Bedsteforældre-jalousi....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.820 visninger
12 svar
0 synes godt om
23. januar 2013

Anonym trådstarter

Nu står jeg og har termin lige om lidt, og har en meget jalous mor  Det hænger sådan sammen at pga. tidligere amme-problemer, så har min mand og jeg denne gang valgt at jeg skal være indlagt nogle dage, indtil mælken er løbet til og amningen er godt igang... For at få det til at hænge sammen herhjemme, kan det så blive nødvendigt at vores 2 børn (næsten 2 og næsten 6) får en enkelt overnatning og en dag hos farmor og farfar, for at far kan vente med at starte barsel til jeg kommer hjem fra sygehuset... Mormor har tilbudt at de kunne komme og hente ungerne fra institution (de bor i jylland), men grundet storebrors sensitivitet og et behandlingsforløb han er i gang med, er det fra de professionelles side ikke anbefalelsesværdigt at han pt. bliver taget ud af sine vante rammer, da han i forvejen vil komme i en situation hvor han har brug for sin trygge, vante hverdag... 

Nå, men det der er, er at mormor er så ramt af jalousi, så det er lige før det ikke er til at holde ud - hun kommer med stikpiller hver dag om at det er ærgerligt at de ikke kan komme og hente ungerne når jeg har født, at det er træls at de skal op til farmor og farfar, at hun jo kan tage en akut fridag så de slet ikke skal i institution den dag baby bliver født, at hun har 3 feriedage hun kan bruge, så de ikke skal i institution så længe jeg er på sygehuset osv osv... 

Det er også alt sammen meget sødt af hende, men hun kan simpelthen ikke se behovet for at vi fastholder vores hverdag herhjemme... Så nu er jeg lige ved at eksplodere, og siger til mig selv at så må hun bare vente med at få mere info til baby er født... Men synes da bare det er så træls, og gør de sidste dage af graviditeten rigtig øv synes jeg 

Nå, skulle bare lige ud med det, og hører da gerne fra andre hvordan de har taklet bedsteforældre-jalousi, for det er ikke kun i den her situation hun er sådan... Det sidste hun meddelte var at hun ville tage en akut fridag dagen efter jeg havde født, lige så snart jeg gav besked om at jeg har født - det gør næsten at man har lyst til at vente med at give besked til lidt op af dagen, hvis jeg føder om aftenen, så vores egne børn kan nå at komme og se baby inden bedsteforældrene kommer dumpende...

Det skal lige siges at farmor på ingen måde giver udtryk for den samme jalousi...

Gode råd modtages med kyshånd 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2013

serinasmor

Anonym skriver:

HHmHmmNu står jeg og har termin lige om lidt, og har en meget jalous mor  Det hænger sådan sammen at pga. tidligere amme-problemer, så har min mand og jeg denne gang valgt at jeg skal være indlagt nogle dage, indtil mælken er løbet til og amningen er godt igang... For at få det til at hænge sammen herhjemme, kan det så blive nødvendigt at vores 2 børn (næsten 2 og næsten 6) får en enkelt overnatning og en dag hos farmor og farfar, for at far kan vente med at starte barsel til jeg kommer hjem fra sygehuset... Mormor har tilbudt at de kunne komme og hente ungerne fra institution (de bor i jylland), men grundet storebrors sensitivitet og et behandlingsforløb han er i gang med, er det fra de professionelles side ikke anbefalelsesværdigt at han pt. bliver taget ud af sine vante rammer, da han i forvejen vil komme i en situation hvor han har brug for sin trygge, vante hverdag... 

Nå, men det der er, er at mormor er så ramt af jalousi, så det er lige før det ikke er til at holde ud - hun kommer med stikpiller hver dag om at det er ærgerligt at de ikke kan komme og hente ungerne når jeg har født, at det er træls at de skal op til farmor og farfar, at hun jo kan tage en akut fridag så de slet ikke skal i institution den dag baby bliver født, at hun har 3 feriedage hun kan bruge, så de ikke skal i institution så længe jeg er på sygehuset osv osv... 

Det er også alt sammen meget sødt af hende, men hun kan simpelthen ikke se behovet for at vi fastholder vores hverdag herhjemme... Så nu er jeg lige ved at eksplodere, og siger til mig selv at så må hun bare vente med at få mere info til baby er født... Men synes da bare det er så træls, og gør de sidste dage af graviditeten rigtig øv synes jeg 

Nå, skulle bare lige ud med det, og hører da gerne fra andre hvordan de har taklet bedsteforældre-jalousi, for det er ikke kun i den her situation hun er sådan... Det sidste hun meddelte var at hun ville tage en akut fridag dagen efter jeg havde født, lige så snart jeg gav besked om at jeg har født - det gør næsten at man har lyst til at vente med at give besked til lidt op af dagen, hvis jeg føder om aftenen, så vores egne børn kan nå at komme og se baby inden bedsteforældrene kommer dumpende...

Det skal lige siges at farmor på ingen måde giver udtryk for den samme jalousi...

Hmm..

Hvis mormor har mulighed for at tage 3 sammenhængende fridage var det så en mulighed at lade hende passe ungerne i jeres hjem og de så kan komme i institution osv som de er vant til ?

Ellers har jeg ikke de vilde ideer

Anmeld

23. januar 2013

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Hmm..

Hvis mormor har mulighed for at tage 3 sammenhængende fridage var det så en mulighed at lade hende passe ungerne i jeres hjem og de så kan komme i institution osv som de er vant til ?

Ellers har jeg ikke de vilde ideer

Det kan jeg godt se muligheden for, problemet, som faktisk er et problem, er at mormor er meget dominerende i forhold til at overnatte her -  og det ville på ingen måde skabe en god stemning imellem min mand og mor - er ikke i tvivl om at ungerne ville elske det, men det ville højst sandsynligt ende ud i at ungerne ikke ville have sin normale hverdag, samt at min mand ikke ville føle sig velkommen i sit eget hjem... og så ville det nærmest være noget med at hun ville komme på besøg på barselsgangen hver dag, og meningen er netop at jeg skal have ro, da de to andre gange jeg gerne ville amme er gået galt bl.a. pga. stress relateret til barselsbesøg...

Anmeld

23. januar 2013

sandramor

Hmm jeg vil også sige som Serenasmor siger forstår jeg egentlig heller ikke rigtig hvorfor mormor ikke kan komme og være lidt sammen med ungerne hvis hun alligevel kan tage nogle fridage....
At din mand så ikke vil føle sig hjemme i sit eget hjem sys jeg måske er en smule sippet.... Det er vel jeres hjem og jeres regler der gælder og det kan mormor vel indordne sig under så manden ikke føler sig som fremmed i sit eget hjem eller overtager hun hele hjemmet eller hvordan? Du kan vel sige til hende på en pæn måde at hun er meget velkommen men at hun blir nødt til at respektere at du har brug for ro og fred på barselsgangen og du derfor ikke kan have hende rendende....

Jaa jeg ved ikke.... Sys måske bare det er lidt synd og ærgerligt at mormor blir lukket helt ude af det som sikkert også for hende er en stor oplevelse...... Og jaaah forstår måske godt hvis hun føler sig lidt overset.....

Anmeld

23. januar 2013

Team Putte

Anonym skriver:

Nu står jeg og har termin lige om lidt, og har en meget jalous mor  Det hænger sådan sammen at pga. tidligere amme-problemer, så har min mand og jeg denne gang valgt at jeg skal være indlagt nogle dage, indtil mælken er løbet til og amningen er godt igang... For at få det til at hænge sammen herhjemme, kan det så blive nødvendigt at vores 2 børn (næsten 2 og næsten 6) får en enkelt overnatning og en dag hos farmor og farfar, for at far kan vente med at starte barsel til jeg kommer hjem fra sygehuset... Mormor har tilbudt at de kunne komme og hente ungerne fra institution (de bor i jylland), men grundet storebrors sensitivitet og et behandlingsforløb han er i gang med, er det fra de professionelles side ikke anbefalelsesværdigt at han pt. bliver taget ud af sine vante rammer, da han i forvejen vil komme i en situation hvor han har brug for sin trygge, vante hverdag... 

Vi har samme problem her.. Meget frembrusende mormor der er bange for at gå glip af det mindste, og mere stille og rolig farmor der forventer vi giver nyt når der er noget..

Jeg har måttet sige til min mor at hun skal slappe af.. Hun er ikke den eneste bedsteforældre og der skal være plads til alle! Hvis hverdagen er så vigtig hjemme hos jer, så sig det med det! Og fortæl hvordan du har det med at hun hele tiden stikker til jeres beslutning. Min mor blev små-sur til at starte med men så fattede hun budskabet og bakkede lidt ud

Anmeld

23. januar 2013

Doffie

sandramor skriver:

Hmm jeg vil også sige som Serenasmor siger forstår jeg egentlig heller ikke rigtig hvorfor mormor ikke kan komme og være lidt sammen med ungerne hvis hun alligevel kan tage nogle fridage....
At din mand så ikke vil føle sig hjemme i sit eget hjem sys jeg måske er en smule sippet.... Det er vel jeres hjem og jeres regler der gælder og det kan mormor vel indordne sig under så manden ikke føler sig som fremmed i sit eget hjem eller overtager hun hele hjemmet eller hvordan? Du kan vel sige til hende på en pæn måde at hun er meget velkommen men at hun blir nødt til at respektere at du har brug for ro og fred på barselsgangen og du derfor ikke kan have hende rendende....

Jaa jeg ved ikke.... Sys måske bare det er lidt synd og ærgerligt at mormor blir lukket helt ude af det som sikkert også for hende er en stor oplevelse...... Og jaaah forstår måske godt hvis hun føler sig lidt overset.....

Anmeld

23. januar 2013

isabellasmor

sandramor skriver:

Anmeld

23. januar 2013

MinNoah

Her har vi en Farmor der er som du beskriver... Og generelt er begge hold bedsteforældre meget inde over os - for meget indimellem, føler lidt det kan kvæle min mands og mit forhold...

Er sgu hårdt arbejde at "Ligefordele" bedsteforældrenes tid med barnebarnet samtidig med man har venner og andet familie man også gerne vil ses med!

Ved ikke hvad du skal gøre... står ofte selv ii situationer hvor det er mega svært

Anmeld

23. januar 2013

Anonym trådstarter

sandramor skriver:

Det er vores hjem og vores regler, men vi snakker altså virkelig dominerende mormor her, som ikke forstår og respekterer regler der bliver sat.... Og at kalde min mand sippet ville jeg ikke gøre, men min mor kan ikke engang forstå at trække sig lidt tilbage ind imellem, og respektere den måde vi gør tingene på... Juleaften var også ved at blive ødelagt, fordi at når min mor og far er her, kan de ikke finde ud af at ligge deres stridigheder af derhjemme, hvilket resulterede i at min mor, får og søster gik og skændtes over først en hasselnød min far kom til at spise, og dagen efter fordi min lillesøster (20) ikke kunne "finde ud af" at ligge bacon på et stykke bagepapir...

Anmeld

23. januar 2013

Anonym trådstarter

MinNoah skriver:

Her har vi en Farmor der er som du beskriver... Og generelt er begge hold bedsteforældre meget inde over os - for meget indimellem, føler lidt det kan kvæle min mands og mit forhold...

Er sgu hårdt arbejde at "Ligefordele" bedsteforældrenes tid med barnebarnet samtidig med man har venner og andet familie man også gerne vil ses med!

Ved ikke hvad du skal gøre... står ofte selv ii situationer hvor det er mega svært

Ja, det bliver faktisk noget der kan fylde meget, selv om man prøver at sige fra.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.