Brug for hjælp ang. spisesituation (snart 3 år)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. december 2012

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Hun ved godt, at har man sagt tak for mad, betyder det, at måltidet er afsluttet...

Det ved Lasse også... selvom han prøver på at få alt muligt bagefter - hvilket han så ikke får lov til.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2012

serinasmor

Anonym skriver:

Han har siddet i en Ikea højstol med sele indtil for 2 måneder siden...

Han får lov at spise selv, og vi er rimelig afslappede med hvordan han spiser, han må gerne undersøge sin mad - selvfølgelig ikke lege med det, det gør han nu heller ikke.

Man behøver ikke sidde ved bordet indtil alle er færdige, han må gerne forlade bordet når han er færdig og har sagt tak for mad

Hvis vi siger han skal blive siddende til han har spist, (selvom vi lige er startet og han ikke har rørt det), skubber han tallerknen væk og siger tak for mad og rejser sig.. og han spiser ikke mere..

og han får heller ikke mere... Aftensmaden er den mad han får tilbudt og ikke andet bagefter... det er vi rimelig konsekvente med.. Han kan få vand...

Tak for svar

fair nok .. her brugte vi triptrap som højstol og hun har aldrig været spændt fast .. bøjlen røg naturligt da hun selv begyndte at kravle op ... derfor lød det bare meget mærkeligt med babystol med sele (og jeg forestillede mig en skråstol) og det kunne jeg slet ikke forstå

hmmm ... tror altså det forsvinder med tiden hvis i bare er konsekvente .. men det kan nok godt tage lidt tid .. som en anden skrev så vær nærværende og opmærksom på samtale med ham når han sidder ved bordet og ignorer fuldstændigt når han ikke sidder der

Anmeld

30. december 2012

raca

Anonym skriver:

Mht. selen i Ikea stolen, er det noget han selv har valgt, vi brugte da han var helt lille, men har selv spændt den igen og igen selvom vi har sagt, at han ikke behøvede...han blev faktisk sur hvis ikke han måtte spænde sig fast...

Jeg har lidt svært ved at tyde hvad du mener vi skal gøre?

Skal vi bare lade som ingenting når han forlader stolen? dvs. bare lade det være det? og så ignorere ham fuldstændig?
og så rydde op når vi har spist færdigt?

Tak for svar

ja...

børn vil gerne være sammen med dres forældre.. men de vil også gerne prøve deres nye mugeligheder af og det er det han gør nu.. ved at gå..

vi har aldrig brugt at sulte vores børn for at få dem til at maggeret.. vi mener ikke et barn på 3 år kan forudse konsekensen som er ikke og få mad i 12 timer evt mere hvis de forlader aftensbordet,

så i perioder hvor barnet har været urolig har vi indført et tilbud om mad inden aftensmads tid.

udfra.. vi vil ikke lære barnet at spise for at holde sig mæt til næste måltid, uden det realt er sultent. da dette giver tindens til overvægt IMO... men lære barnet at lytte til sig selv og dens mave.. 

så her er køkkenet kun lukket for udlevering af mad fra ca 30 min før maden og til ca 1 time efter... maden uden for måltiderne er ikke spændne og oftes er det selvbetjæning når de er store nok..

men intet tvang.. og pt sidder begge børn ved bordet og spiser pænt og venter på hinannen og vi har aldrig haft nogle regler. vi har håndhævet med skrig og skål under måltiderne

Anmeld

30. december 2012

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

fair nok .. her brugte vi triptrap som højstol og hun har aldrig været spændt fast .. bøjlen røg naturligt da hun selv begyndte at kravle op ... derfor lød det bare meget mærkeligt med babystol med sele (og jeg forestillede mig en skråstol) og det kunne jeg slet ikke forstå

hmmm ... tror altså det forsvinder med tiden hvis i bare er konsekvente .. men det kan nok godt tage lidt tid .. som en anden skrev så vær nærværende og opmærksom på samtale med ham når han sidder ved bordet og ignorer fuldstændigt når han ikke sidder der

Ja så kan jeg godt forstå du spurgte og undrede dig

Så vi skal måske arbejde mere på at snakke med ham under spisning.. og lade ham gå? men så bare ignorere ham?

for jeg tror ikke det er vejen frem at fastholde ham

men vi lærer vel alle at sidde ved bordet på et tidspunkt

Anmeld

30. december 2012

Anonym trådstarter

raca skriver:

ja...

børn vil gerne være sammen med dres forældre.. men de vil også gerne prøve deres nye mugeligheder af og det er det han gør nu.. ved at gå..

vi har aldrig brugt at sulte vores børn for at få dem til at maggeret.. vi mener ikke et barn på 3 år kan forudse konsekensen som er ikke og få mad i 12 timer evt mere hvis de forlader aftensbordet,

så i perioder hvor barnet har været urolig har vi indført et tilbud om mad inden aftensmads tid.

udfra.. vi vil ikke lære barnet at spise for at holde sig mæt til næste måltid, uden det realt er sultent. da dette giver tindens til overvægt IMO... men lære barnet at lytte til sig selv og dens mave.. 

så her er køkkenet kun lukket for udlevering af mad fra ca 30 min før maden og til ca 1 time efter... maden uden for måltiderne er ikke spændne og oftes er det selvbetjæning når de er store nok..

men intet tvang.. og pt sidder begge børn ved bordet og spiser pænt og venter på hinannen og vi har aldrig haft nogle regler. vi har håndhævet med skrig og skål under måltiderne

Det lyder egentlig meget fornuftigt det du siger...

Min dreng er mega sulten om morgenen og formiddagen (han kan spise og spise), og så igen om eftermiddagen.... Aftensmaden og middagsmaden er han bare ikke... ja.. interesseret i... (selv dagplejen siger, at idag har han bare spist 2 halve rugbrøder til middag) hvilket må betyde han ikke spiser vold meget til middag, men til gengæld voldæder han om eftermiddagen....

Hvad giver du barnet inden aftensmaden? altså inden den halve time inden? så barnet ikke er mæt mæt......?

Anmeld

30. december 2012

serinasmor

Anonym skriver:

Så vi skal måske arbejde mere på at snakke med ham under spisning.. og lade ham gå? men så bare ignorere ham?

Det ville jeg prøve i 14 dage og så se om det ikke vender ..

evt kan måltidet gøres spændende ved at han jo nu er en stor dreng og selv må øse mad op på tallerkenen .. Serina ELSKER når vi husker at hun skal have lov (og vi får noget der ikke har været i ovnen eller hvor gryden ikke længere er gloende hed)

Anmeld

30. december 2012

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Det ville jeg prøve i 14 dage og så se om det ikke vender ..

evt kan måltidet gøres spændende ved at han jo nu er en stor dreng og selv må øse mad op på tallerkenen .. Serina ELSKER når vi husker at hun skal have lov (og vi får noget der ikke har været i ovnen eller hvor gryden ikke længere er gloende hed)

Altså, nu er det jo ikke alting de selv kan øse op

Men stiller vi mad ind på bordet, får han lov at tage det op på tallerknen som han gerne vil... dog sjældent det bliver spist...

Men jeg vil da helt klart prøve det du skriver... bare for at se om det ikke hjælper

Anmeld

30. december 2012

raca

Anonym skriver:

rugbrød, knækbrød, lidt frugt, lidt af de grønsager jeg afligevel ordner...

bare det er forholdsvist sundt og ikke bare fyld..

Anmeld

31. december 2012

Moma

Hos os sidder man på sin plads og spiser, og hvis man gentagne gange går fra bordet (med mindre man skal på toilet), så bliver der sagt, at "du skal blive på din plads, ellers må du godt sige tak for mad og gå fra bordet". Det virker her

Anmeld

31. december 2012

Pige2009

Anonym skriver:

Det ved Lasse også... selvom han prøver på at få alt muligt bagefter - hvilket han så ikke får lov til.....

Det er faktisk frygteligt at have børn ind imellem Btw. Lasse er bare et super sødt navn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.