Gigl skriver:
Ved ikke lige om nogen allerede har skrevet det, men bræk-reflekser starter med at sidde yderligt på tungen og med den meget tidlige udvikling flytter den bagover på tungen og ned til halsen.. vednogle børn sker denne udvikling senere.
Det var hvad jeg fik at vide af en fysioterapeut, da jeg arbejdede med en lille pige på 10 mdr der også lignede en med brækfornemmelser når hun skulle spise (hun kastede også maden op af og til)
Rådet var; ikke presse, men stimuler alligevel så skal udviklingen nok ske gradvist. Prøv evt at give hende maden ind i kinden (så vidt muligt) da det ikke skulle fremprovokere fornemmelsen. Start med meget flydende og væn hende til konsistensen af 'klumper' ved at give hende bananskiver el. lign i hånden, som hun måske vil tygge på.
Nogenlunde det ville jeg ha' skrevet, kloge kvinde.. 
Til TS:
Vores ældste var på samme måde.
Undgå - øh..- "klistrede" ting som fx kartoffelmos, der let sætter sig i ganen og fremkalder opkasten.
Brug skemad, som kan spises nogenlunde problemfrit alene ved hjælp af sutterefleksen (fx pære/æblemos fra Semper). Det er en god overgang.
Bruger lillepigen sut? Hvis ja, - har I så overvejet at skifte til lidt større? Sutten er med til at holde brækrefleksen i skak, i det hun bliver vant til, at der godt kan være noget fremmed men helt uskadeligt - endda rart - i munden.
Bare giv tid, tror nok vores ældste kom efter det omkring 9 mdrs alderen...

Anmeld