Hjælp - vedr. banklån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2013

Tvebakken

Mor og meget mere skriver:

Jeg kan ikke på stående fod gennemskue, hvad renten på det nuværende lån er. Jeg regner det sådan ud, at når vi i praksis afdrager med 1100 pr. kvartal, dvs. 4400 om året, så vil det tage os endnu 7,5 år at betale det ud - 33.000 divideret med 4400 - er det forkert? 

Hvis det er rigtigt, kan vi på et halvt år ekstra samt 71 kr. mere månedligt få ekstra 27.000 i hånden her og nu. 

Vi kan godt låne 30.000 i stedet - det vil så over fx fem år koste 590 kr. om måneden, over syv år 441 kr. om måneden. Det er ud fra mit regnestykke ovenfor noget mere favorabelt end det nuværende lån. 

Dog vil vi virkelig gerne have de ekstra 27.000, og da vi de næste syv år kun vil få færre udgifter, virker det både fristende og ansvarligt. 

ÅOP er 5,53 % på fagforeningslånet. 

TAK for hjælpen so far 

Hej igen,

Jeg synes åop på 5,53% for et forbrugslån lyder rigtig, rigtig billigt!
Hvis der ikke er andre ting, der kan spille ind (er i bundet af andre forhold, kan i ikke skifte fagforening - hvis det overhovedet ville være relevant, risiko for at lånet opsiges i utide, osv.), så ville jeg ikke betænke mig på at skifte låneudbyder, med det, du skriver her.

Om I så skal låne de ekstra penge, det er jo kun jer selv, der kan vide det. :-)

Grunden til, at du ikke bare kan gange din låneafbetaling op og regne restløbetiden ud, før lånet er betalt er, at du på den måde ikke får effekten af, at mere og mere af din ydelse går til afdrag i stedet for renter, i takt med, at du betaler mere af på lånet. Det vil altså langsomt skifte, så din reelle betaling på lånet stiger over tid(ved fastholdt rente og ydelse). Hmm, kan se, jeg falder tilbage i de gamle terminologier, det er altså ikke for at lyde klog, ved bare ikke lige, hvad jeg ellers skal kalde det. Håber du er med på meningen?

Ellers sig til, så kan jeg sende dig et regneark, jeg lavede da jeg selv legede med at regne lån ud. :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.