , nu skal vi afsted i børnehave

siger han , nej jeg vil blive hjemme dag 

mig : nej ikke idag , nu skal vi i børnehave.

ham : nej gider ikke , L.. Vil ikke lege med mig , hun bliver sur på mig

mig : hvorfor er L.. Sur på dig ?? 

Kan han ikke rigtig svare på.

så siger han , jeg vil over til H.... ( dagplejemoderen ) 

mig : det skal vi ikke idag , vi besøgte H den anden dag. Du går jo i børnehave nu.

ham : skrigende NEJ jeg vil over til H....

sådan ca forløber det sig ofte , håber det giver mening

Det gør det..... Har ikk selv en børnehavedreng så vil ikk lyde "sådan gør man agtig" ....
Tænkte bare på om der måske var sket noget derover... Men det burde pædagogerne have opdaget... Hvor længe har han gået i Bh? For hvis han næsten lige er startet kunne det jo være forandringen, at han måske skal vænne sig til det...

Anmeld

4. februar 2013

bøllen

Mettefpigen skriver:

Det gør det..... Har ikk selv en børnehavedreng så vil ikk lyde "sådan gør man agtig" ....
Tænkte bare på om der måske var sket noget derover... Men det burde pædagogerne have opdaget... Hvor længe har han gået i Bh? For hvis han næsten lige er startet kunne det jo være forandringen, at han måske skal vænne sig til det...

En af mædhjælperen kom for ikke så længe siden og sagde L.. Havde trukket sig fra ham. Og søgte mod andre i stedet for.

han startede d1/11 så han har været der 3 mdr 

Anmeld

4. februar 2013

Mettefpigen

bøllen skriver:

En af mædhjælperen kom for ikke så længe siden og sagde L.. Havde trukket sig fra ham. Og søgte mod andre i stedet for.

han startede d1/11 så han har været der 3 mdr 

Det kunne da egentlig godt være derfor... Hvis han kommer fra en dp hvor der ikk er så mange, og til en bh hvor han får en god ven som trækker sig fra ham... Og han næsten er startet så kunne det da godt være at han føler sig alene...??

Anmeld

4. februar 2013

bøllen

Mettefpigen skriver:

Det kunne da egentlig godt være derfor... Hvis han kommer fra en dp hvor der ikk er så mange, og til en bh hvor han får en god ven som trækker sig fra ham... Og han næsten er startet så kunne det da godt være at han føler sig alene...??

De var 5 i dagplejen .. Men der er så 45 i børnehaven så jo en stor forskel.

det er så svært for de siger derover, han er glad og trives. Så det er herhjemme inden vi skal afsted. Men som jeg sagde til dem i morges, selv om han virker glad må det jo gå ham på. Eftersom han siger det HVER EVIG eneste dag

Anmeld

4. februar 2013

Sara.

Hej

På mig lyder det som om at din søn har haft en god tid hos dagplejeren, og været tryg ved at komme derhen.

Nu er han så startet i børnhave, og det er en stor omvæltning for ham.

I dagplejen var det måske de samme han legede med? (i og med der ikke var så mange) Men nu i børnehaven er der MANGE børn og flere voksne som han skal forholde sig til.

Min fornemmelse er at børn i børnehaver ofte leger på kryds og tværs af alder og køn. Og nogle dage og perioder leger man med nogle børn og i andre perioder er det så andre børn.

Så din søn skal lære at være i børnehaven og opbygge relationer med de andre børn, indgå i de forskellige fællesskaber, og det skal pædagogerne hjælpe med.

For mig lyder det som om at han har det godt i børnehaven (det er det børnehaven siger ikk?) Men at det er derhjemme han ikke vil afsted.

Tror jeg ville om morgenen når han siger han ikke vil afsted, fortælle ham at

"Jeg kan godt høre at du synes det er svært lige nu, og at du ikke vil afsted..." (noget i den stil, være forstående og vise at du kan se at det er lidt hårdt for ham lige nu)

Og så "Men vi skal afsted nu Mor skal jo også på arbejde....." Og så snakke om noget positivt fra børnehaven. Om det er de voksne, nogle børn, mad, eller noget bestemt legetøj.... Og vise at du har det godt ved situationen og børnehaven og det hele nok skal gå

Det kan jo godt være at det er derhjemme hos dig hvor han er rigtig tryg og når i tager afsted som han kan huske i gjorde til dagplejeren at det hele er mest svært... Og at han faktisk har det godt i børnehaven og at det går den rigtige vej der?

Jeg er selv pædagog, men også mor til en pige på 5½ og dreng på snart 3 som 1 december startede i en ny institution. Min pige har der intet været med, men det er svært for min dreng. Han vil det ikke og spiser ikke noget imens han er afsted..... Det jeg prøver er at anerkende hans følelser og oplevelser, forstå det fra hans synspunkt... Og samtidig vise ham at jeg er tryg ved det hele......

Men det er svært som mor, og har også taget mig selv i at små græde på vej fra institutionen.... Så kan godt forstå at det er svært for dig...

Lige et kram herfra mig til dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.