Hvad siger I, når der bliver sagt tak for mad?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Har stemt blankt, da vi her hjemme siger alle tre muligheder!

Og tit siger vi faktisk også " Tak for mad, velbekom, nu er maven ikke mere tom "  vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2013

Miss Kat

Hvis vi har gæster, siger jeg velbekomme. Hvis det er min mand, siger jeg selv tak.

Anmeld

19. januar 2013

Miss Kat

Mor og meget mere skriver:

Velbekomme - ikke velbekommeN - er standardsvaret. Det betyder jo bare "må det bekomme dig/jer vel" og kan derfor også siges, når folk spiser, og man kommer ind til dem. 

Anmeld

19. januar 2013

Kongmulle

LufLuf skriver:

God aften

Tænkte på hvad siger I til den person der siger tak for mad?
Jeg sad og tænkte over det efter maden og blev egentlig i tvivl om hvad man siger, altså om der er noget præcist

Kæresten siger tit tak for mad selv om det er ham der både har handlet og lavet mad, og ved bare ikke hvad jeg skal sige, men blev enig med mig selv at jeg ville foretrække "Selv tak"

Hvad vil I sige?

Min farmor siger altid Velbekommen når vi børnebørn siger tak for mad

Jeg har altid sagt Velbekommen gjorde vi også hjemme

Anmeld

19. januar 2013

Benjamins'mor

Velbekomme.

Anmeld

19. januar 2013

Camilla..

Frk.S skriver:

Hvis jeg har lavet maden siger jeg velbekomme.

Hvis vi har lavet maden sammen siger jeg selv tak. 

Anmeld

19. januar 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Mor og meget mere skriver:

Velbekomme - ikke velbekommeN - er standardsvaret. Det betyder jo bare "må det bekomme dig/jer vel" og kan derfor også siges, når folk spiser, og man kommer ind til dem. 

Ja, det er jeg også opdraget med at sige, hvis man støder på folk, der spiser

Anmeld

19. januar 2013

henh01

Vi siger selv tak. Jeg siger også selv tak for mad selvom det er mig der har stået med hele gildet.
Det stammer jo også meget fra kristendommen, at man takker gud for maden man fik, så selvom jeg har lavet maden siger jeg tak alligevel. (og nej vi beder ikke bordbøn, men jeg tror det kommer sig deraf: "Tak for mad")

Anmeld

19. januar 2013

Sabsy

henh01 skriver:

Vi siger selv tak. Jeg siger også selv tak for mad selvom det er mig der har stået med hele gildet.
Det stammer jo også meget fra kristendommen, at man takker gud for maden man fik, så selvom jeg har lavet maden siger jeg tak alligevel. (og nej vi beder ikke bordbøn, men jeg tror det kommer sig deraf: "Tak for mad")

Præcis.. Jeg er også mest til selv tak, da jeg direkte har kontakt med ordet tak.. Det er vigtigt for mig

Anmeld

19. januar 2013

Lusi

Er vokset op med at sige tak for mad og min mor sagde altid velbekommen.
Det samme gør jeg nu..

Jeg siger også velbekommen, hvis jeg kommer ind og folk spiser.
Er opdraget til at være høflig, så det sidder bare printet ind i mig, men hvorfor man lige siger "velbekommen" ved jeg altså ik..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.