At flytte på landet...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.938 visninger
15 svar
0 synes godt om
15. juni 2009

Riksen

Hej piger!

Min kæreste og jeg bor i en lejlighed i København, men ønsker os et hus og en have, når jeg om ca. to år er færdiguddannet. Men vi ønsker ikke at købe et hus til et par mio., fordi vi så bliver afhængige af en helt bestemt løn, hvilket gør, at der ikke bliver økonomisk råderum til f.eks. at blive trætte af vores job en gang i fremtiden, hvis det skulle ske. Vi bliver "gift" med vores job, så at sige.
Derudover vil vi gerne have råd til at rejse og forkæle os selv - også når vi får børn. Og det ville vi kunne få uden for København.
Derfor har vi tænkt os at llede efter et hus et sted på Sjælland. 

Med fare for at lyde snævertsynet og forkælet.... Min kæreste synes at det ville være fantastisk med et hus på landet. Jeg har derimod nogle gange lidt svært ved at forestille mig selv i et hus på landet. Jeg har brug for mennesker omkring mig, og nyder at kunne gå i butikker og på cafeer, når jeg har lyst.
Men jeg synes samtidigt at det er tiltrækkende at kunne få råd til et hyggeligt hus med en hyggelig have væk fra udrykningssirener og fulde mennesker, der vækker en om natten...

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg... måske høre jeres erfaringer med at flytte på landet eller bare til en mindre by. Der er så mange positive ting ved flytte væk fra København, så måske er det bare min egen opdigtede frygt for det fremmede - jeg ved det ikke

Venlig hilsen
Rikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2009

Kloster

Køb vores hus

Nej det er nok ikke noget for jer
Vi bor i en lille landsby i det nordlige jylland, men det nærmeste jeg har boet på en storby er Nørresundby (forstad til Aalborg) Og DET kunne jeg bare ikke.

Jeg elsker at have plads, natur og ro omkring mig og hvis vi kunne få solgt vores hus, ville vi flytte på landet - altså en ejendom.

Men igen, så er jeg nok bare ikke lige et bymenneske

Kloster

Anmeld

15. juni 2009

Honningblomst

Riksen skriver:

Hej piger!

Min kæreste og jeg bor i en lejlighed i København, men ønsker os et hus og en have, når jeg om ca. to år er færdiguddannet. Men vi ønsker ikke at købe et hus til et par mio., fordi vi så bliver afhængige af en helt bestemt løn, hvilket gør, at der ikke bliver økonomisk råderum til f.eks. at blive trætte af vores job en gang i fremtiden, hvis det skulle ske. Vi bliver "gift" med vores job, så at sige.
Derudover vil vi gerne have råd til at rejse og forkæle os selv - også når vi får børn. Og det ville vi kunne få uden for København.
Derfor har vi tænkt os at llede efter et hus et sted på Sjælland. 

Med fare for at lyde snævertsynet og forkælet.... Min kæreste synes at det ville være fantastisk med et hus på landet. Jeg har derimod nogle gange lidt svært ved at forestille mig selv i et hus på landet. Jeg har brug for mennesker omkring mig, og nyder at kunne gå i butikker og på cafeer, når jeg har lyst.
Men jeg synes samtidigt at det er tiltrækkende at kunne få råd til et hyggeligt hus med en hyggelig have væk fra udrykningssirener og fulde mennesker, der vækker en om natten...

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg... måske høre jeres erfaringer med at flytte på landet eller bare til en mindre by. Der er så mange positive ting ved flytte væk fra København, så måske er det bare min egen opdigtede frygt for det fremmede - jeg ved det ikke

Venlig hilsen
Rikke

Nu er jeg ikke flyttet fra en stor by men en provins by til en lille bitte en, dog med butikker, men så er der ikke mere at komme efter.
Jeg hader det...en ting er at jeg savner noget liv og nogle muligheder...en anden ting som jeg tror mange glemmer er at kulturen, værdier osv de er MEGET forskellige fra land og by og selv jeg kun flyttede 17 km væk, så er der en verden til forskel...der er sgu så lavt til loftet...men vi kan da bytte bolig en uge-griner- jeg ville elske at bo i kbh..
Knus Eva...som desværre ikke kunne tale for at flytte på landet..

Anmeld

16. juni 2009

Riksen

Tak til jer begge for jeres svar

Kloster: Tak for tilbudet - men det bliver nok ikke lige Nordjylland, når vi skal flytte, men det var sødt af dig at tilbyde

Eva: En bolig-bytter? Tja, det kunne være man skulle overveje det

Jeg kan se positive sider ved både byen og 'landet', så jeg er sådan set en anelse splittet. Men kæresten og jeg låner mine forældres bil i næste uge og så tager vi på sightseeing, for at få en fornemmelse af de områder vi kunne forestille os at bo i.
Jeg vil også lige sige, at jeg ikke er mere bymenneske end at jeg sagtens kan 'overleve' at skulle bruge noget transport tid for at komme til en café eller lignende. Men kan heller ikke forestille mig at bo på en landevej med tre naboer og så ellers bare marker.
Men nu må vi se, hvad vores Danmarkstur i næste uge resulterer i

Anmeld

16. juni 2009

oo

Hej du

vi flyttede for et år siden fra Nørrebro (blågårdsgade) som vi ELSKEDE begge to og til en skov lidt udenfor Faaborg. Det er meget anderledes at bo hernede, de gode ting opvejer nu langt de dårlige, men det har nok også en del at gøre med vores halvasociale måde at være på

Med hensyn til butikker og cafeer og biografen ikke mindst, så er det røvsygt! jeg skal lige nu købe 2 studentergaver og en bryllupsgave og det er et sandt helvede at finde på noget hernede hvor der er en føtex og en...føtex at vælge imellem. så skal man pludselig køre langt for at finde gode butikker osv. En anden ting er folks snæversyntehed herude på bøhlandet, fx har der ca 5 gange været en kunde i netto med en mørkere hudfarve en den umiddelbart danske og HELE køen går bare i stå og står og GLOR...det er ret syret når man kommer fra nørrebro, skal jeg hilse og sige. og så savner ma i øvrigt alle indvandrerkioskerne med deres specialvarer og dejlige frugt og grønt!

MEN der er altså også mange plusser: stilheden, naturen, stjernerne, træerne, dyrerne osv osv. de lange lange ture man kan gå og bilde sig selv ind at man er den absolut eneste i hele verden!

Forresten, istedet for at købe hus, så kan man ofte leje fx igennem skov og natur styrelsen, hvor man kan tilmelde sig inde på deres hjemmeside. vi har lejet vores hus igennem Holstenshuus Gods og det er noget der er ret nemt hernede på Fyn, hvor der jo er temmelig mange godser og slotte.

Anmeld

16. juni 2009

vanessa

Hej...i sidste mdr flytte jeg til....vordingborg...i rækkehus...
Kom fra Helsingør.... i lejlighed.....derfra kunne jeg bare gå til  gågaden som er pæn stor i helsingør...og nu kan man ikke bare lige gå og hygge og købe ting ind.....har ca...6 km til byen...hvor der ikke er de butikke jeg handler i....så skal jeg til næstved....det savner jeg meget.
Men ellers er her meget stille og roligt...det er + at jeg har fået have det er utroligt lækkert......
Men jeg har det stadig mærkeligt ved at bo her i vordingborg, og flytte så langt væk...

Anmeld

16. juni 2009

Riksen

Det er rart at høre andres erfaringer, for man kan jo gøre sig nok så mange forestillinger om hvordan det er, uden at det har noget med virkeligheden at gøre.

Lige nu bor vi på Amager ikke så langt fra Christianshavn og jeg nyyyder at kunne gå i antikvariater, tøjbutikker og på caféer eller bare at gå en tur på Christiania.
Jeg synes det er fantastisk at der er liv omkring mig, men synes samtidig også, at det er meget irriterende og stressende at blive vækket midt om natten, fordi folk skændes nede på gaden, skal køre på tunede knallerter eller bare råbe til hinanden fordi de er fulde og ikke kan snakke i et almindeligt toneleje.

Det er især med henblik på vores fremtidige familie at byen ikke er optimal. Vi bor på fjerde og har en meget lille gård, som ikke er videre hyggelig. Derfor er det tiltalende at flytte uden for byen, hvor der er frisk luft, som er knap så forurenet og hvor man kan sende børnene ud i haven eller på vejen for at lege uden at være helt så nervøs som i byen.
Men på den anden side synes jeg, at det er et stort plus at kunne opdrage sine børn i et miljø, hvor de møder flere kulturer uden at det er ugens begivenhed, hvis I forstår?

Stod det til mig, boede vi i et hyggeligt hus med landlig idyl 15 min. fra Kgs. Nytorv, men det er jo utopi, så et kompromis er altså vejen frem

Vi har overvejet at leje et hus, men vi vil også gerne have den ro, der følger med et køb. Vi vil gerne kunne sige: "Dette er vores hus, som vi skal blive gamle i".

Anmeld

16. juni 2009

Riksen

Til Tjuhl:
Har I planer om at flytte tilbage til Nørrebro eller er det et overstået kapitel?

Til Vanessa:
Fortryder du at I er flyttet?

.....

Der er jo en tilvænningsperiode når man flytter til et nyt sted, men man skal samtidigt også kunne fornemme om man kan blive lykkelig der. Og det er det jeg har svært ved.
Hvis man bliver ensom eller keder sig i byen, er der masser af muligheder for at gøre noget ved det. Der er altid mennesker omkring en og man vænner sig hurtigt til at gå i butikker, hvis man lige skal finde en gave. Det bliver ikke et projekt at finde en passende butik.

Anmeld

16. juni 2009

karina1980

jeg flyttede fra odense til vissenbjerg(ca 4-5000 indbygger) som er en mindre by ca 20 km fra odense, og jeg har ikke fortrudt det, her er luft og plads til børnene og frihed til at larme som man vil,

der ingen sure naboer(de nemlig unge som os selv) og naturen er skøn herude, vi har skov,sø,bakker ja alt hvad man kunne tænke sig og samtidig har vi tog ca 10 min fra hvor vi bor, så jeg kan på 30 min. stå inde mit i odense og gå på shoppetur, eller tag bilen og køre i kolding storcenter på samme tid,

jeg troede aldrig at jeg ville være den der flyttede fra odense, havde jo hele mit liv der,

men aldrig om jeg vil tilbage og bo i en lejlighed, med naboer overalt, små lukkede gårde,fulde mennesker og andre ubehageligheder,

niks, herude kan vi sgu stadig sove med åben dør, glemme at låse bil og hus og så er det der stadig når vi kommer hjem,

Anmeld

16. juni 2009

MariaMus

Hej, jeg flyttede til Vestsjælland for et par år siden, efter flere år i København. Jeg savnede København meget i starten, meget ens veninder, cafeer, biograferne, byturerne og shopping. Men jeg savner ikke hash-sælgerne lige uden for hoveddøren, eller da jeg kom hjem efter en weekend på landet og så at min cykel var blevet smidt ind gennem vinduet (jeg boede i stuen på Nørrebro). Savner heller ikke en miliard mennesker på strøget, tiggere og ubehøvlede mennesker som ikke flytter sig for en.
Men jeg savner stadig mange ting, men så tager jeg bare derind ind i mellem.
Jeg er glad for at bo på landet, glad for at min søn skal vokse op med græs under fødderne. Og her er der både en biograf og cafeer i nærheden.
Men det tog lang tid at vende sig til at bo på landet, men er glad for det nu, især hvor man begynder at kende nogle andre mennesker

Mit råd er at tænke godt over tingene, og måske finde et hus i nærheden af en større by, tænk over den offentlig trafik og så skal i begge to ville det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.