Fastelavnsboller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. januar 2013

Fenja09

AalborgPigen skriver:

Jo men det er jo en vanilliecreme man skal bruge  

Og chokoladen er EKSTRA fyld.. Det kunne også være marcipan, syltetøj, nougat, remonce osv Det her er bare et forslag..

Enten kan du købe en kagecreme, og så ikke putte så meget mælk i - da den skal være tyk så den ikke flyder ud.. 

Ellers er der mange der bruger sådan en pakke vanilie budding pulver.. 

Jeg plejer at lave min creme selv.. 

Den her opskrift har jeg brugt nogle gange

Creme:
Vanilje, kornene fra 1 vaniljestang
2 æg
30 g. sukker
4 spsk. maizena
5 dl mælk

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Rør dem sammen med lidt af sukkeret, således at kornene kan skille sig fra hinaden (et tip fra Mette Blomsterberg). Pisk æg, sukker, maizena og vanilje godt sammen. Varm mælken til lige under kogepunktet (sådan ca.) og bland den med æggeblandingen. Hæld blandingen af æg og mælk tilbage i gryden og opvarm mens der piskes til cremen bliver tyk. Lad den køle af inden brug.

Ok så man putter creme i OG noget andet fyld - hvis man ønsker det. Skal det hakkede chokolade så i cremen eller hvordan? Og hvis det er marcipan man ønsker som ekstra hvordan får man det i ?

Hvis det ikke kan læses ud fra spørgsmålene, så har jeg sjældent bagt kage - kun brød

Er der altid creme i en fastelavnsbolle? Tænker om man kan lave nogen kun med syltetøj eller er det så ikke en rigtig fastelavnsbolle?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2013

Isabella_mor

med alm dej, og så nougat eller chokolade i stedet for det der gule cremehalløj 

Anmeld

30. januar 2013

B&J

Fastelavnsboller

Giver ca. 30 fastelavnsboller

Dej:

Ca. 700 g hvedemel (start med 500 g - tilsæt mere)

350 g smør i tern (ikke for koldt, men heller ikke for blødt)

2 spsk. sukker
1 tsk. kardemomme

50 g gær

3 dl mælk

2 æg, let sammenpisket

1 æg til pensling

Smuldr smørret med 500 g mel. Lun mælken til den er "fingervarm" - den må endelig ikke blive for varm, det slår gæren ihjel. Opløs gæren i mælken og tilsæt det til smør-mel blandingen sammen med sukker, kardemomme og sammenpisket æg. Ælt til en smidig dej - tilsæt mere mel lidt ad gangen. Dejen skal være smidig og let "fedtet" - endelig ikke for tør.
Lad dejen hæve ca. 1-2 timer et lunt sted under et rent klæde.

Slå luften ud af dejen og del i 4 dele. Rul dejen ud (ca. 3-4 mm tyk) og skær i firkanter - ca. 15x15 cm.

fastelavnsbollerne på bageplader med bagepapir og lad dem efterhæve ½ times tid.
Pensl fastelavnsbollerne med sammenpisket æg +  lidt vand så får de sådan en flot overflade.

vi bruger kagecrem men det bestemmer man jo selv
Bag ca. 12-15 minutter til de er gyldne og lysebrune i bunden.

Anmeld

30. januar 2013

Pige2009

Kia2013 skriver:

Ja nu nærmer vi os jo... og jeg elsker at bage, så selvfølgelig skal der bages fastelavnsboller. Men der er jo hundredevis af opskrifter derude - så kom frisk med nogle opskrifter på fastelavnsboller og helst ikke altfor indviklede

Jeg bruger denne

http://www.arla.dk/opskrifter/Fastelavnsboller-med-creme/

Anmeld

30. januar 2013

Victoria2013

Dejligt med en masse lækre opskrifter, kanske man skulle bage flere omgange fastelavnsboller

jeg overvejer også at forsøge at lave nogle fastelavns-cupcakes (fordi jeg elsker cupcakes og elsker at lave dem)... vanille-cupcake, som man så fylder med kagecreme, sætter top på og så en god chokoladefrosting over... og masser af farvet krymmel og pynt... det tror jeg kunne blive godt

Anmeld

30. januar 2013

Muffin_girl

Fenja09 skriver:

Ok så man putter creme i OG noget andet fyld - hvis man ønsker det. Skal det hakkede chokolade så i cremen eller hvordan? Og hvis det er marcipan man ønsker som ekstra hvordan får man det i ?

Hvis det ikke kan læses ud fra spørgsmålene, så har jeg sjældent bagt kage - kun brød

Er der altid creme i en fastelavnsbolle? Tænker om man kan lave nogen kun med syltetøj eller er det så ikke en rigtig fastelavnsbolle?

Man kan putte lige det i man har lyst til  

ALT er muligt...  

Det hakkede chokolade kan puttes i cremen .. 

Du kan rive marcipan og putte sammen med hindbær syltetøj fx... 

Nej du behøver ikke creme

Kan godt lide høre det ..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.