Lektier skader børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.135 visninger
13 svar
0 synes godt om
18. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Avisen.dk

Man lærer ikke nødvendigvis noget af at lave lektier. Derfor skal det være op til eleverne selv, om de vil lave lektier.

Lektier skader børn Skoleelever bliver overdynget med lektier, men de lærer ikke noget af det - tværtimod. Eleverne mister motivationen, fordi de får lektier for, som de ikke kan klare på egen hånd. Og det kan forældrene heller ikke.

Det skaber konflikter splid i hjemmet, skaber et negativt syn på skolen og mindsker indlæringen.

"Der gives lektier for, som eleven ikke kan klare på egen hånd. Det skaber splid i hjemmet, fordi forældrene prøver at hjælpe uden at vide hvordan. Barnet udvikler et negativt syn på skolen og lærer mindre," siger Adam Valeur Hansen til metroXpress.

Derfor bør eleverne selv vælge, om de skal have lektier for, mener formand for Skole og Samfund, Benedikte Ask Skotte.

"Det har fremmet motivationen til at lære. Både ovre i skolen, men også hos dem, der har lektier for. De får lov til at få fremlagt det ovre på skolen, fordi alle har lavet det og fordi alle har været motiveret til at lave lektier," siger Benedikte Ask Skotte til Nyhedsbureauet Newspaq.

Hun henviser til et succesfuldt forsøg på Lykkebo Skole, hvor lektierne er frivillige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2009

Honningblomst

Hvor er det godt hvis der kommer fokus på de s**** lektier...jeg er nemlig også overbevist om at lektier er meget mere negativt end det er lærende...
Min x gik på en skole hvor de aldrig havde lektier for, det var et forsøg de havde i hans klasse...og resultatet...de var præcis lige så dygtige som alle andre da de gik ud af skolen.
Så ja, hvis vi dog bare kunne slippe for de lektier..
Knus Eva..

Anmeld

18. juni 2009

Cris

Jeg ved det ikke... snart kan vi bare lade det være med at tage til skole og lære noget som helst, for det kan også skade vores børn...

Anmeld

18. juni 2009

Honningblomst

Cris skriver:

Jeg ved det ikke... snart kan vi bare lade det være med at tage til skole og lære noget som helst, for det kan også skade vores børn...

Men hvis ikke der er en forskel..hvis børn lærer lige meget om de har lektier for eller ej, hvorfor skal de så have det..
Hvor store er dine børn?
Jeg kan selv huske hvilket helvede det var....og så uden den store virkning...hmm, men det handler nok om at vi skal ændre holdning og tankegang...nu har man jo altid haft lektier for og mennesker har det jo bedst med at alt bare er som det plejer.
Jeg ville synes det var super for ungerne at slippe for de lektier..
Knus Eva.

Anmeld

18. juni 2009

BinaMor

Eva skriver:

Hvor er det godt hvis der kommer fokus på de s**** lektier...jeg er nemlig også overbevist om at lektier er meget mere negativt end det er lærende...
Min x gik på en skole hvor de aldrig havde lektier for, det var et forsøg de havde i hans klasse...og resultatet...de var præcis lige så dygtige som alle andre da de gik ud af skolen.
Så ja, hvis vi dog bare kunne slippe for de lektier..
Knus Eva..

fuldstændig enig

Anmeld

18. juni 2009

Betina88

Jeg synes det er i orden , hvis de ikk' får lektier for i skolen .. For jeg er mega dum til tal og engelsk , og lidt til dansk .. Og jeg hadet de forpulede lektier vi fik for i folkeskolen .. Nu har jeg så en HG , men alligevel er jeg stadig dårlig til engelsk og til tal ..

Bare man lære at læse , skrive og regne lidt , så er det jo fint nok ..

Anmeld

18. juni 2009

Cris

Nej, jeg kan ikke huske, at det var så slemt, da jeg var lille. Der var kun et par lærer som var meget stride, men i dag er lærerne meget mere søde og de ved, hvordan kan man handler situationen, hvis barnet ikke kunne forstå noget som helst. Lektierne har hjulpet meget til at tykke lidt mere på tingene og finde på forskellige ting, som ikke var forstået. Lærerne var meget søde og ville forklare igen. Jeg har kun haft de der gammeldags som sagde, at jeg skulle høre efter, hvad de siger i timen  Der findes ikke så noget idag, heldigvis...

Anmeld

18. juni 2009

Honningblomst

Cris skriver:

Nej, jeg kan ikke huske, at det var så slemt, da jeg var lille. Der var kun et par lærer som var meget stride, men i dag er lærerne meget mere søde og de ved, hvordan kan man handler situationen, hvis barnet ikke kunne forstå noget som helst. Lektierne har hjulpet meget til at tykke lidt mere på tingene og finde på forskellige ting, som ikke var forstået. Lærerne var meget søde og ville forklare igen. Jeg har kun haft de der gammeldags som sagde, at jeg skulle høre efter, hvad de siger i timen  Der findes ikke så noget idag, heldigvis...

Jeg skal ikke kunne sige om lærerne er bedre nu end da jeg gik i skole...umiddelbart er min opfattelse at det er det samme..jeg havde gode lærere og var dygtig i skolen..men derfor mener jeg ikke at lektier er nødvendige eller gode for børn..der er mange måder at lære på. At sidde og kikke i bøger som er de samme og på samme måde som for 50 år siden, det synes jeg er skræmmende...når nu vi ved bedre...ikke alle lærer på samme måde og dermed taber vi mange, især drenge...
Knus Eva..

Anmeld

18. juni 2009

Betina88

Cris skriver:

Desværre er at de ikk' straffer de børn hårdt nok , hvis de afbryder i timerne .. Eller for den gangs skyld mobber hinanden og andre uskyldige børn ..

Anmeld

18. juni 2009

Honningblomst

Betina88 skriver:

Jeg synes det er i orden , hvis de ikk' får lektier for i skolen .. For jeg er mega dum til tal og engelsk , og lidt til dansk .. Og jeg hadet de forpulede lektier vi fik for i folkeskolen .. Nu har jeg så en HG , men alligevel er jeg stadig dårlig til engelsk og til tal ..

Bare man lære at læse , skrive og regne lidt , så er det jo fint nok ..

Men det er jo ikke fordi børn skal lære mindre eller blive dårligere fagligt...men fordi lektier ikke gør dem dygtigere...find ud af hvordan barnet bedste lærer og så er der ubegrænsede muligheder for at fylde på barnet...det er i hvert fald min overbevisning..det handler om at give barnet optimale betingelser og gode oplevelser der styrker selvværdet og lysten til at lære mere...
Knus..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.