At donere æg :0)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2012

Mette 28

Camulla skriver:

Dette er taget fra Aalborg Sygehus' hjemmeside:

Hvis du vil være ægdonor

Denne information er henvendt til kvinder der overvejer at blive ægdonor.

Efter en ændring i LOV OM KUNSTIG BEFRUGTNING er det pr. 1. januar 2007 blevet muligt at donere æg, uanset om man selv er i barnløshedsbehandling eller ej.

Behovet for ægdonation er stort, da mange kvinder ikke har mulighed for selv at danne æg grundet svært nedsat eller medfødt manglende funktion af æggestokkene.

Årsagerne kan også være, at kvinden har gennemgået strålebehandling eller kemoterapi, som har skadet æggestokkene, eller at disse er fjernet på grund af kroniske forandringer i underlivet.

HVEM KAN DONERE ÆG?

Hvis du er 18-35 år, sund og rask, uden kendte arvelige sygdomme i familien, har regelmæssige menstruationer og bliver testet negativ for HIV, hepatitis B + C, gonoré og syfilis kan du donere æg.                  

Ægdonation er anonym, og anonymiteten kan ikke brydes.

Donationen skal ske af idealistiske årsager, og der ydes derfor ingen betaling til donor. Der gives dog en økonomisk kompensation for transportudgifter, og medicin og undersøgelser er gratis. 

Ønsker du yderligere information, er du meget velkommen til at kontakte os på telefon 98847618 

eller send en e-mail til:   fertilitetsklinikken@rn.dk

Takker ;0)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2012

mth1987

Faith skriver:

Der skal et æg OG en sædcelle til for at lave et barn. Så det bliver vel næppe et barn du forærer væk

Til TS: Du kan ringe til en fertilitetsklinik og få info omkring ægdonation. Du vil skulle igennem en del undersøgelser for at blive godkendt. Der er alt for få ægdonorer, så synes virkelig du skal undersøge sagen. Ægdonation er en af de ultimativt mest uselviske gerninger en kvinde kan gøre. Respekt til dem der kan!

Min holdning til det er jo stadig den samme selvom du mener noget andet

Anmeld

18. december 2012

Christina :-)

Jeg vil også gerne:-)

Anmeld

18. december 2012

Faith

mth1987 skriver:

Min holdning til det er jo stadig den samme selvom du mener noget andet

Bevares da

Anmeld

18. december 2012

o1Mutte

Sidder selv med samme tanker. Men sidder også og tænker lidt at hvis man så en dag møder et barn man har nogle ligheder med, så vil tanken vel komme om det er ens 'æg' man lige har mødt.
Men altså chancen er selvfølgelig lille, og man ville jo aldrig få det af vide

Har lige snakket med min mand om at HVIS jeg selv skulle ha taget æg ud, og der var nogle i 'overskud' hvorfor så ikke donere dem til nogen der virkelig har brug for dem? Altså ved ikke om det kan lade sig gøre. Men alligevel

Anmeld

18. december 2012

nielsen80

Mette 28 skriver:

Hejsa

vil lige høre om der er nogen der kender til det at donere æg, da jeg meget overvejer at se om jeg er egnet til det

Udover det du er blevet fortalt allerede, kan jeg tilføje, at hvis du ikke har de arvlige sygdomme m.m og derfor skal igennem selve ægdonationen, så forgår det således:

Du får udleveret nogle hormoner, du skal tage fra dag 3 i din cyklus( mener jeg). Disse skal du tage en 8- 9 dage frem. Du stikker dig selv i maveskindet med dem - det de gør,er, at du i stedet for at modne en folikel, som vi kvinder ellers gør i en normal cyklus, så modner du flere. Alt mellem 4-15 er " normalt". I perioden hvor du tager hormoner skal du til nogle kontrol skanninger, hvor man tjekker størrelsen på folikerne - når disse vurderes store nok, skal du tage en æl sprøjte, og 36 timer senere, skal dine æg tages ud. Dette vil typisk være på dag 12 - 14 i din cyklus.

Selve ægudtagningen forgår ved du får lidt morfin og en lokal bedøvelse, også suges foliklerne ellers ud igennem en lille nål.( dette er for nogle kvinder lidt smertefuldt, men for de fleste, er det ikke voldsomt). Når foliklerne er taget ud, ser man hvor mange æg de indeholdt...nogle kan være tomme, mens andre indeholder to. I de fleste tilfælde er en folikel dog lig et æg.

Jeg har selv været igennem behandling - dog med mine egne æg, og ved derfor hvordan det forgår. Vil sige, at vælger du at gøre det, så giver du den største gave man overhovedet kan! Kæmpe respekt for det

Anmeld

18. december 2012

tarkoflen

nielsen80 skriver:

Udover det du er blevet fortalt allerede, kan jeg tilføje, at hvis du ikke har de arvlige sygdomme m.m og derfor skal igennem selve ægdonationen, så forgår det således:

Du får udleveret nogle hormoner, du skal tage fra dag 3 i din cyklus( mener jeg). Disse skal du tage en 8- 9 dage frem. Du stikker dig selv i maveskindet med dem - det de gør,er, at du i stedet for at modne en folikel, som vi kvinder ellers gør i en normal cyklus, så modner du flere. Alt mellem 4-15 er " normalt". I perioden hvor du tager hormoner skal du til nogle kontrol skanninger, hvor man tjekker størrelsen på folikerne - når disse vurderes store nok, skal du tage en æl sprøjte, og 36 timer senere, skal dine æg tages ud. Dette vil typisk være på dag 12 - 14 i din cyklus.

Selve ægudtagningen forgår ved du får lidt morfin og en lokal bedøvelse, også suges foliklerne ellers ud igennem en lille nål.( dette er for nogle kvinder lidt smertefuldt, men for de fleste, er det ikke voldsomt). Når foliklerne er taget ud, ser man hvor mange æg de indeholdt...nogle kan være tomme, mens andre indeholder to. I de fleste tilfælde er en folikel dog lig et æg.

Jeg har selv været igennem behandling - dog med mine egne æg, og ved derfor hvordan det forgår. Vil sige, at vælger du at gøre det, så giver du den største gave man overhovedet kan! Kæmpe respekt for det

Til TS

Jeg har en veninde der har doneret, og hun synes slet ikke det var slemt!

Jeg synes det er så fedt du vil gøre det! Havde mine æg været gode nok, havde jeg også gjort det! Men ville ikke gøre det i samme forsøg, hvor vi selv skulle bruge æggene, men gøre det efterfølgende i stedet for!

Men havde vi ikke selv skulle i behandling, ville jeg ikke have noget problem med det det er den kvinde der modtager ægget der vil være mor i min verden, jeg vil bare have leveret en del af arveanlæggene og det gør mig ikke til mor

Anmeld

19. december 2012

LRJ

Jeg har doneret 6 gange, og er igang med 7 gang, hvis du har spørgsmål om det må du gerne skrive til mig

Anmeld

19. december 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Lone H. skriver:

Jeg har doneret 6 gange, og er igang med 7 gang, hvis du har spørgsmål om det må du gerne skrive til mig

Sejt - det er kæmpe flot af dig       

Anmeld

19. december 2012

modesty

Hejsa

vil lige høre om der er nogen der kender til det at donere æg, da jeg meget overvejer at se om jeg er egnet til det

Du skal igennem den samme proces som ved IVF behandling. Du skal tage hormoner for at producere flere æg i samme cyklus, og efter cirka 10-14 dage (mener jeg) bliver æggene taget ud med en kanyle gennem skeden.

Nogle får bivirkninger af hormonerne, men hos de fleste er de meget milde. Det kan godt være lidt smertefuldt at få udtaget æg, men man får morfin, så det er ikke slemt.

Jeg var meget overrasket over hvor få bivirkninger og hvor lidt smertefuldt det var (har været i IVF behandling).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.