Herhjemme råber vi ikke af børnene og vi bruger absolut heller ikke time out eller lignende metoder. Jeg bryder mig ikke om at andre råber af mig, og derfor råber jeg heller ikke af andre. - Og mine børn fortjener at blive behandlet med mindst lige så stor respekt som jeg viser andre mennesker.
Alle børn har perioder hvor de prøver nye ting og udforsker verden, og i de perioder gælder det om at guide og vejlede børnene på en måde så de lærer at forstå hvornår noget er i orden og hvornår noget ikke er.
Vi forsøger så vidt muligt at undgå "Nej pædagogik" fordi det meget hurtigt kan blive negativt ladet. Og fordi jeg bliver træt af at høre mig selv sige nej 5000 gange om dagen i de perioder hvor det er virkeligt slemt. I stedet italesætter vi de handlinger vi gerne vil have, så vores kommunikation med børnene bliver mere positiv og så børnene nemmere finder ud af hvad det er vi rent faktisk gerne vil have.
Jeg bilder mig ind at når man ikke er ret gammel, så kan det godt være svært selv at regne ud hvad man skal gøre, hvis det eneste man hører er hvad man ikke skal gøre.
Eks siger vi ikke "Nej du må ikke plaske med vandet", vi siger hellere "Jeg vil gerne have at du slukker vandet nu" eller "Jeg vil gerne have at du beholder vandet i baljen"
Det tog lidt tid at vænne sig til at snakke på den måde, for jeg er ret meget en "nej type", men vi kan helt klart se at det virker.
Og endelig sørger vi for at flytte børnene fra ting de ikke må pille ved, eller distrahere dem hvis de bliver ved med at gøre ting vi helst er fri for.
Anmeld