Mor og meget mere skriver:
Jeg er økonomisk analfabet, og min mand er endnu mere håbløs til tal, så jeg håber, nogen kan hjælpe.
Vi har et banklån på oprindeligt 40.000 kr. Det er nu nede i ca. 33.000, men det går LANGSOMT, synes jeg. Hver måned afsrager vi med 700 kroner - heraf går ca. 1100 til rente hvert kvartal. Altså - 2100 i afdrag pr. kvartal giver kun ca. 1000 kroners nedskrivning.
Via min fagforening kan jeg tage et lån på 60.000 kroner og afdrage det med 771 kr. pr. Måned over 8 år. Renten er 4,8.Jeg kan altså for ekstra 71 kr. Om måneden betale banklånet på 33.000 ud og låne 27.000 oveni, hvilket vi godt kan bruge.
Lyder det ikke som en klog beslutning, eller har jeg overset noget? Det koster 1400 i oprettelse, men det skulle vi alligevel betale, hvis vi forøgede banklånet.
Med de oplysninger du giver, altså:
Lånets størrelse: 33.000
Afdrag Per måned: 700
Restgæld efter 1 kvartal: 32.000 (1000 i reelt afdrager per kvartal)
Så vil jeg anslå at i i øjeblikket har en rente i nærheden af de 13% - er det rigtigt?
Og ud fra det, så lyder det som en ok deal, med et lån til 4,8%, specielt hvis de eneste gebyrer er oprettelsen på de 1400.
Jeg vil dog gætte på, at i er ude af de andet lån (hvis forudsætningerne holder stik) efter ca 5,5 år - så der er jo en længere låneperiode på det andet lån - men kommet jo så an på, om i kan undvære de ekstra penge.
Det er ikke muligt at tage lån i fagforeningen kun svarende til de 33.000 i skylder?
Så vil du nemlig kunne betale det ud på på lige omkring 4 år, hvis vilkårene ellers holder?