Af med bleen - gode råd og fif

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.259 visninger
14 svar
0 synes godt om
26. december 2012

Tulle28

Min datter har den sidste halvanden uges tid givet udtryk for at hun ikke ville have ble på mere. Vi synes det var lige friskt nok at lade hende gå uden ble i vuggestuen, uden at have prøvet herhjemme først, så vi er først rigtig gået igang her i juledagene.

Vi er jo lidt grønne i det her, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer

Hun får underbukser på om morgenen istedet for ble (og det er hun sååå stolt over). Vi har så gjort det at vi 1 gang i timen har taget hende med ud på toilettet (har købt et lille bræt til hende), og det gik sådan set fint nok den første dag, men dag 2 ville hun ikke med (men ville stadig ikke have ble på og det blev lidt en kamp a la "hvis du ikke vil med ud at tisse, så må du have ble på igen". Ikke lige det smarteste? Vi har så taget hende med hver 2 time istedet for hver time, men stadigvæk det samme - der skal overtales enormt meget.
Skal vi bare lade hende styre det selv mon?

Hun har ikke nogen skammel hun kan sætte fødderne på, mens hun sidder der - er det noget vi bør anskaffe? Jeg har prøvet at forestille mig at sidde der og flagre uden at kunne nå jorden, og det virker ikke så rart, men altså, hvor meget betyder det for ungerne?

Hun sover stadigvæk med ble om natten og den er TUNG om morgenen, så jeg går ud fra at det er fint hun beholder den på der?

Hvor lang tid tog det, før jeres børn var helt renlige?
Kom med jeres erfaringer piger!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2012

2babygirls

Tulle28 skriver:

Min datter har den sidste halvanden uges tid givet udtryk for at hun ikke ville have ble på mere. Vi synes det var lige friskt nok at lade hende gå uden ble i vuggestuen, uden at have prøvet herhjemme først, så vi er først rigtig gået igang her i juledagene.

Vi er jo lidt grønne i det her, så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer

Hun får underbukser på om morgenen istedet for ble (og det er hun sååå stolt over). Vi har så gjort det at vi 1 gang i timen har taget hende med ud på toilettet (har købt et lille bræt til hende), og det gik sådan set fint nok den første dag, men dag 2 ville hun ikke med (men ville stadig ikke have ble på og det blev lidt en kamp a la "hvis du ikke vil med ud at tisse, så må du have ble på igen". Ikke lige det smarteste? Vi har så taget hende med hver 2 time istedet for hver time, men stadigvæk det samme - der skal overtales enormt meget.

Hun har ikke nogen skammel hun kan sætte fødderne på, mens hun sidder der - er det noget vi bør anskaffe? Jeg har prøvet at forestille mig at sidde der og flagre uden at kunne nå jorden, og det virker ikke så rart, men altså, hvor meget betyder det for ungerne?

Hun sover stadigvæk med ble om natten og den er TUNG om morgenen, så jeg går ud fra at det er fint hun beholder den på der?

Ingen råd herfra, da vi ikke er så langt endnu, men vores datter har fået et toiletbrædt med trin på.. Købte det ved ønskebørn, og min datter synes det er fedt selv at kunne kravle op og "tisse"

Anmeld

26. december 2012

Nemesis

Altså Det med at sætte hende på toilettet med et interval er den rigtige måde, men måske hun nu ikke vil fordi hun kan mærke hun ikk skal tisse??

Kan i lave en aftale med hende når hun siger nej, at så venter vi 30 min sætter æggeuret til at ringe og når det ringer så er det på toilettet??

Ellers er der den meget upædagogiske metode med bestikkelse i form at vingummi eller andet når hun har tisset!

Her blev Sara renlig da hun var 2 år og 4 mdr men bruger stadig natble..den er dog ved at være meget lidt brugt så det varer helt sikkert ikke længe før den også ryger.

Så prøv at lade hende være lidt med..hun skal jo gerne mærke om hun skal tisse eller ej.

:-) Sisse

Anmeld

26. december 2012

Tulle28

Baby2påvej skriver:

Ingen råd herfra, da vi ikke er så langt endnu, men vores datter har fået et toiletbrædt med trin på.. Købte det ved ønskebørn, og min datter synes det er fedt selv at kunne kravle op og "tisse"

Ja det har jeg nemlig godt set, men kan ikke rigtig finde ud af om det er overflødigt?!

Anmeld

26. december 2012

Tulle28

Nemesis skriver:

Altså Det med at sætte hende på toilettet med et interval er den rigtige måde, men måske hun nu ikke vil fordi hun kan mærke hun ikk skal tisse??

Kan i lave en aftale med hende når hun siger nej, at så venter vi 30 min sætter æggeuret til at ringe og når det ringer så er det på toilettet??

Ellers er der den meget upædagogiske metode med bestikkelse i form at vingummi eller andet når hun har tisset!

Her blev Sara renlig da hun var 2 år og 4 mdr men bruger stadig natble..den er dog ved at være meget lidt brugt så det varer helt sikkert ikke længe før den også ryger.

Så prøv at lade hende være lidt med..hun skal jo gerne mærke om hun skal tisse eller ej.

Orv det var en god ide, det med æggeuret! Det skal helt sikkert afprøves Ja det er nogle meget små tissetåre der kommer, så måske har du ret i at hun virkelig ikke skal tisse, det siger hun nemlig også - (nej der kommer ingen tissetår nu), men vi har jo nok været sådan lidt aaaarh kan du mon mærke det?! Hun er en lidt (meget) stædig pige med sin HELT egen mening om alting, så bare det at vi siger nu gør vi lige sådan og sådan, kan gøre hende ret rasmus modsat

Anmeld

26. december 2012

Nemesis

Tulle28 skriver:

Orv det var en god ide, det med æggeuret! Det skal helt sikkert afprøves Ja det er nogle meget små tissetåre der kommer, så måske har du ret i at hun virkelig ikke skal tisse, det siger hun nemlig også - (nej der kommer ingen tissetår nu), men vi har jo nok været sådan lidt aaaarh kan du mon mærke det?! Hun er en lidt (meget) stædig pige med sin HELT egen mening om alting, så bare det at vi siger nu gør vi lige sådan og sådan, kan gøre hende ret rasmus modsat

men hvis i fx lige har spurgt om hun skal tisse og hun har sagt nej, og hun så kort tid efter tisser så kan hun ikke mærke det og så er hun ikke klar. Men når hun selv gerne vil så tror jeg hun er mere klar end i måske er?!

Så find et kompromis og lad æggeuret tale..så er det heller ikke jer der er irriterende :-)

her havde vi hurtigt intervaller på 2 -3 timer mens vi altid tisser af inden vi går..uanset hvornår vi ellers har tisset.

og så er et æggeur også en god måde at få sat tid på så vi voksne heller ikke glemmer det når vi ellers har både vasketøj, madlavning og andet vi skal huske.

Anmeld

26. december 2012

Leneur

Jeg lod egentlig Silje selv bestemme hvornår hun ville ud at tisse og den første dag tissede hun en gang i bukserne og den næste 2 gange. Hun brugte både potte og toiletsæde med trin. Jeg købte også en pottebog, hvor man fik stjerner hver gang der var gevinst og så var det en leg for hende.
Hun sover stadig med ble og den er meget tung om morgenen, så det varer vist længe inden den kommer af der. Hun er 3 år og smed bleen i sommers.

Anmeld

26. december 2012

spj

Vi er også i gang med at gøre vores datter renlig. Hun styre faktisk selv hvornår hun skal tisse. Det er kun hvis der sker en hel masse eller vi er ude, at jeg husker hende på det.
Den første uge havde hun sket ingen uheld, men så gik begyndte hun at prutte i bukserne og har faktisk gjort det 14 dage (hun har så ikke prutter hver dag). I går lykkes det så at hun pruttede i toilettet og gjorde det også en gang i dag og en gang i bukserne. Så hun har ikke helt styr på afføring endnu.
Jeg har været meget i tvivl om vi skulle give hende ble på igen, fordi det jo også er synd hvis hun går og holder på afføringen.
Hun har kun haft to uheld med tis, men det har været lidt min skyld fordi jeg ikke fik hende mindet om det hvor vi var ude.

Prøv at lade din datter selv styre om hun skal tisse. Bare husk hende på det med jævne mellemrum også se om det ikke går.
Jeg har kun sat min datter på toilettet hvis vi skal gå eller inden hun skal i seng og får ble på.

Anmeld

27. december 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Tulle28 skriver:

Da min søn smed bleen var han 2 år og 3 mdr. Han sagde selv fra til bleen og havde kun et uheld.
Vi havde en kurv med pixo bøger til at stå på toilettet hvor vi kunne sidde og læse.
I starten havde han svært ved at lave stort og derfor fik han et stykke chokolade i belønning.
Vi har aldrig sendt ham på toilet men spurgt mange gange. Dog altid wc besøg før og efter mad og lur.
Han smed nat bleen ca 1 uge efter

Anmeld

27. december 2012

dorthemus

Tulle28 skriver:

Min datter er 2,7 år og har de sidste to måneder gået uden ble nede i vuggestuen og derhjemme. hun får den på når hun skal sove eller skal ud på legepladsen.
jeg har læst, at børn skal kunne holde sig i tre timer før de regnes som renlige. men det er fint at du tager hende derud i intervaller. hun er nok nødt til at mærke efter...også selvom det betyder uheld. jeg ville ikke bruge "så får du ble på" men I stedet sige " okay du kan ikke tisse nu så går vi derud om ti min".
det er en god idé at gå på wc på tidspunkter hvor det er naturligt at gå på toilettet, fx når man står op (selvom bleen er våd), efter morgenmaden, inden man går ud af døren og når man kommer hjem og inden man går i seng. på et tidspunkt forstår hun det og forstår rutinerne som vi voksne jo også har ved toiletbesøg
Orienter pædagogerne så de er med på ideen og så masser af skiftetøj med. gør det naturligt at bleen skal af når man kommer hjem fra byen eller på legepladsen eller en længere køretur.
Min datter har stort set ikke uheld i vuggestuen og vil gerne på wc når hun er ude...fx hos mine forældre hvor hun gerne vil vise sig men hun er mere doven herhjemme
Ros ros ros hende når hun kommer og sir til og er der uheld så sir du fx bare "nå for søren, så får du lige et par rene underbukser på"

Held og lykke med projektet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.