Hjælp - vedr. banklån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

775 visninger
10 svar
0 synes godt om
12. januar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er økonomisk analfabet, og min mand er endnu mere håbløs til tal, så jeg håber, nogen kan hjælpe. 

Vi har et banklån på oprindeligt 40.000 kr. Det er nu nede i ca. 33.000, men det går LANGSOMT, synes jeg. Hver måned afsrager vi med 700 kroner - heraf går ca. 1100 til rente hvert kvartal. Altså - 2100 i afdrag pr. kvartal giver kun ca. 1000 kroners nedskrivning. 

Via min fagforening kan jeg tage et lån på 60.000 kroner og afdrage det med 771 kr. pr. Måned over 8 år. Renten er 4,8.Jeg kan altså for ekstra 71 kr. Om måneden  betale banklånet på 33.000 ud og låne 27.000 oveni, hvilket vi godt kan bruge. 

Lyder det ikke som en klog beslutning, eller har jeg overset noget? Det koster 1400 i oprettelse, men det skulle vi alligevel betale, hvis vi forøgede banklånet. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2013

modesty

Mor og meget mere skriver:

Jeg er økonomisk analfabet, og min mand er endnu mere håbløs til tal, så jeg håber, nogen kan hjælpe. 

Vi har et banklån på oprindeligt 40.000 kr. Det er nu nede i ca. 33.000, men det går LANGSOMT, synes jeg. Hver måned afsrager vi med 700 kroner - heraf går ca. 1100 til rente hvert kvartal. Altså - 2100 i afdrag pr. kvartal giver kun ca. 1000 kroners nedskrivning. 

Via min fagforening kan jeg tage et lån på 60.000 kroner og afdrage det med 771 kr. pr. Måned over 8 år. Renten er 4,8.Jeg kan altså for ekstra 71 kr. Om måneden  betale banklånet på 33.000 ud og låne 27.000 oveni, hvilket vi godt kan bruge. 

Lyder det ikke som en klog beslutning, eller har jeg overset noget? Det koster 1400 i oprettelse, men det skulle vi alligevel betale, hvis vi forøgede banklånet. 

Du skriver ikke hvor lang tid det vil tage at nedbringe jeres eksisterende lån?

Du skriver heller ikke hvad renten på jeres eksisterende lån er, men den er sandsynligvis en hel del over 4,8.

Så jo, det lyder som en god deal.

Anmeld

13. januar 2013

Lucky05

4,8% er ikke meget på et "forbrugslån". Har i tjekket hvad den årlige rente ligger på? 

Hvis i har behov for de ekstra nu, og den årlige rente også ser fin ud, kan jeg ikke se problemet heller. selvom det altid er træls at skylde penge, uden man har så meget for dem.  

Anmeld

13. januar 2013

Tvebakken

Lucky05 skriver:

4,8% er ikke meget på et "forbrugslån". Har i tjekket hvad den årlige rente ligger på? 

Hvis i har behov for de ekstra nu, og den årlige rente også ser fin ud, kan jeg ikke se problemet heller. selvom det altid er træls at skylde penge, uden man har så meget for dem.  

Mener du ikke her de årlige omkostninger i procent?
Altså, det der som regel opgives som åop, hvilken er en pligt, at de skal oplyse om.

Til ts, du skal sammenligne åop, som er et mål for de samlede omkostninger ved at optage lånet. Der er to typer omkostninger ved at tage et lån - renten, som ofte er den folk snakker mest om, og så gebyrerne, som ved nogle låntyper kan være rigtig dyrt (eksempel kunne være, at man skal betale 25 kr hver gang man afdrager i 'faktureringsgebyr').
Det nytter altså ikke noget at fokusere udelukkende på renten, men bør kigge på de samlede omkostninger.

Et andet element kan være, om renten er fast eller variabel? Det kan også have betydning, hvis du sammenligner lån.

Anmeld

13. januar 2013

Lucky05

Tvebakken skriver:

Mener du ikke her de årlige omkostninger i procent?
Altså, det der som regel opgives som åop, hvilken er en pligt, at de skal oplyse om.

Til ts, du skal sammenligne åop, som er et mål for de samlede omkostninger ved at optage lånet. Der er to typer omkostninger ved at tage et lån - renten, som ofte er den folk snakker mest om, og så gebyrerne, som ved nogle låntyper kan være rigtig dyrt (eksempel kunne være, at man skal betale 25 kr hver gang man afdrager i 'faktureringsgebyr').
Det nytter altså ikke noget at fokusere udelukkende på renten, men bør kigge på de samlede omkostninger.

Et andet element kan være, om renten er fast eller variabel? Det kan også have betydning, hvis du sammenligner lån.

Nemlig. tak.. 

Det kan hurtigt blive forvirrende med alle de tal. 

Anmeld

13. januar 2013

Tvebakken

Lucky05 skriver:

Nemlig. tak.. 

Det kan hurtigt blive forvirrende med alle de tal. 

Meget!
Jeg har netop været igennem tonsvis af beregninger på huslån, ind imellem en jungle - og så er jeg endda uddannet økonom!

Anmeld

13. januar 2013

Lucky05

Tvebakken skriver:

Meget!
Jeg har netop været igennem tonsvis af beregninger på huslån, ind imellem en jungle - og så er jeg endda uddannet økonom!

Der er bare mange der tænker på renten, og så kan man godt komme lidt i klemme. man skal passe på.. men godt du havde lidt mere styr på det, end mig.

Anmeld

13. januar 2013

Tvebakken

Med de oplysninger du giver, altså:
Lånets størrelse: 33.000
Afdrag Per måned: 700
Restgæld efter 1 kvartal: 32.000 (1000 i reelt afdrager per kvartal)

Så vil jeg anslå at i i øjeblikket har en rente i nærheden af de 13% - er det rigtigt?

Og ud fra det, så lyder det som en ok deal, med et lån til 4,8%, specielt hvis de eneste gebyrer er oprettelsen på de 1400.

Jeg vil dog gætte på, at i er ude af de andet lån (hvis forudsætningerne holder stik) efter ca 5,5 år - så der er jo en længere låneperiode på det andet lån - men kommet jo så an på, om i kan undvære de ekstra penge.

Det er ikke muligt at tage lån i fagforeningen kun svarende til de 33.000 i skylder?
Så vil du nemlig kunne betale det ud på på lige omkring 4 år, hvis vilkårene ellers holder?

Anmeld

13. januar 2013

Mor og meget mere

Tvebakken skriver:

Med de oplysninger du giver, altså:
Lånets størrelse: 33.000
Afdrag Per måned: 700
Restgæld efter 1 kvartal: 32.000 (1000 i reelt afdrager per kvartal)

Så vil jeg anslå at i i øjeblikket har en rente i nærheden af de 13% - er det rigtigt?

Og ud fra det, så lyder det som en ok deal, med et lån til 4,8%, specielt hvis de eneste gebyrer er oprettelsen på de 1400.

Jeg vil dog gætte på, at i er ude af de andet lån (hvis forudsætningerne holder stik) efter ca 5,5 år - så der er jo en længere låneperiode på det andet lån - men kommet jo så an på, om i kan undvære de ekstra penge.

Det er ikke muligt at tage lån i fagforeningen kun svarende til de 33.000 i skylder?
Så vil du nemlig kunne betale det ud på på lige omkring 4 år, hvis vilkårene ellers holder?

Jeg kan ikke på stående fod gennemskue, hvad renten på det nuværende lån er. Jeg regner det sådan ud, at når vi i praksis afdrager med 1100 pr. kvartal, dvs. 4400 om året, så vil det tage os endnu 7,5 år at betale det ud - 33.000 divideret med 4400 - er det forkert? 

Hvis det er rigtigt, kan vi på et halvt år ekstra samt 71 kr. mere månedligt få ekstra 27.000 i hånden her og nu. 

Vi kan godt låne 30.000 i stedet - det vil så over fx fem år koste 590 kr. om måneden, over syv år 441 kr. om måneden. Det er ud fra mit regnestykke ovenfor noget mere favorabelt end det nuværende lån. 

Dog vil vi virkelig gerne have de ekstra 27.000, og da vi de næste syv år kun vil få færre udgifter, virker det både fristende og ansvarligt. 

ÅOP er 5,53 % på fagforeningslånet. 

TAK for hjælpen so far 

Anmeld

13. januar 2013

Mor og meget mere

Lucky05 skriver:

Der er bare mange der tænker på renten, og så kan man godt komme lidt i klemme. man skal passe på.. men godt du havde lidt mere styr på det, end mig.

ÅOP er på 5,53 % på det lån, vi ønsker os - og jeg har ingen info om rente og ÅOP på vores nuværende lån, men se evt. mit forrige indlæg. Tak for hjælpen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.