MorDk skriver:
Vores søn er 2,3 år og er i dén grad i "selvstændighedsfasen"
Nogle gange lukker han helt af og høre ikke efter hvad man siger. Det er virkelig frutstrende til tider. Han er stadig meget udadreagerende ift. at sparke, slå, nive m.m Vi tolererer det ikke og vi ER meget konsekvente hvad det angår. Jeg ved godt han ikke er så gammel endnu.
Det med at råbe og skælde HØJlydt ud er jeg ikke fan af. Og generelt råber vi ikke op. Vi prøver så vidt mulig at bevare roen og overblikket MEN... til tider får jeg bare nok og SÅ hæver jeg stemmen for at markerer at NU er det NOK! Får dårlig samvittighed nogle gange.
• Hvad gør I når jeres barn bliver ved og ved?
• Hvilke tanker/følelser får I indeni når jeres barn er sådan?
• Hvordan mener du bedst man tackler disse situationer?
Her kender vi godt scenariet. Vores første var vand ved siden af vores to'er. Med hende behøvede vi maks sige tingene til en eller to gange, så der var sjældent behov for en hævet stemme.
men vores dreng, der nu er 2,8, er en ren prøvelse. Han har haft væske på ørerne og problemer med dræn, der stoppede til osv. så i lange perioder var han mere eller mindre døv. Først som 2 årig begyndte sproget at udvikle sig, og han var ofte frustreret og udadreagerende med spark, niv, slag osv. hvis han ikke følte sig forstået, og det gik tit ud over hans storesøster. Selvom han nu er ved at komme efter det med sproget, har han svært ved at slippe sine gamle reaktionsmønstre, så han kan stadig finde på at være fysisk aggressiv, selvom der er længere imellem.
I lange perioder har det trukket store veksler på tålmodigheden og også vores parforhold, da man nogen gange føler sig som en uduelig og rådden forælder, når knægten igen kegler ud. Så i afmagt og frustration er vi kommet til at hæve stemmen overfor ham. Også i perioder mere end jeg helst vil være ved. Og jeg har hadet både mig selv om min mand for det. MEN vi har også fundet ud af, at det kun gør ondt værre, og derfor er det i dag ikke noget problem at holde stemmen nede. Han reagerer simpelthen endnu mere voldsomt, hvis vi taler højt, og så kan det jo være lige meget. Så i dag forholder vi os helt rolige. Hvis han ikke kan afledes fra det, der frustrerer ham, så flytter vi ham. Han kommer ind på sit værelse, med åben dør og ingen tidsramme. Når han så er kølet ned, kommer han selv ud. Nogen gange bliver han derinde i 30 sekunder og andre gange i 5-10 minutter. Det er ham selv, der bestemmer. Så vil han gerne have et knus og så snakker vi om, hvorfor han blev så gal, og hvordan han hellere skal gøre. Og så kan vi lege videre. Nogle gange kan man se, at han godt kan mærke, at han har brug for at køle af, og så smutter han selv derind.
Men det er dybt frustrerende som forælder at se sit barn reagere voldsomt, og det slider på familien, parforholdet og en selsåsom person. Jeg har følt mig som en elendig forælder, især fordi han aldrig er fysisk voldsom i dagplejen. Derfor kontaktede vi på et tidspunkt vores SP og dagplejepædagogen, der lyttede og tog os alvorligt, men også gjorde det klart, at han kun reagerer sådan hjemme, fordi han er 100% tryg ved at vi kan håndtere det. Det hjalp, men det kan bare gøre så ondt indeni, og man kan føle sig som jordens mest inkompetente forælder.