Anonym skriver:
I år skal min mand og jeg og vores lille datter på 4 mdr. holde jul hos mine forældre... Det er første gang min mand og jeg skal holde jul sammen
Han plejer altid at komme senere på aften når han har holdt jul med sin familie...
Nu mener min mnads familie så at ret jo må være ret og at vi skal holde jul hos hans familie næste år... eller holde jul i vores eget hus for hans familie og evt. også min.
Men åh hvor det giver mig et sug i maven, at julen skal være anderledes, og slet ikke som den plejer.. Jeg ELSKER julen.. og jeg er meeeget traditionstro... dette gælder alle traditioner i løbet af året.. Jeg ved godt jeg sikkert får en masse høvl herinde om at det jo er min tur til at 'gi' mig... Men er der ingen af jer der synes det var svært at skulle holde jul uden sine forældre/familie ligesom man plejede?..
Jeg er glad for min mands familie, ingen tvivl om det.. Vi holder bare ikke jul på samme måde... Indtil videre er vi nået til at HVIS vi ikke skal være hos min familie igen næste år, så skal julen holdes i vores hus... Men jeg tvivler på at min far vil holde jul i vores hus - han er nemlig lige så meget traditionstro som jeg, og meget stædig oveni...
Går bare allerede og tumler lidt med det .. ved godt det 11 mdr. for tidligt... Ville bare høre om der er nogle af jer der kunne komme med nogle fif og ideer til hvordan jeg lige 'mander' mig op... 
Jeg har altid haft det nøjagtigt ligesom dig, og ville ikke undvære at holde jul sammen med min mor og søster ( min mor døde så i sep i år), så tidligere juleaftner har vi altid holdt hos min familie. Kæresten har selv kunne vælge om han ville holde med os eller sin egen familie - det samme med nytår. Han har stort set altid valgt at holde det sammen med os.
Da vi så fik vores datter i 2011, holdt vi hendes første jul sammen med min mor og søster og da vi så godt vidste at næste år skulle tilbringes hos min datters farmor og farfar, valgte vi at sige at begge familier kunne komme hos hos os.
I år holder vi det dog sammen med min søster, vores far og en veninde - og næste år må vi se om ikke skal holde jul sammen med datterens farmor og farfar. Vil lige tilføje, at mine svigerforældre er ligeglade med om vi holder jul den 23, 24 eller 25 Dec, bare vi kommer, så vi kommer selvfølgelig over til dem d 25 Dec.
/Fenja