Lektier skader børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2009

BinaMor

Eva skriver:

Men det er jo ikke fordi børn skal lære mindre eller blive dårligere fagligt...men fordi lektier ikke gør dem dygtigere...find ud af hvordan barnet bedste lærer og så er der ubegrænsede muligheder for at fylde på barnet...det er i hvert fald min overbevisning..det handler om at give barnet optimale betingelser og gode oplevelser der styrker selvværdet og lysten til at lære mere...
Knus..

ja, og at børns hjerne ikke er klar til den koncentration så mange timer om dagen. 8 år gammel: 4 timers skolearbejde og derefter lektier om aftenen/eftermiddag. det tror jeg ikke på det udvikler dem, men trætter dem. se alle de skoletrætte teenager vi har også. jeg tror det kunne ændres med en anden skoleform og færre lektier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2009

Cris

Jeg synes, at man stadig skal arbejde lidt for at forstå tingene. Jeg mener ikke 4 timers læsning til hver dag, men nogle små opgave for at tjekke, om man skal gentage et eller andet. Hvis man nå universitatet eller højskolen med alt for lavt niveau, kan man risikere, at man have mindre og mindre niveau også efter uddanelsen. Det er farligt i vores global verden, synes jeg. Jeg synes, at der ikke er noget forkert i et par matematik opgaver eller en læseforståelse opgave en gang i mellem. Jeg kan ikke se problemet, men vi er jo anderledes... Jeg har haft en tutor da jeg var fra 12 til 15 år. Jeg har lavet lektierne sammen med hende. De dage, hvor jeg ikke har haft lektier fra skolen fik jeg bare nogle små opgaver og det gik fint. Men dengang har jeg brugt minds 3 til 4 timer hver dag på lektier fra skolen. Så meget synes jeg ikke, at det er nødvendigt, for børnene skal også eksperimentere med andre ting som sport og kreativitet. Men et par timer en gang i mellem synes jeg ikke, at det kan skade såååå meget. Jeg synes at stick ordet hedder BALANCE i livet. Ikke for lidt og ikke for meget....

Anmeld

18. juni 2009

Betina88

Eva skriver:

Men det er jo ikke fordi børn skal lære mindre eller blive dårligere fagligt...men fordi lektier ikke gør dem dygtigere...find ud af hvordan barnet bedste lærer og så er der ubegrænsede muligheder for at fylde på barnet...det er i hvert fald min overbevisning..det handler om at give barnet optimale betingelser og gode oplevelser der styrker selvværdet og lysten til at lære mere...
Knus..

Jeg er fuldstændig enig med dig .. De burde også lære ude i det fri fra deres forældre ..

Bøger bli'r kedeligere , når vi kommer frem af i tiden ..

Anmeld

18. juni 2009

Skimmelramt og mor

Hvor mange bruger reelt den skoleviden, som vi fik banket ind i hovedet i hverdagen?

Ligninger, kemien og andet "spændende"...... 

Jeg tog en hh'er som 26-årig på en ungdomsuddannelse, hvor vi fik så mange lektier for, at det var helt hul i hovedet. For man var helt rundtosset af at lave alle opgaverne hele tiden, og havde man misforstået noget, så var det da først banket godt og grundigt ind i hjernebarken efter 4 timers forkert løsning i økonomi og jeg skal gi' dig...

Og nu 14 år senere bruger jeg stort set ikke noget som helst af det, som jeg partout skulle lære. Men ..... mit engelske, tyske, spanske og selvfølgelig danske er jo uundværligt, og det havde jeg jo ikke lært, såfremt jeg ikke havde terpet lidt.

Jeg synes heller ikke de endeløse lektier spiller, en supergo' lærer kan hive meget mere lærdom ind i vores børns hoveder end alle de lektier, for hvem kan ikke huske den engagerede lærer, der lavede alternative undervisningsformer, og alle var altid helt tændte, når han/hun kom ind, fordi det var en anderledes time.

Annelise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.