2 små børn - hvordan ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar 2013

(august)

Hej 

Synes lige jeg vil bidrage lidt. Vi har to piger med knap 17 mdr i mellem og jeg vil sige det har og er stadig til tider hårdt. Nu er den "store" 2 år og 5mdr og den lille er 1 år.

Jeg synes de første 3mdr var hårdest, da det er der, i vores tilfælde, at den lille havde mest brug for mig og ikke sov ret meget om dagen, men tilgengæld som igennem om natten ca. 20-5.30, hvor vi alligevel skal op.

Derefter er det blevet bedre og bedre og som der bliver sagt er den store ikke stor og har stadig rigtig mange behov for at blive taget op og løftet på.

Vi gjorde det at når min mand kom hjem fra arbejde tog han den lille, så jeg kan nå at være sammen med den store lidt alene og ellers har de måttet lege ved siden af hinanden, da de jo ikke kan lege sammen når de er så små.

Nu er de ved at være "store" begge to og leger lidt mere med (parallel) leg.

En ting der er vigtig når man har to tæt på hinanden er at når den lille skal skiftes, ammes osv, så er det den lille som skal og ikke mor eller far. På den måde føler den store ikke at vi som forældre ikke har tid, men det er lillesøster som har brug for noget. f.eks hvis der skal skiftes ble sagde jeg i starten "øjeblik jeg skal lige skifte ble på lillesøster" det ændrede vi efter gode råd til "lillesøster skal have skiftet ble vil du med ud og skifte ble". Så blev det hendes eget valg om hun ville deltage eller ej og vidste også at hvis hun ikke ville med måtte hun vente til vi var færdige.

Beklager hvis det er lidt rodet :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2013

spj

Som andre siger så lærer man at finde tiden til begge også må man tilsidesætte sine egne behov til de sover.

Jeg har 2 med 2,5 år imellem. Den store er 2,8 år og den lille er knap 4 måneder. Jeg har dem begge hjemme, så jeg har ikke meget tid til mig selv, men jeg elsket at have så meget tid sammen med mine børn. Der er selvfølgelig dage hvor jeg tænker, at det er for hårdt, men det er så få dage i forhold til alle de gode dage hvor vi bare hygger.

Vi er altid ude om formiddagen, hvor lillebror sover i barnevognen også er det storesøster der får alt opmærksomheden. Hun sover stadigvæk til middag og det passer så med at lillebror er vågen der også er det ham det får alt opmærksomheden. Om eftermiddagen hygger vi så alle sammen også kan vi fx sidde og tegne, male, lave perler eller læse bog for storesøster også leger vi lidt på gulvet hvor det er nogle ting der passer med lillebror.

Det er hårdt når de er små, men jeg er sikker på at de vil få det så godt sammen når de bliver større.

Som en anden siger, skal man huske at den store stadigvæk ikke er så stor og også skal have lov at putte ved mor og far og man ikke skal stille for store krav til dem.
Min evige dårlige samvittighed er, at efter lillebror er kommet har han overtaget barnevognen og storesøster må selv gå når jeg er alene med dem. Vi har købt sådan et ståbræt til hende også har hun en løbecykel, men nogen gange er hun bare træt og gider ikke stå eller cykel. Det kan jeg godt have det dårligt med, for hun er jo stadigvæk ikke så stor.

Anmeld

10. januar 2013

Tulle28

spj skriver:

Som andre siger så lærer man at finde tiden til begge også må man tilsidesætte sine egne behov til de sover.

Jeg har 2 med 2,5 år imellem. Den store er 2,8 år og den lille er knap 4 måneder. Jeg har dem begge hjemme, så jeg har ikke meget tid til mig selv, men jeg elsket at have så meget tid sammen med mine børn. Der er selvfølgelig dage hvor jeg tænker, at det er for hårdt, men det er så få dage i forhold til alle de gode dage hvor vi bare hygger.

Vi er altid ude om formiddagen, hvor lillebror sover i barnevognen også er det storesøster der får alt opmærksomheden. Hun sover stadigvæk til middag og det passer så med at lillebror er vågen der også er det ham det får alt opmærksomheden. Om eftermiddagen hygger vi så alle sammen også kan vi fx sidde og tegne, male, lave perler eller læse bog for storesøster også leger vi lidt på gulvet hvor det er nogle ting der passer med lillebror.

Det er hårdt når de er små, men jeg er sikker på at de vil få det så godt sammen når de bliver større.

Som en anden siger, skal man huske at den store stadigvæk ikke er så stor og også skal have lov at putte ved mor og far og man ikke skal stille for store krav til dem.
Min evige dårlige samvittighed er, at efter lillebror er kommet har han overtaget barnevognen og storesøster må selv gå når jeg er alene med dem. Vi har købt sådan et ståbræt til hende også har hun en løbecykel, men nogen gange er hun bare træt og gider ikke stå eller cykel. Det kan jeg godt have det dårligt med, for hun er jo stadigvæk ikke så stor.

http://www.trendsales.dk/listings/carena-double-sw ing-tvillinge-klapvogn/28929791?pn=4&rt=ssr&am p;search=carena&status=1

De her kan ofte fås meget billigt på dba eller trendsales. Der er også 2,5 år mellem mine piger og det er simpelthen guld værd at have en vogn de begge kan være i.

Anmeld

10. januar 2013

2babygirls

LilleChelle skriver:

Hvordan får i tid til to små børn ?

Jeg føler ikke jeg laver andet end at aktivere, made, skifte osv. med baby. Så jeg kan slet ikke lige se hvordan man skal få tid til den store også. 

Fortæl mig ... 

Nu bliver min datter storesøster om lidt og hun er 2.3 år nu og meget selvstændig i hendes leg, så jeg kan ikke pt se at det skulle blive et problem, plus vi er to voksne til to børn.

Anmeld

10. januar 2013

spj

Tulle28 skriver:

http://www.trendsales.dk/listings/carena-double-sw ing-tvillinge-klapvogn/28929791?pn=4&rt=ssr&am p;search=carena&status=1

De her kan ofte fås meget billigt på dba eller trendsales. Der er også 2,5 år mellem mine piger og det er simpelthen guld værd at have en vogn de begge kan være i.

Jeg gad også virkelig godt have en vogn hvor de begge kunne sidde. Synes ind imellem det hæmmer mig lidt i af tage på længere ture med dem, fordi jeg ved hun vil blive for træt. Hvad for en vogn har du?

Anmeld

10. januar 2013

Hvem?

LilleChelle skriver:

Jeg føler ikke jeg laver andet end at aktivere, made, skifte osv. med baby. Så jeg kan slet ikke lige se hvordan man skal få tid til den store også. 

Fortæl mig ... 

Her er der 10,5 måned mellem drengene, og de er 2 år og ja 2 år, og det Er BØRN, BØRN OG BØRN og det er HERLIGT

Jeg er studerende på uni, så planlægger tit min tid selv, så det er prioteringsspørgsmål og MASSER af planlægnng

Anmeld

10. januar 2013

Tulle28

spj skriver:

Jeg gad også virkelig godt have en vogn hvor de begge kunne sidde. Synes ind imellem det hæmmer mig lidt i af tage på længere ture med dem, fordi jeg ved hun vil blive for træt. Hvad for en vogn har du?

Vi har en Mountain Buggy duet og er vildt glade for den. Vi fik et ret stort tilskud fra min mor, men kiggede også på Carena'en. Jeg er virkelig glad for at vi har den, for min datter er også meget ofte helt vildt træt når vi skal hjem fra vuggestue og vil kun sidde. Vi har ellers også et ståbrædt, men det dur bare ikke på den tid af dagen og synes også det er rart at have styr på dem begge, hvis man f.eks. skal med tog, bus eller metro. Carena'en har jeg set til både 1.000,- og 1.500,- brugt.

Anmeld

10. januar 2013

morethanperfect

LilleChelle skriver:

Fortæl mig ... 

Det skal man nok bare vænne sig til .. Og det andet barn skal også vænne sig til der er en mere der også skal ha opmærksomhed

Der er 23 mdr. i mellem mine , så næsten 2 år , og det går helt fint ..
Vi har rigtig god tid om morgenen , fordi han bare skal i dagpleje og jeg har jo alligevel barsel , så vi hygger rigtig herhjemme inden han kommer i dagpleje .. Når han blir hentet sidder Oscar , Noel og jeg og leger på gulvet .. Noel syns det er sjovt at være med der hvor Oscar er , så det er jo bare dejligt

Oscar hjælper rigtig meget til med de huslige pligter og han elsker det .. Nogle gange går han bare ud og vasker tøj  

Anmeld

10. januar 2013

december-babyen

Vi har to skønne drenge herhjemme på henholdsvis 12 mdr og 1 mdr og det er sindssygt hårdt lige pt.
Dagene går kun op i madning, bleskift, få dem til at sove, aktivering og leg, oprydning og så lige de andre daglige gøremål oveni.
Vi er så "heldige" at min kæreste er på dagpenge og vi derfor er 2 til at hjælpes ad men stadigvæk er det sygt hårdt da den mindste ikke sover meget og er meget urolig i løbet af dagen og ofte græder hele aftenen og en del af natten med.

Planlægning bliver dog det vigtigste element når man feks skal ud af døren for det er ikke så ligetil eller hvis den ene voksne skal noget.

Skal lige nævnes vi også har en stor knægt på næsten 10 år som har lektier og diverse.

Vi tror på de små får en fantastisk bånd og glæde af hinanden senere hvilket er grunden til vi har valgt at få dem så tæt på hinanden men lige nu er det bare hårdt og udmattende.

Anmeld

10. januar 2013

hekran

LilleChelle skriver:

Fortæl mig ... 

Man vænner sig til de mest fantastiske ting

Vores størte forandring var at få det første barn (vi var 25), men for hvert barn der lægges til, kan vi simpelthen ikke huske, hvad vi fik dagene til at gå med inden den kom. Ok, det lyder som vi har et bjerg af børn. Det har vi dog ikke, men vi venter nr. 4 til august. Til den tid er den ældste stadig 5, men tæt på 6. Der er nemlig hhv 21, 23 og (bliver) 26 måneder mellem vores børn.

Min mand er tømrer og jeg er gymnasielærer. Vi arbejder begge fuld tid. Derudover er jeg børneklubleder og jeg synger også ca en gang om ugen. Min mand har (heldigvis) ikke noget udenfor arbejdstid udover venner Vi er så heldige at have venner, der er meget forstående overfor ALT. De har nemlig også flere børn, alt fra 2-4 og er også på alder med os (30).

Jeg vil bare sige, at du behøver ikke at bekymre dig. Jeg ved, du kommer til at gøre det alligevel, men jeg vil bare fortælle, at det kommer til at gå - uanser hvordan det går, så gør det det bare. Det kan føles hårdt, mens man står midt i en situation, men man reloader hver aften og er klar igen næste dag.

Jeg tror den største gave man kan give sine børn er en stærk familie og søskende.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvordan man finder tiden, men jeg kan forsikre dig, at det gør man. Det kan være at man så tager tiden fra andre ting, men det er midlertidigt 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.