Fastelavnsboller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.496 visninger
15 svar
0 synes godt om
29. januar 2013

Victoria2013

Ja nu nærmer vi os jo... og jeg elsker at bage, så selvfølgelig skal der bages fastelavnsboller. Men der er jo hundredevis af opskrifter derude - så kom frisk med nogle opskrifter på fastelavnsboller og helst ikke altfor indviklede

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2013

B&J

jeg vil gerne smide en som jeg syntes er god, men sidder med den forkerte bærbar min kæreste har min med hvor opskrifter ligger så hvis jeg ikke har skrevet det til dig inden i aften så spark lige til mig

Anmeld

30. januar 2013

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Lurer lige med, da jeg også kunne bruge en god opskrift på fastelavnsboller...:-)

Anmeld

30. januar 2013

Alanda

Kia2013 skriver:

Ja nu nærmer vi os jo... og jeg elsker at bage, så selvfølgelig skal der bages fastelavnsboller. Men der er jo hundredevis af opskrifter derude - så kom frisk med nogle opskrifter på fastelavnsboller og helst ikke altfor indviklede

Fastelavnsboller(mors)

30. januar 2013

12:37

24 stk.ca.

Bage tid 15 min ved 220 grade i forvarmet ovn(luftovn 200 grader)

500 gr. Hvedemel

200 gr. smør eller margarine

50 gr. Sukker

50 gr. Gær

2 dl. Mælk

2 æg

1 tsk. Salat

½ tsk. Kardemomme

1. Lun mælken og smuldre gæren i.
  1. Ælt mel og andet i.
  2. Hæve i 30 min
  1. Dejen deles i 3 lige store dele
  1. Hæve 2-3 min.
  1. Rul hver kugle ud til en dejpølse. I ca. 24 cm længde
  1. Og form den til boller (8 boller i hver pølse)
  2. Rul til firkant og kom fyld i og luk bollen.
  3. Pensle med sammenpiskket æg

Fastelavnsboller(Odenses)

30. januar 2013

12:44

20 stk. ca.

300 g mel

75 g margarine

1½ dl mælk

30 g gær

1 æg

50 g sukker

Fyld

75 g revet Original ODENSE Marcipan

75 g flormelis med valgfri smag

75 g margarine

1

Mel og margarine smuldres sammen. Gæren røres ud i mælken og tilsættes sammen med de øvrige ingredienser. Sættes til hævning i 30 minutter.

2

Fyld: Bland flormelis og revet marcipan sammen. Ælt blandingen sammen med margarine.

3

Dejen slås ned og formes til boller. Rul ud til cirkler. Læg 1 tsk. (Ca. 10 g) fyld pr. bolle. Luk dejen sammen om fyldet. Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir med samlingen nederst. Pensl med æg. Lad dem hæve i 30 minutter. Bag bollerne ved 225° C til de er gyldenbrune.

4

Pynt de afkølede boller som klovnehoveder, Spiderman edderkoppespind, mariehøne eller humlebi - kun fantasien sætter grænser!

Anmeld

30. januar 2013

Victoria2013

Alanda skriver:

Fastelavnsboller(mors)

30. januar 2013

12:37

24 stk.ca.

Bage tid 15 min ved 220 grade i forvarmet ovn(luftovn 200 grader)

500 gr. Hvedemel

200 gr. smør eller margarine

50 gr. Sukker

50 gr. Gær

2 dl. Mælk

2 æg

1 tsk. Salat

½ tsk. Kardemomme

1. Lun mælken og smuldre gæren i.
  1. Ælt mel og andet i.
  2. Hæve i 30 min
  1. Dejen deles i 3 lige store dele
  1. Hæve 2-3 min.
  1. Rul hver kugle ud til en dejpølse. I ca. 24 cm længde
  1. Og form den til boller (8 boller i hver pølse)
  2. Rul til firkant og kom fyld i og luk bollen.
  3. Pensle med sammenpiskket æg

Fastelavnsboller(Odenses)

30. januar 2013

12:44

20 stk. ca.

300 g mel

75 g margarine

1½ dl mælk

30 g gær

1 æg

50 g sukker

Fyld

75 g revet Original ODENSE Marcipan

75 g flormelis med valgfri smag

75 g margarine

1

Mel og margarine smuldres sammen. Gæren røres ud i mælken og tilsættes sammen med de øvrige ingredienser. Sættes til hævning i 30 minutter.

2

Fyld: Bland flormelis og revet marcipan sammen. Ælt blandingen sammen med margarine.

3

Dejen slås ned og formes til boller. Rul ud til cirkler. Læg 1 tsk. (Ca. 10 g) fyld pr. bolle. Luk dejen sammen om fyldet. Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir med samlingen nederst. Pensl med æg. Lad dem hæve i 30 minutter. Bag bollerne ved 225° C til de er gyldenbrune.

4

Pynt de afkølede boller som klovnehoveder, Spiderman edderkoppespind, mariehøne eller humlebi - kun fantasien sætter grænser!

Uhm de lyder gode begge to, tak for det  

Anmeld

30. januar 2013

Peanut

Har brugt denne siden første gang jeg fandt den. 

http://dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=23663&sognavn=fastelavnsboller

Den er godt nok fedtfattig, men det synes jeg ikke man smager. Bollerne er super gode 

Anmeld

30. januar 2013

Muffin_girl

Kia2013 skriver:

Dem her virker HVER gang for mig.. 

http://www.amo.dk/opskrifter/anledninger/vinterbagning/fastelavnsboller-med-cremefyld/

Men så laver jeg bare en anden creme ..

Anmeld

30. januar 2013

Maja_4000

Jeg brugte Arlas sidste år .. De var gode

Anmeld

30. januar 2013

Fenja09

AalborgPigen skriver:

Dem her virker HVER gang for mig.. 

http://www.amo.dk/opskrifter/anledninger/vinterbagning/fastelavnsboller-med-cremefyld/

Men så laver jeg bare en anden creme ..

Den ser god ud - har aldrig lavet fastelavnsboller, men overvejer da lige din opskrift  

Der er en ting jeg ikke forstår ( nu er jeg ikke den store kagespiser, så ved ikke lige hvordan det er med fastelavnsboller ) er cremen ikke fyldet i bollerne? Det er fordi der står "Vaniliecreme" og fyld: 100 g hakket chokolade - hvad skal chokoladen bruges til?

Og hvilken creme bruger du?

/Fenja

Anmeld

30. januar 2013

Muffin_girl

Fenja09 skriver:

Den ser god ud - har aldrig lavet fastelavnsboller, men overvejer da lige din opskrift  

Der er en ting jeg ikke forstår ( nu er jeg ikke den store kagespiser, så ved ikke lige hvordan det er med fastelavnsboller ) er cremen ikke fyldet i bollerne? Det er fordi der står "Vaniliecreme" og fyld: 100 g hakket chokolade - hvad skal chokoladen bruges til?

Og hvilken creme bruger du?

/Fenja

Jo men det er jo en vanilliecreme man skal bruge  

Og chokoladen er EKSTRA fyld.. Det kunne også være marcipan, syltetøj, nougat, remonce osv Det her er bare et forslag..

Enten kan du købe en kagecreme, og så ikke putte så meget mælk i - da den skal være tyk så den ikke flyder ud.. 

Ellers er der mange der bruger sådan en pakke vanilie budding pulver.. 

Jeg plejer at lave min creme selv.. 

Den her opskrift har jeg brugt nogle gange

Creme:
Vanilje, kornene fra 1 vaniljestang
2 æg
30 g. sukker
4 spsk. maizena
5 dl mælk

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Rør dem sammen med lidt af sukkeret, således at kornene kan skille sig fra hinaden (et tip fra Mette Blomsterberg). Pisk æg, sukker, maizena og vanilje godt sammen. Varm mælken til lige under kogepunktet (sådan ca.) og bland den med æggeblandingen. Hæld blandingen af æg og mælk tilbage i gryden og opvarm mens der piskes til cremen bliver tyk. Lad den køle af inden brug.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.