Hjælp til min eksamen: Er du barn af en misbruger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

967 visninger
15 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

Bare mig..

Hej.

Jeg læser til pædagog og er ved at skrive min opgave som jeg skal til eksamen i, i slutningen af januar.

Jeg skriver om børn af misbrugere (både alkoholmisbrug men også narkomisbrug)

Derfor vil jeg hører om nogle af jer, har lyst til at dele jeres opvækst med mig?

Hvordan havde du det som barn?
Havde du gode venner?
Blev det opdaget af en pædagog i institutionen? - Hvor tidligt blev det opdaget? Og kunne det være opdaget før? Hvad manglede i forhold til den indsats der forhåbentlig blev gjort, og hvad var godt?
Jeg er interesseret i alt brugbart i forhold til DINE følelser. Skulle du handle ind for dine forældre?

Hvad synes du jeg bør vide??

Osv.

Kom bare med alt i vil dele. Skriv evt i pb. Du vil være helt anonym.

På forhånd tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Misscbn

MGN~NGM<3 skriver:

Hej.

Jeg læser til pædagog og er ved at skrive min opgave som jeg skal til eksamen i, i slutningen af januar.

Derfor vil jeg hører om nogle af jer, har lyst til at dele jeres opvækst med mig?

Havde du gode venner?
Blev det opdaget af en pædagog i institutionen? - Hvor tidligt blev det opdaget? Og kunne det være opdaget før? Hvad manglede i forhold til den indsats der forhåbentlig blev gjort, og hvad var godt?
Jeg er interesseret i alt brugbart i forhold til DINE følelser. Skulle du handle ind for dine forældre?

Osv.

På forhånd tak!

Jeg er barn af en misbruger, er dog ik vokset op med min far.. 

har ik boet med ham siden jeg var ca. 3 år

men det har på virket mig siden jeg var lille på mange måder

du skal være velkommen til at skrive hvis du vil

Anmeld

4. januar 2013

Bare mig..

blankholm skriver:

Jeg er barn af en misbruger, er dog ik vokset op med min far.. 

har ik boet med ham siden jeg var ca. 3 år

men det har på virket mig siden jeg var lille på mange måder

du skal være velkommen til at skrive hvis du vil

Mange tak for dit svar. Du må meget gerne skrive en privat besked til mig med alt det der falder dig ind. - Det kan være fem linjer eller 10 sider. Jeg vil meget gerne hører din historie. Det er ikke sikkert jeg lige får svaret med det samme, men jeg svare Tak!

Anmeld

4. januar 2013

Lone Jakobsen

mine drenges far er misbruger.... men det kan du vel ikke rigtigt bruge.... tænker de er lidt for små til at give udtryk for hvad de har følt? (de er 8 og 9 og har ikke set deres far i 2 år)

hvis du kan. skriver du bare igen

Anmeld

4. januar 2013

Bare mig..

Lone Jakobsen skriver:

mine drenges far er misbruger.... men det kan du vel ikke rigtigt bruge.... tænker de er lidt for små til at give udtryk for hvad de har følt? (de er 8 og 9 og har ikke set deres far i 2 år)

hvis du kan. skriver du bare igen

Jeg kan meget godt bruge det. Hvis ikke de selv er istand til at fortælle det kan du måske fortælle hvordan du har oplevet at stå som mor ved siden af. Hvilke barriere har du mødt og hvordan har du oplevet børnene omkring dette? Hvilke netværk har du haft i forhold til hans misbrug? Hvordan oplevede/oplever du pædagoger og lærer i forhold til jeres situation? 

Og er der andet du tænker er relevant for mig at vide? Hvis jeg ikke svare dig tilbage på dine svar med det samme, skal du nok få svar på et senere tidspunkt men så er det bare fordi jeg har travlt med det hele ;-)

Anmeld

4. januar 2013

Lone Jakobsen

MGN~NGM<3 skriver:

Jeg kan meget godt bruge det. Hvis ikke de selv er istand til at fortælle det kan du måske fortælle hvordan du har oplevet at stå som mor ved siden af. Hvilke barriere har du mødt og hvordan har du oplevet børnene omkring dette? Hvilke netværk har du haft i forhold til hans misbrug? Hvordan oplevede/oplever du pædagoger og lærer i forhold til jeres situation? 

Og er der andet du tænker er relevant for mig at vide? Hvis jeg ikke svare dig tilbage på dine svar med det samme, skal du nok få svar på et senere tidspunkt men så er det bare fordi jeg har travlt med det hele ;-)

jeg prøver at svare på dine spørgsmål hvis der er noget jeg misser, så skriver du bare igen

Anmeld

5. januar 2013

Anitta J

MGN~NGM<3 skriver:

Hej.

Havde du gode venner?

Osv.

På forhånd tak!

du må gerne skrive til mig. Jeg er ikke så god til at starte ud, så hvis nu du kommer meefter par spørgsmål så er der ligesom åbnet op og så har jeg intet problem med at fortælle

Anmeld

5. januar 2013

Bebsen

Ja, jeg fortæller også gerne, min far har været misbruger hele mit liv, nu drikker han ikke længere - kun fordi hans krop er så smadret af druk at han ikke længere kommer ud af sengen.
Kom med nogle mere konkrete spg, det er utroligt svært at lægge ud, hvis man som jeg feks har haft en forældre der længe har misbrugt, for hvor skal man starte?

Kh Ida.

Anmeld

5. januar 2013

M&N

MGN~NGM<3 skriver:

Hej.

Havde du gode venner?

Osv.

På forhånd tak!

Min far er alkoholiker. Han var stor misbruger af alkohol og stoppede dog med at drikke da jeg var fyldt 1 år da han fik valget imellem min mor, min søster og jeg - eller vi smuttede. Det fik ham til at stoppe .. Han er med i AA og er stadig ædru dagen idag og rør ingenting der har noget med procenter i. Har ikke oplevet min far drikke men det har min søster, han drak som et hul i jorden .. 

Er evigt taknemmelig for min far stoppede med at drikke, det gør mig så ondt når jeg hører om andre børn der har forældre med et misbrug 

Anmeld

5. januar 2013

Muhmi

Min far er alkoholiker.

Jeg havde det nu meget godt som barn, men som teenager er en anden sag. Jeg lagde først virkelig mærke til min fars misbrug da mine forældre blev skilt, da jeg var 12. Jeg valgte at bo hos min far, fordi jeg ville passe på ham (Mit beskytter-instinkt er meget stort) jeg ville sørge for, ved at jeg boede hos ham, så blev han nødt til kun at drikke så meget at han stadig kunne føre en samtale og lave aftensmad til mig.. Men han havde på det tidspunkt en kæreste som også var alkoholiker (værre end ham selv) og han flyttede over til hende og "efterlod" mig i en 3-værelses lejlighed som 13 årig - næsten 14.. Det betød at jeg fra jeg var 14, selv skulle handle ind, jeg fik 500,- at handle ind for af ham og så skulle jeg sådan set selv finde ud af hvad min uge skulle bestå af, af mad... Det betød jo så også at jeg havde frit råderum over hvad jeg ville bruge al min fritid på, så den blev brugt på fester, masser af druk, stoffer og sex...

Min mor var på det tidspunkt i et meget voldeligt forhold og derfor var fokus ikke på mig og jeg ville heller ikke flytte hjem til hende, før efter hun flyttede tættere på hvor min far boede, for så kunne jeg stadig holde øje med hvordan han klarede det..

Det resulterede i at jeg flyttede frem og tilbage rigtig mange gange da jeg var 14 - 17 år...

Havde du gode venner?

Ja helt bestemt. Min ældste veninde har jeg kendt siden vi gik i 3. klasse og det venskab er kun blevet stærkere med årene, fordi vi følges ad med næsten alt hvad vi gør i vores liv, børn, ægteskab osv. så vores venskab vil højst sansynligt holde livet ud også selvom vi bor 500 km fra hinanden nu her.

Jeg havde også en rigtig god veninde (på det tidspunkt, bedste veninde) og vi mødte hinanden i 7. klasse, da hun begyndte i vores klasse... Vi blev straks veninder, men hun var så én af dem der var meget dårligt selskab for mig og hun var den primære grund til at jeg drak, festede og tog så mange stoffer som ung.

Hun løb ud foran en bil da hun var 18, fordi hun i over en uge ikke havde sovet (stoffer) og derfor fik en slem psykose, med hallucinationer og hvad dertil hører..

(Begge disse veninder er fra forældre med et misbrug af en art)

Resten af min venneflok, var jo selvfølgelig også heftige festmennesker, mange af dem i dag er alkoholikere, stofmisbrugere eller døde...

Men GODE venner var de i hvert fald.. Jeg er blot flyttet væk fra det miljø - heldigvis!!

Blev det opdaget af en pædagog i institutionen? - Hvor tidligt blev det opdaget?

Ikke hvad jeg ved af eller kan huske, men er sikker på min klasselærer godt vidste det.

Og kunne det være opdaget før?

Det aner jeg ikke.. Min mor har ikke lagt skjul på overfor andre at min far er alkoholiker, så jeg tror egentlig det er noget hun har sagt til lærerne når der har været klassemøder..

Hvad manglede i forhold til den indsats der forhåbentlig blev gjort, og hvad var godt?

Der blev ikke gjort noget.. Jo, min klasselærer ytrede hans mening omkring min afdøde veninde og min opførsel overfor min ældste veninde om at, enten var vi døde inden vi var 25 eller også ville vi være prostituerede inde på istedgade...

Den sætning fik jeg fra min ældste venindes mund af, ca. to uger før min veninde begik selvmord.

Mine følelser er at jeg selvfølgelig gerne ville have haft at det havde været anderledes... Men jeg kan jo som voksen ikke gøre noget ved det nu her...

Men jeg må indrømme at fordi min far er alkoholiker, så finder jeg fyre jeg skal "redde" fra et misbrug... Rusmidler er ikke velkomne i mit hjem, fordi jeg som 22 årig fik en hashpsykose der gør at jeg stadig lever i en "rus" der selvfølgelig er til at styre efter så mange år.. Jeg har ikke rørt andet end alkohol, i små mængder, siden psykosen...

Min mand skal jeg heldigvis ikke redde for han har intet problem med hverken alkohol eller stoffer...

Skriv hvis du vil vide mere

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.