Anonym skriver:
Min mands bedste veninde, siden børnehaven, blev fredag morgen kørt ned i en højresving-ulykke og døde på stedet....
Han har stadig ikke grædt (Jo, da han fortalte hans mor det, da han mødte hende på gaden) og han vil ikke tale med mig om hans følelser, andet end at han selvfølgelig er ked af det og fyldt med tanker..... 
Men jeg kan bare mærke en tydelig forskel på ham, han er fraværrende, kan ikke rigtig konsentrere sig og lukker sig ind i sig selv.. Han har lyst til at flygte herhjemme fra, hele tiden og lige nu er han så oppe hos nogle af hans venner som også kendte hende rigtig godt...
Jeg ved godt at det er hans sorg og han skal nok takle den på den måde han finder bedst.. Men jeg må sige at jeg faktisk føler mig udeladt, jeg føler mig forkert fordi han ikke søger MIN trøst, men alle mulige andres... I vil sikkert synes jeg er tarvelig fordi jeg bliver ked af det her... Men jeg bliver virkelig såret over han ikke vil bruge min skulder, jeg er jo trods alt hans kone og jeg føler bare jeg burde være en del af hans sorg...
Jeg har fuld forståelse for at han vil snakke med andre og det får han selvfølgelig lov til, det skal jeg ikke bestemme, men det er bare måden det bliver gjort på der gør mig ked af det, jeg kendte hende jo også, så det er jo ikke fordi jeg ikke kan snakke med på om hvordan hun var og at hun vil blive savnet...
Jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg skrev det her, men jeg føler bare en masse ting i forbindelse med alt det her og jeg synes ikke jeg vil sige til ham hvordan det påvirker mig, for jeg vil ikke have han skal føle sig skyldig overfor mig, når han har så mange andre ting at tænke på lige nu......
Tak fordi du læste med og glædelig jul.
Er ked af at læse, at en veninde af familien er taget fra jer.
Mit eneste råd til dig, er at du må være tålmodig og vente på at han tager initiativ til at snakke om det. Hvis jeg var dig ville jeg sige til ham " du skal vide, at har du brug for at snakke, så lytter jeg". Synes ikke du skal sige mere.
Jeg er faktisk selv i sorg, da jeg mistede min mor for kort tid siden - og det er så forskelligt hvordan folk reagere. Der er folk jeg gerne vil snakke med det om og så er der andre hvor jeg ubevidst/bevidst vælger at lade være med at tale om det.
Uden at kende din mand, så tror jeg måske at han føler det vil være alt for hårdt at snakke med dig om det, fordi han kender dig og ved at hans følelser måske vil løbe frit når han først får hul på bylden. Derfor kan det være nemmere for ham at tale med sine venner om det - fordi det måske er knap så følelsesladet, selvom de er kede af det.
Igen, så ved jeg ikke hvad din mand tænker, men han skal have "lov" til, at lade være med at tale om det, indtil han føler der er et behov for det.
Mange varme tanker Fenja