Udlandet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.532 visninger
19 svar
0 synes godt om
7. januar 2013

Anonym trådstarter

Kan en far få lov at tage barnet med til udlandet en weekend uden morens accept?

de har fælles forældremyndighed

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2013

Helloo

Anonym skriver:

Kan en farfå lov at tage barnet til udlandet uden morens accept?

Nej ikke hvis i har fælles forældremyndighed. Tror jeg ihvertfald ik 

Anmeld

7. januar 2013

tinasmor

Anonym skriver:

Kan en farfå lov at tage barnet til udlandet uden morens accept?

Hvis I har fælles forældremyndighed så skal begge forældre give underskrift når barnet skal have pas, men derefter så tror jeg ikke derer noget der hindre far i at rejse (ferie) uden moderens accept. Dette er dog uden at jeg ved det 100 procent.

Hvis du er bange for at far vil tage barnet til udlandet og beholde barnet der, så vil jeg skynde mig at kontakte statsamtet og høre hvordan og hvorledes (hvis I ikke er sammen)

men igen er ikke sikker på overstående men ville lige svare og evt. få dit indlæget oppet.

Anmeld

7. januar 2013

An&Jo

tinasmor skriver:

Hvis I har fælles forældremyndighed så skal begge forældre give underskrift når barnet skal have pas, men derefter så tror jeg ikke derer noget der hindre far i at rejse (ferie) uden moderens accept. Dette er dog uden at jeg ved det 100 procent.

Hvis du er bange for at far vil tage barnet til udlandet og beholde barnet der, så vil jeg skynde mig at kontakte statsamtet og høre hvordan og hvorledes (hvis I ikke er sammen)

men igen er ikke sikker på overstående men ville lige svare og evt. få dit indlæget oppet.

Du har helt ret i det du skriver..

Selvfølgelig skal modparten informeres om at barnet skal med udenlands, men man kan ikke blande sig medmindre det går udover ens eget samvær..

Så snart passet er lavet er der ikke noget at gøre.. Men hvis der er fælles forældremyndighed og barnet har et pas, så har begge forældre jo også lidt indvilliget i at de begge må tage barnet med ud af landet..

Anmeld

7. januar 2013

PernilleogLouis

Jeg har fået at vide at de ik må rejse uden at bopælsforældre siger ja til det 

Anmeld

7. januar 2013

tinasmor

Det lyder som om der er meget uenighed Jeg tror det bedste vil være at kontakte statsamtet så du er helt sikker. Måske kan du så lave en opdatering på svar. Jeg tror nemlig spørgsmålet har været oppe og vende før.

Jeg har fundet dette på ankestyrelsens hjemmeside -Familieafdelingen (under spørgsmål og svar)

(sorry, ved ikke hvorfor skriften bliver så stor, har blot kopieret så du fik direkte citater)

Når I har fælles forældremyndighed, kan hver af jer rejse med barnet til udlandet, uden at dette kræver en afgørelse fra statsforvaltningen eller samtykke fra den anden forælder. Dette gælder dog ikke, hvis I er uenige om forældremyndigheden. Hvis I er uenige, kan den ene forælder ikke tage barnet med ud af landet uden den andens samtykke. Der er dog mulighed for, at forældre kan søge statsforvaltningen om mulighed for at tage barnet med til udlandet, Færøerne eller Grønland i en kortere periode.

Anmeld

7. januar 2013

Anonym trådstarter

An&Jo skriver:

Du har helt ret i det du skriver..

Selvfølgelig skal modparten informeres om at barnet skal med udenlands, men man kan ikke blande sig medmindre det går udover ens eget samvær..

Så snart passet er lavet er der ikke noget at gøre.. Men hvis der er fælles forældremyndighed og barnet har et pas, så har begge forældre jo også lidt indvilliget i at de begge må tage barnet med ud af landet..

Men man bestemmer vel selv om man skriver under på at få lavet et pas?

Anmeld

7. januar 2013

Anonym trådstarter

tinasmor skriver:

Det lyder som om der er meget uenighed Jeg tror det bedste vil være at kontakte statsamtet så du er helt sikker. Måske kan du så lave en opdatering på svar. Jeg tror nemlig spørgsmålet har været oppe og vende før.

Jeg har fundet dette på ankestyrelsens hjemmeside -Familieafdelingen (under spørgsmål og svar)

(sorry, ved ikke hvorfor skriften bliver så stor, har blot kopieret så du fik direkte citater)

Når I har fælles forældremyndighed, kan hver af jer rejse med barnet til udlandet, uden at dette kræver en afgørelse fra statsforvaltningen eller samtykke fra den anden forælder. Dette gælder dog ikke, hvis I er uenige om forældremyndigheden. Hvis I er uenige, kan den ene forælder ikke tage barnet med ud af landet uden den andens samtykke. Der er dog mulighed for, at forældre kan søge statsforvaltningen om mulighed for at tage barnet med til udlandet, Færøerne eller Grønland i en kortere periode.

Det vil sige det kan den ene forældre godt hvis man r enige om at have fælles forældre myndighed ?

Anmeld

7. januar 2013

tinasmor

Anonym skriver:

Det vil sige det kan den ene forældre godt hvis man r enige om at have fælles forældre myndighed ?

ja som jeg læser det, så er det at hvis man har fælles forældremyndighed så kan den ene godt rejse på ferie uden at den anden kan sige noget. hvis der er en tvist i gang med forældremyndigheden og der er en sag i gang så kan man- som jeg læser det- ikke rejse uden den andens tilladelse.

Men da det efterhånden kræver en del at kunne have forældremyndighed alene ( vold, misbrug, mm) så vil de fleste have fælles forældremyndighed.

Hvis ikke barnet har pas, så kan du nægte at skrive under og så kan barnet ikke få pas, men så kan du selvfølgelig heller ikke selv rejse ud af landet med barnet.

Anmeld

7. januar 2013

An&Jo

Anonym skriver:

Men man bestemmer vel selv om man skriver under på at få lavet et pas?

Hvis passet ikke er lavet endnu, så kan den part der ikke ønsker barnet til udlandet nægte at skrive under, men så ender det ved statsforvaltningen og måske videre i retten, og medmindre modparten har en virkelig god grund til at det her barn ikke skal have pas (altså fare for bortførelse) så bliver der fra rettens side fastlagt at barnet gerne må få et pas..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.