Hej
På mig lyder det som om at din søn har haft en god tid hos dagplejeren, og været tryg ved at komme derhen.
Nu er han så startet i børnhave, og det er en stor omvæltning for ham.
I dagplejen var det måske de samme han legede med? (i og med der ikke var så mange) Men nu i børnehaven er der MANGE børn og flere voksne som han skal forholde sig til.
Min fornemmelse er at børn i børnehaver ofte leger på kryds og tværs af alder og køn. Og nogle dage og perioder leger man med nogle børn og i andre perioder er det så andre børn.
Så din søn skal lære at være i børnehaven og opbygge relationer med de andre børn, indgå i de forskellige fællesskaber, og det skal pædagogerne hjælpe med.
For mig lyder det som om at han har det godt i børnehaven (det er det børnehaven siger ikk?) Men at det er derhjemme han ikke vil afsted.
Tror jeg ville om morgenen når han siger han ikke vil afsted, fortælle ham at
"Jeg kan godt høre at du synes det er svært lige nu, og at du ikke vil afsted..." (noget i den stil, være forstående og vise at du kan se at det er lidt hårdt for ham lige nu)
Og så "Men vi skal afsted nu

Mor skal jo også på arbejde....." Og så snakke om noget positivt fra børnehaven. Om det er de voksne, nogle børn, mad, eller noget bestemt legetøj.... Og vise at du har det godt ved situationen og børnehaven og det hele nok skal gå

Det kan jo godt være at det er derhjemme hos dig hvor han er rigtig tryg og når i tager afsted som han kan huske i gjorde til dagplejeren at det hele er mest svært... Og at han faktisk har det godt i børnehaven og at det går den rigtige vej der?
Jeg er selv pædagog, men også mor til en pige på 5½ og dreng på snart 3 som 1 december startede i en ny institution. Min pige har der intet været med, men det er svært for min dreng. Han vil det ikke og spiser ikke noget imens han er afsted..... Det jeg prøver er at anerkende hans følelser og oplevelser, forstå det fra hans synspunkt... Og samtidig vise ham at jeg er tryg ved det hele......
Men det er svært som mor, og har også taget mig selv i at små græde på vej fra institutionen.... Så kan godt forstå at det er svært for dig...
Lige et kram herfra mig til dig